Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten verrast over einde 80 km zones

De vier grote steden die in verband met de luchtkwaliteit 80 km zones rondom de stad hebben, waren niet op de hoogte van het besluit van minister Schultz om de toegestane snelheid te verhogen.

30 november 2011

De vier grote steden met 80 kilometer zones binnen hun gemeentegrenzen (Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam) werden begin deze week totaal verrast door de aankondiging dat hier vanaf volgend jaar weer 100 km/u gereden mag worden.

100 km
Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Infrastructuur en Milieu) meldde deze week in een brief aan de Tweede Kamer dat de maximumsnelheid op in ieder geval vier van de vijf 80 kilometerzones vanaf 1 juli 2012 weer dag en nacht naar 100 km/u gaat.

Via de media

De Haagse wethouder Peter Smit (VVD, Verkeer) moest het nieuws over de verhoging van de maximumsnelheid op 'zijn' A12 volgens zijn woordvoerder net als ieder via de media vernemen. Smit heeft nog geen oordeel over de beslissing om de maximumsnelheid te verhogen. 'Eerst moeten we antwoord krijgen op onze vragen over de milieuvervuiling.'

Dynamische snelheid

Ook de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu (VVD, haven, verkeer en regionale economie) wist van niets. Ze reageert verbaasd op het besluit van haar partijgenoot Schultz van Haegen van om de 80 kilometerzones te schrappen: 'De minister loopt met dit besluit vooruit op de uitkomst van het experiment met dynamische snelheid op de A20.' Eerder dit jaar had de minister nog aangegeven dat een eventueel besluit om de maximumsnelheid op de A13 te verhogen naar 100 km/u, was gekoppeld aan de uitkomsten van het experiment met de dynamische snelheid op de A20 en de A12 bij Voorburg. 'Maar het experiment is nog niet afgelopen, en toch gaat de snelheid op de A13 omhoog', aldus Rotterdam.

Vijf zones

Er zijn nu nog vijf 80 kilometer zones: de A10 tussen De Nieuwe Meer en Coenplein, de A12 tussen Prins Clausplein en afslag Bezuidenhout, op de parellelbanen van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten, de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein en de A2o tussen Spaanse Polder en Terbregseplein.

Luchtkwaliteit

Begin volgend jaar meldt Schultz van Haegen wat er gaat gebeuren met de A20. De maximum snelheid kan volgens de minister weer van 80 naar 100 km/u omdat 'uit de uitgevoerde onderzoeken is gebleken dat de luchtkwaliteit ook op en langs de ringwegen van de grote steden is verbeterd, en wel zodanig dat er binnen de normen ruimte is ontstaan voor een snelheidsverhoging'. Bovendien was uit eerder onderzoek gebleken dat op enkele 80 kilometer zones de doorstroming van het verkeer was verslechterd. Volgens Schultz voldoet de luchtkwaliteit nabij de wegen in 2015 aan de wettelijke normen, wel investeert ze 35 miljoen euro in schermen.

132 miljoen

Minister Schultz meldde de Tweede Kamer deze week voorts dat 130 km/u vanaf 1 september 2012 de norm wordt op 's lands rijkswegen. Haar adagium is: 'harder waar het kan, langzamer waar het moet'. Op 40 procent van de snelwegen gaat de maximum snelheid permanent naar 130 en op 19 procent alleen 's avonds en 's nachts. De minister onderzoekt of de maximum snelheid op nog eens 19 procent omhoog kan. De slagaders A4 Burgerveen – Delft-Zuid en de A12 Den Haag – Utrecht krijgen een dynamisch snelheidsregime. Voor het einde van 2014 wil de minister dat hier ook overdag buiten de spits 130 gereden kan worden. Om de verhoging van de maximumsnelheid mogelijk te maken, trekt de minister 132 miljoen euro uit.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ellen
En dan zeggen ze dat deze regering geen toekomstvisie heeft! In een keer door lossen ze de problemen van de vergrijzing en de overbevolking op. Met alle extra fijnstof in de lucht halen bejaarden de 80 niet meer zo makkelijk en er vallen vast ook gaten in de jongere bevolking.

Wel jammer dat kinderen met astma veel ziektekosten maken, maar dat schrappen ze dan wel uit de basisverzekering.
Vincent de Ruijter
Laten we wel wezen; het verschil tussen 80 km/h en 100 km/h enerzijds en 120 km/h en 130 km/h anderzijds zal niet het verschil uitmaken als het om gezondheidsklachten gaat bij ouderen en astma patienten. In Nederland wordt nog steeds overmatig gerookt, gedronken en ongezond gegeten. M.i. dienen die onderwerpen meer prioriteit te krijgen i.p.v. dat geneuzel over de aangekondigde snelheidsverhogingen op de rijkswegen. Daarbij wil ik wel gezegd hebben dat de nieuwe snelheden milieu onvriendelijker zijn. Niet alleen vanwege de uitstoot, maar ook vanwege het onzuinige verbruiksgemiddelde.
Advertentie