Koeriersdienst overheid schaft elektrische auto af
De Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD) gaat op aardgas rijden. De overheidsdienst reed deels met elektrische wagens, maar stopt hiermee wegens hoge onderhoudskosten en (vooral) vanwege de beperkte actieradius.
Koeriersdienst
De IPKD handelt post- en koeriersdiensten af voor departementen en agentschappen. De dienst bezorgt in binnen en buitenland interdepartementale poststukken en neemt ook bijzondere koeriersdiensten waar. Zij rijdt alleen voor overheidsdiensten.
Beperkte inzetbaarheid
De dienst was voor zover bekend in 2003 de eerste overheidsdienst die met elektrische wagens ging rijden. Mede wegens een te beperkte inzetbaarheid worden de wagens nu afschaft. ‘Voor normaal gebruik van a naar b zijn de wagens heel geschikt, maar voor een koeriersdienst is de actieradius toch te gering. In de praktijk staan de wagens ’s middags aan het stopcontact. Ze kunnen dus maar de helft van de dag worden gebruikt. Dat betekent dat de dienst daarna gewone diesels in moeten zetten, met alle milieugevolgen van dien’.
Ouderdom accu’s
In nieuw staat kon er 150 kilometer met de elektrische auto’s worden gereden. Door ouderdom van de accu’s is het bereik nu echter flink afgenomen, zo vertelt de woordvoerder. Vervangen van de accu’s is te duur. ‘Duurzaamheid mag best iets kosten, maar het moet wel betaalbaar blijven’.
Milieuvriendelijk
Om toch zo milieuvriendelijk mogelijk te blijven rijden kiest de IPKD nu voor aardgas. Deze maand zijn de eerste twee wagens op deze brandstof in gebruik genomen. Het tanken is geen probleem: Er komen steeds meer vulpunten. We houden wel een paar diesels voor als we naar het buitenland gaan’, aldus de woordvoerder.
Caddy’s
In totaal heeft de dienst, 17 wagens op de weg. Deze rijden rond de 50.000 per jaar, aldus een woordvoerder van de IPKD. De leasewagens worden na afloop van het contract vervangen door Volkswagen Caddy’s op aardgas. Of het elektrisch rijden een proef was en of de afschaffing ervan gevolgen zal hebben voor andere overheidsdiensten kon de IPKD niet zeggen.
Met de techniek van 7 jaar geleden kan inderdaad 150 km rijden.De techniek (met name accu techniek)heeft niet stil gestaan.
Men kan met wat aanpassingen nog verder rijden.Het elektrisch rijden staat nog in de kinder schoenen en gaat nog groeien.