of 59345 LinkedIn

Kabinet wil nieuwe norm voor PFAS

© Shutterstock
© Shutterstock
3 reacties

Het kabinet laat onderzoeken of er een nieuwe landelijke norm voor PFAS, een verzamelterm voor bepaalde chemische stoffen in de grond, kan worden ingesteld. De problemen die zijn ontstaan door de huidige strenge normen, moeten daarmee deels worden opgelost

Net als bij de stikstofproblematiek dreigt de strenge norm voor poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) voor een impasse te zorgen. Het gaat om onder meer GenX en PFOA, door de mens gemaakte stoffen die moeilijk afbreekbaar zijn.

Achtergrondwaarde
Een landelijke 'achtergrondwaarde' moet ervoor zorgen dat er meer ruimte komt om grond te verplaatsen, stelt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Milieu). Het gaat om landbouw- en natuurgrond. Hierbij geldt momenteel dat de bodem niet viezer mag worden door het verplaatsen van grond. Als onbekend is hoe hoog de concentratie PFAS is in de grond, geldt de laagst meetbare norm van 0,1 microgram PFAS per kilo.

Nieuwe norm
‘Uit voorzorg’ legde het kabinet in juli strenge PFAS-normen vast. Nu wil Van Veldhoven ‘zo snel mogelijk van de 0,1-grens af, binnen de veilige ruimte die er is’. Bedrijven hoeven er dan alleen voor te zorgen dat de concentratie PFAS per kilo in de grond niet hoger wordt dan de nieuwe norm. De staatssecretaris heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gevraagd met spoed onderzoek te doen. De nieuwe norm moet uiterlijk 1 december ingaan. In het kader dat Van Veldhoven heeft opgesteld, geldt nu al een hoger maximum voor woningbouw en industrie: 7 microgram per kilo voor PFOA en 3 microgram voor overige PFAS.

Problemen voor ondernemingen
Werkgeversorganisaties zijn blij met de aankondiging. ‘Wel is het zaak goed te kijken maar de termijn waarop het RIVM kan komen met de nieuwe kaders voor PFAS’, reageren VNO-NCW en MKB-Nederland. Ze wijzen erop dat december mogelijk al te laat komt voor sommige ondernemingen die in de problemen zijn gekomen.

Noodkreet gehoord
Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het ‘mooi dat de staatssecretaris luistert naar de noodkreet van de bouw- en transportwereld’. Volgens TLN staan honderden transportbedrijven die grond, zand en grind vervoeren aan de rand van de afgrond. Rest nog het stikstofprobleem. ‘Dat hangt nog steeds als een donkere wolk boven de bouw- en transportsector.’ (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Beleidsambtenaren schrijven alleen regels waarom de politiek (staatssecretaris/minister/2e Kamer) vraagt of beslist. Kortom Van Veldhoven is hiervoor verantwoordelijk al dan niet na overleg met andere departementen. Het gaat hier gewoon om een politieke blunder omdat verzuimd is om over deze maatregel met het werkveld en andere instanties (bijv. VNG) te overleggen.
Door Mark op
Dit gebeurt doorlopend. Beleidsambtenaren die regels schrijven en geen zicht hebben op wat de gevolgen zijn. Met een hoop gedoe daarna.
Door Henk op
Maak tegelijk ook even een nieuwe norm voor onze pensioen reken regels.......