Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten gooien geld over balk met elektrisch rijden

Gemeenten geven miljoenen euro’s uit aan het stimuleren van het elektrische rijden, maar proberen in de praktijk allemaal het eigen wiel uit te vinden. Een woud aan afwijkende pluggen, draden, betaalpasjes en oplaadsystemen is het gevolg. Tegelijkertijd is er nauwellijks effect merkbaar op het aantal elektrische rijders. Een miljoenenverlies voor gemeenten is het gevolg. Dit blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur.

29 juli 2011
Gemeenten geven miljoenen euro’s uit aan het stimuleren van elektrisch rijden, maar proberen in de praktijk allemaal het eigen wiel uit te vinden. Een woud aan afwijkende pluggen, draden, betaalpasjes en oplaadsystemen is het gevolg. Tegelijkertijd is er nauwellijks effect merkbaar op het aantal elektrische rijders. Een miljoenenverlies voor gemeenten is het gevolg. Dit blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur.
Nauwelijks verandering
Uit het onderzoek (blz.24-29) blijkt onder meer dat gemeenten die groot inzetten in het stimuleren van elektrisch rijden nauwelijks verandering teweeg brengen. Gemeenten als Amsterdam en Rotterdam gaven in de afgelopen jaren ruim 26 miljoen euro uit aan het verstrekken van onder meer gratis groene stroom en aankoopsubsidies voor elektrische auto’s.

Al van plan
Maar nu blijkt dat de twee steden alleen de 'believers' van elektrisch rijden een duwtje in de rug gaven. In de meeste gevallen waren deze mensen al van plan om een elektrische auto te kopen, maar door de aankoopsubsidies hebben zij hun auto sneller gekocht. Het blijft daardoor onduidelijk hoe overheden de sprong kunnen maken van bijvoorbeeld tweeduizend naar tienduizend elektrische auto’s in Nederland.

Gidsland
Naast de gemeentelijke bijdragen gaf ook het Rijk geld uit: met 65 miljoen euro moest Nederland het gidsland voor het elektrische rijden worden. Echter, de rijksoverheid wil niet doen aan regie. ‘We kunnen en willen de praktijk niet aan mensen opleggen’, zo laat een woordvoerder van minister Verhagen (CDA) van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie weten.

Geen nationaal beleid
Door het ontbreken van een helder nationaal beleid zijn lokale overheden in de praktijk op zichzelf aangewezen. Met verschillende energiemaatschappijen proberen zij nu hun eigen wiel uit te vinden. Oplaadpunten en betaalsystemen verschillen daardoor nog te vaak van elkaar. Een elektrische automobilist uit Amsterdam die bijvoorbeeld naar Den Bosch rijdt, kan dus niet overal in de Brabantse hoofdstad opladen. Door dit soort verschillen zien veel burgers af van de overstap naar een elektrische bolide, waardoor massale introductie op korte termijn in het gedrang komt.

Geen tankstation
Gemeenten die nog geen oplaadpunten hebben kijken veelal de kat uit de boom. Zij wachten de houding van de rijksoverheid af en willen geen belastinggeld weggooien. Vooral het betalen van gratis groene stroom is voor bepaalde gemeenten een doorn in het oog. ‘De gemeente is geen tankstation’, zegt wethouder Fred Mulkens (VVD) van de Achterhoekse gemeente Berkelland in het artikel.

Nieuwe plannen
Binnenlands Bestuur concludeert dat de situatie voorlopig blijft zoals hij is. Het Rijk wil geen regie nemen, maar vindt desondanks dat Nederland het gidsland voor het elektrische rijden moet zijn. In het najaar komt minister Verhagen met nieuwe plannen op de proppen. In elk geval moeten er in 2015 minimaal 20.000 elektrische voertuigen over de weg rijden.

Lees hier op blz.24 het uitgebreide artikel in Binnenlands Bestuur nr.30

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Alexander
Oke het kost geld en mogelijk dat dat beter te besteden is maar goed, om dat te bepalen mag je een keer per 4 jaar stemmen. Ik denk dat het wel zo is als "de overheid" niet hier mee start dat de electrische auto het heel moeilijk zal krijgen. Verschillende stekkers? Ach, heel de wereld heeft ongeveer dezelfde stekker / spanning, reisstekkertje mee. En als we Libie vol zetten met zonnecellen dan heeft Noord-Afrika en Europa voldoende electriciteit. Overdag je huis en je auto opladen, je comsumptie gedrag iets aanpassen, klaar. Techniek is niet het probleem.
Wil Reuvers / juridisch medewerker
Gemeentes zijn niet in staat dit soort innovatieve onderzoeken uit te voeren. De financiele middelen ontbreken daar simpelweg voor. Dit moet je overlaten aan de private sector, die hebben de kennis en financiele middelen. Belastinggelden moet je voor andere doeleinden gebruiken !
Bob Proper / Gebouwenbeheerder
De private sector kan het duidelijk ook niet. Als de private sector één norm hanteerd is er geen vuiltje aan de lucht. Nee, iedere leverancier heeft het wiel uitgevonden en is derhalve uniek. Over geld over de balk en milieuverpesting gesproken, wel eens nagedacht over de hoeveelheid adapters die je in huis hebt om apparaten op te laden? En wat dacht je dat het de wereld kost om het 110 en 230 volt verschil voor machines en apparaten te overbruggen?

Door het moeten toepasen van het opgelegde aanbestedingsbeleid (want dat wil de kiezer graag) zijn appels en peren niet meer te vergelijken en wordt er gekozen voor de goedkoopste oplossing, het gaat per slot van rekening om geld van u en mij.
Het is zo makkelijk (scoren) om met een vinger naar die grote machtige (domme) overheid te wijzen!

We hebben ons verstand (goedkoop) verkocht aan de wereldeconomie.
Roland
"... is er nauwellijks effect merkbaar op het aantal elektrische rijders" Dit veronderstelt die bedoeling! Vaak staat het prestige van het bestuur voorop en is het resultaat ondergeschikt. Kijk ons eens vooruitstrevend! "gratis groene stroom" bevordert het verbruik en is gericht op juist meer energie te verbruiken.

Dat je met subsidie mensen steunt die toch al dat van plan was, tonen tal van onderzoeken aan. Maar we willen graag met wiel opnieuw uitvinden vooral als dat het ego streelt.

Dat systemen niet op elkaar aansluiten is eerder regel dan uitzondering, enig histories besef is dan handig en dan blijkt dat vaak de overheid voor normering mag zorgen.
Pieter van Genuchten / hoofd EZ
Bij de ANWB kan je de "wereldstekker" koper waarmee je practisch overal op aarde de stekker van je meegetorste electrisch apparaat kunt aansluiten op het locale electriciteitsnet. Ik voorspel dat binnenkort bij ANWB een "Nederland" stekker voor electrische auto's te koop zal zijn zodat je overal je auto zal kunnen opladen, ongeacht het locale oplaadsysteem. Waar een klein land toch groot in kan zijn (of net andersom, zo je wil).
Pieter van der Amsten / Voorlichter
Dit zijn allemaal politieke projecten en je weet wat er met politieke projecten gebeurt. Noord-zuidlijn, Betuwelijn, Hogesnelheidslijn, de Euro, windmolenparken op zee, ecologische hoofdstructuur, Srebrenica, Uruzgan, etc.... Loopt allemaal gigantisch uit de klauwen qua kosten en levert uiteindelijk niks op.
Thijs / ambtenaar
Mijn idee is om te wachten met dure subsidies om elektrisch rijden te bevorderen. Waarom zouden we uberhaupt. Zoveel schoner rijd je niet met een elektrische auto, waar komt die stroom immers vandaan? Ze kunnen beter wachten totdat auto's rijdend op waterstof uitontwikkeld zijn en verkrijgbaar en betaalbaar in Nederland zijn. Hier zit pas echte milieuwinst in.
Hans / Adviseur Publieke sector
Weer een klassiek voorbeeld van de incompetentie van gemeenten om zich met dit soort kwesties bezig te houden. De ideeele gedachte is uiteraard goed, maar laat dit over aan gespecialiseerde instanties. Stel je voor: 420 gemeenten met 420 uitwerkingen... Zucht
Overweel / StekkerWeb
Elke gemeente is natuurlijk trots wanneer er geinvesteerd is in oplaadpunten.
Om deze te tonen op uw eigen gemeente website hebben wij een gratis functie gebouwd waarmee het mogelijk is de laadpunten te tonen zonder dat u uw website moet verbouwen en een grote investering hiervoor moet doen.
Uw webbouwer kan onze GRATIS code inbouwen in uw website in +/- 30 minuten!
U hoeft uw oplaadpunt dus maar 1x te plaatsen op StekkerWeb en deze is ook automatisch zichtbaar op uw website.
Het plaatsen van oplaadpunten op openbare plaatsen was al gratis en ook deze iframe functie is gratis. Zo kunt u besparen en toch de gebruikers informeren over laadpunten in uw gemeente.U hoeft uw advertentie slechts 1x te plaatsen voor weergave op StekkerWeb en op uw eigen website.

.

Henk Daalder / Windenergie mediator
Al die laad palen zijn flauwekul, mensen gaan echt gewoon thuis opladen.
Gemeentes die elektrisch rijden willen stimuleren, moeten een fossiele (parkeer) tax gaan opleggen.
En gezamenlijke inkoop acties helpen ondersteunen en stimuleren.

Die laadpalen zijn en blijven het domein van oude energie bedrijven die een nieuw monopolie nastreven.
Miljoenenstad Tokyo deed het in 2010 met 17 publieke laadpalen en duizenden EV's. Ook Japanners laden het liefst thuis.
Advertentie