of 59295 LinkedIn

Amsterdam niet klaar voor herstelopgave

De gemeentelijke organisatie in Amsterdam is niet klaar voor de enorme opgave om bruggen, tunnels en kades structureel te onderhouden en renoveren. Het ontbreekt de gemeente aan een structurele vorm van asset management, betrokkenheid van bestuurders en er is geen basisfinanciering voor herstel. Wethouder Dijksma belooft nu beterschap.

De gemeentelijke organisatie in Amsterdam is niet klaar voor de enorme opgave om bruggen, tunnels en kades structureel te onderhouden en renoveren. Het ontbreekt de gemeente aan een structurele vorm van asset management, betrokkenheid van bestuurders en er is geen basisfinanciering voor herstel. Wethouder Dijksma belooft nu beterschap.

Handjevol

Amsterdam staat voor een enorme herstel- en onderhoudsopgave. Van de 850 verkeersbruggen is er slechts een handjevol gecontroleerd op constructieve veiligheid, terwijl velen aan het eind van hun levensduur zijn. Een groot deel voldoet niet aan de rijksnormen. Daarnaast is een deel van de 200 km aan kademuren in slechte staat. Maar eigenlijk weet de gemeente gewoon niet hoe het met de meeste civiele kunstwerken is gesteld. Om de klus te klaren is een intensieve en intrinsieke verandering nodig. Alleen een verhoging van het budget is niet voldoende. Dat concludeert de onafhankelijke ommissie Civiele Constructies deze week in een onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het stadsbestuur. Aanleiding waren de financiele overschijdingen in de renovaties van de Piet Heintunnel en de IJ-tunnel. 

 

Beterschap

In de brief aan de gemeenteraad belooft wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) beterschap. De aandacht voor het onderhoud is in de vorige raadsperiodes onder de maat geweest, erkent ze. 'Dit rapport laat de kwetsbaarheid zien van de bereikbaarheid van onze stad. Op het moment dat wij de basale infrastructuur, die nodig is om deze stad te laten functioneren, niet op orde hebben, doen we iets niet goed.'

 

Actie

Dijksma belooft actie te ondernemen. 'Dat is afgelopen jaren te weinig gebeurd omdat onderhoud geen sexy onderwerp is, maar het is wel essentieel voor de stad. In alle afwegingen die het college daarbij maakt, staat de veiligheid van de stad en haar bewoners en bezoekers altijd voorop.' Dijksma wil dat alle bruggen de komende acht jaar zijn onderzocht, en trekt daar elf miljoen per jaar voor uit. Daarnaast worden enkele belangrijke bruggen afgesloten voor zwaar verkeer. 

 

Rekenkamer

De kritiek op de Amsterdamse aandacht voor het onderhoud van civiele werken is beslist niet nieuw. In 2015 kwam de hoofdstedelijke rekenkamer ook al met een rapport dat geen spaan heel liet van het Amsterdamse beleid voor onderhoud en vervanging van bruggen. De aanbevelingen lijken erg veel op die van dit nieuwe rapport: breng eens structureel in kaart wat de staat van onderhoud is, en welke maatregelen nodig zijn. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lezertje (Burger) op
Huizenbezitters in Amsterdam: opgepast ! In andere steden in Nederland werden huizenbezitters de dupe van achterstallig onderhoud aan riolen, met als gevolg paalrot in de funderingen. De rechter bepaalde in de zaak van gedupeerden tegen de gemeente Dordrecht dat gemeenten een 'beleidsvrijheid' hebben bij het onderhoud van rioleringen. De kosten van funderingsherstel waren voor de huiseigenaren. Iets dergelijks kan nu gaan gebeuren met de funderingen van huizen in Amsterdam.