Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Koeriersdienst overheid schaft elektrische auto af

De Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) gaat op aardgas rijden. De overheidsdienst reed deels met elektrische wagens, maar stopt hiermee wegens hoge onderhoudskosten en (vooral) vanwege de beperkte actieradius.

18 mei 2010

Koeriersdienst
De IPKD handelt post- en koeriersdiensten af voor departementen en agentschappen. De dienst bezorgt in binnen en buitenland interdepartementale poststukken en neemt ook bijzondere koeriersdiensten waar. Zij rijdt alleen voor overheidsdiensten.

 

Beperkte inzetbaarheid
De dienst was voor zover bekend in 2003 de eerste overheidsdienst die met elektrische wagens ging rijden. Mede wegens een te beperkte inzetbaarheid worden de wagens nu afschaft. ‘Voor normaal gebruik van a naar b zijn de wagens heel geschikt, maar voor een koeriersdienst is de actieradius toch te gering. In de praktijk staan de wagens ’s middags aan het stopcontact. Ze kunnen dus maar de helft van de dag worden gebruikt. Dat betekent dat de dienst daarna gewone diesels in moeten zetten, met alle milieugevolgen van dien’.

 

Ouderdom accu’s
In nieuw staat kon er 150 kilometer met de elektrische auto’s worden gereden. Door ouderdom van de accu’s is het bereik nu echter flink afgenomen, zo vertelt de woordvoerder. Vervangen van de accu’s is te duur. ‘Duurzaamheid mag best iets kosten, maar het moet wel betaalbaar blijven’.

 

Milieuvriendelijk
Om toch zo milieuvriendelijk mogelijk te blijven rijden kiest de IPKD nu voor aardgas. Deze maand zijn de eerste twee wagens op deze brandstof in gebruik genomen. Het tanken is geen probleem: Er komen steeds meer vulpunten. We houden wel een paar diesels voor als we naar het buitenland gaan’, aldus de woordvoerder.

 

Caddy’s
 In totaal heeft de dienst, 17 wagens op de weg. Deze rijden rond de 50.000 per jaar, aldus een woordvoerder van de IPKD. De leasewagens worden na afloop van het contract vervangen door Volkswagen Caddy’s op aardgas. Of het elektrisch rijden een proef was en of de afschaffing ervan gevolgen zal hebben voor andere overheidsdiensten kon de IPKD niet zeggen.

 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H.J.Bakker / directeur
Wat is duur?
Met de techniek van 7 jaar geleden kan inderdaad 150 km rijden.De techniek (met name accu techniek)heeft niet stil gestaan.
Men kan met wat aanpassingen nog verder rijden.Het elektrisch rijden staat nog in de kinder schoenen en gaat nog groeien.
mulder / geen
buiten Nederland worden electrische auto's liefkozend kolenauo's genoemd. Niet ten onrechte, want laten we eerlijk zijn, nog geruime tijd zal nederland aangewezen zijn op kolen voor de electriteitopwekking.
Wat dacht u van LNG als brandstof, zie oa:
http://www.lngeurope.nl/docs/bordbuster_tank_4_trucks_k.JPG

en ook www.LNGeurope.eu
L. Koopman / Coördinator ICT
Een eigen koeriersdienst voor de departementen? Corebusiness?
Zou TNT dit niet goedkoper kunnen doen? TNT is ook erg milieubewust bezig
Kritikus / Geen Hagenees
Die hype van elektische auto's waait dus vanzelf over. Op naar de ontmaskering van de volgende..
Oscar
Ja, dat is dus wat ik al vanaf het begin van electrische auto's probeer te uit te leggen. De regering gokt op het verkeerde paard. Het zou veel beter zijn om i.p.v. op electrische auto's op batterijen de ontwikkling van waterstof aangedreven auto's te ondersteunen. Die hebben een 'onbeperkte" actieradius, zijn CO2 vrij en de brandstof kan met behulp van zonnenergie zelf aangemaakt worden.
Lees oa. dit artikel http://www.bath.ac.uk/powerttp/fuel_cells.shtml
Dat de oeverheid door TNT moet laten bezorgen is een goed idee, maar dan moet dat eerst weer een staatsbedrijf worden. Nu het ee perticulier bedrijf is, is het steeds onbetrouwbaarder aan het worden. Ik heb in het laatste half jaar al 2 keer een correct geadresserd poststuk als onbestelbaar retour ontvangen.
marc0
in ieder geval een goede poging. er zijn bij de overheid ook diensten waar de auto's veel minder dan 50.000 km per jaar rijden, en daar zijn ze wel geschikt voor.
ps van wind naar waterstof naar elektriciteit is niet zo efficient en er is voor windenergie voorlopig nog wel voldoende afname uit het net....
Advertentie