of 63561 LinkedIn

Amsterdam: 30 km/u in bebouwde kom

Amsterdam wil in één klap de maximale snelheid in de gehele bebouwde kom terugbrengen naar 30 km/u. Verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) wil zijn plan pas toelichten als de gemeenteraad geïnformeerd is, maar vorige week legde hij het 30 kilometerbeleid al voor aan betrokken partijen. De lagere maximale snelheid moet in 2023 ingaan.

Amsterdam wil in één klap de maximale snelheid in de gehele bebouwde kom terugbrengen naar 30 km/u. Verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) wil zijn plan pas toelichten als de gemeenteraad geïnformeerd is, maar vorige week legde hij het 30 kilometerbeleid al voor aan betrokken partijen. De lagere maximale snelheid moet in 2023 ingaan.

Eerste stad
Dat meldt Trouw zaterdag. De Tweede Kamer vroeg het kabinet vorig jaar 30 km/u in de bebouwde kom tot het nieuwe normaal te maken. De krant wijst erop dat de gemeente Groningen dit jaar een conceptvisie aanneemt, waarin 30 km/u ook de norm wordt, maar de stad stelt pas volgend jaar vast wanneer het de lagere maximale snelheid invoert. De kans is daarom groot dat Amsterdam de ‘fietshoofdstad’ inhaalt met langzamer rijden, aldus het dagblad.

Minder verkeersslachtoffers
Belangrijkste redenen voor de snelheidsverlaging zijn veiligheid en beperking van geluidsoverlast. Het aantal slachtoffers onder kwetsbare verkeersdeelnemers blijft landelijk toenemen. In Amsterdam zijn fietsers de grootste groep slachtoffers. Op 50 kilometerwegen vallen bijna een kwart van het aantal verkeersdoden. De overlijdenskans van voetgangers is bij 50 km/u drie keer groter dan bij 30 km/u.

Voorbeeld
Wethouder De Vries heeft het plan voorgelegd aan betrokken partijen, zoals MKB, brandweer, politie, ambulancedienst, ov-bedrijven GVB en Connexxion, en taxibedrijven zoals Uber. Volgens Trouw zijn de reacties ‘verrassend positief’. ‘Het is een behapbaar plan dat met maatwerk zorgvuldig is voorbereid’, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB Amsterdam. ‘Ondernemers hebben de afgelopen decennia geleerd dat een autoluwe omgeving hun geen windeieren legt. Als invoeren van 30 km/u hier lukt, is dat een voorbeeld voor de rest van Nederland.’

Onderzoek

Op bepaalde hoofdwegen in Amsterdam blijft 50 km/u wel de maximale snelheid. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van ingenieursadviesbureau Sweco en Binnenlands Bestuur dat de verkeersveiligheid vooral gebaat is bij een verbeterde inrichting van doorgaande wegen waar 50 kilometer mag worden gereden. Bovendien is die aanpak per saldo goedkoper.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door p op
Is sluitstuk van iets wat al in gang is gezet. Ben wel benieuwd naar de handhaving, vooral van snelle fietsen...
Door Boris (ambtenaar) op
Eigenlijk zou je alle auto's, trams, bussen, brommers en motoren moeten verbieden binnen de ringweg. Iedereen te paard of te voet. Voedsel en goederen de stad in mbv de trekschuit. Wel strontzak aanbinden, anders is er te veel stikstofdepositie in de geveltuintjes.
Door Stepper (Forens) op
En dan nog, net als in alle ons omringende landen, de elektrische step toestaan en je hebt een flexibel stil en schoon verkeer bevorderd.
Door Arie den Breejen (expert omgevingsrecht) op
Wat in deze discussies over het hoofd wordt gezien: een beperking van de maximum snelheid levert niet alleen (veel) minder verkeersslachtoffers (en al dat leed) en een beperking van indirecte schade (miljarden op het gebied van verkeersveiligheid, voor een groot deel afgewenteld op anderen dan de veroorzakers van ernstige ongevallen, zoals de belastingbetaler), maar ook meer ruimte voor woningbouw, omdat de milieulast van het verkeer wordt verminderd.
De maatschappelijke impact van gemotoriseerd verkeer is veel groter dan doorgaans wordt beseft.