Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Oude binnensteden kennen hoger risico ongeval

Het risico op een ernstig verkeerongeval ligt veel hoger in oude binnensteden dan elders. Dat blijkt uit onderzoek naar ernstige ongevallen in buurten door RTL Nieuws. Van alle oude steden spant Leiden de kroon: van de top 20 met het hoogste risico op ongevallen liggen er 6 in deze stad.

28 december 2020
shutterstock-215152015.jpg

Het risico op een ernstig verkeerongeval ligt veel hoger in oude binnensteden dan elders. Dat blijkt uit onderzoek naar ernstige ongevallen in buurten door RTL Nieuws. Van alle oude steden spant Leiden de kroon: van de top 20 met het hoogste risico op ongevallen liggen er 6 in deze stad.

Doelen

Het onderzoek van RTL Nieuws volgt op het bericht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) eerder deze maand, waaruit bleek dat het aantal ongevallen met letsel in 750 gemeenten in 2019 is gestegen. Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen startte vorig jaar juist met een ambitieus programma om het aantal verkeersongevallen drastisch terug te brengen. Maar die doelstellingen worden bij lange na niet gehaald, stelt de SWOV nu. Met meer dan 21000 verkeersgewonden is dat zelfs het dubbele van het doel van maximaal 10.600 gewonden. De SWOV verwacht dat het aantal slachtoffers ook in 2020 boven de doelstelling zal liggen.

 

Risico

In het onderzoek maakte RTL gebruik van de gegevens over verkeersongevallen van Rijkswaterstaat, wijkgegevens van het CBS en data over verkeersdrukte van softwarebedrijf TomTom. Op de site van de nieuwszender is een overzicht te vinden van het risico op ongevallen per gemeente en wijk. Vooral in oude wijken en oude binnensteden blijkt het risico het hoogst.

 

Ontoegankelijk

Volgens TU Delft-hoogleraar transportbeleid Bert van Wee, die meewerkte aan het RTL-onderzoek, is het niet zo vreemd dat juist in oude wijken problemen ontstaan. Dit soort buurten kent een stratenpatroon en inrichting die niet geschikt is of ruim genoeg is voor de verschillende weggebruikers die er allemaal samenkomen. Volgens Van Wee kunnen gemeenten het aantal verkeersongevallen terugdringen door de snelheid te verlagen of door straten ontoegankelijk te maken voor gemotoriseerd verkeer.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans / afdelingsmanager
Was te verwachten. Daarnaast zijn ze ook nog eens allemaal gebouwd met door slavernij en uitbuiting van andere volkeren verdiend geld. Verder wonen er alleen maar rijke witte mensen en is er van inclusie en diversie helemaal geen sprake en beweren ze dat de energietransitie bij hun niet kan of veel te duur wordt. Heel veel redenen om de sloopkogel er door heen te halen, door die binnensteden.
Hans / afdelingsmanager
Weg met beschermd stadsgezicht en monumenten: 1 groot misverstand en bloed vergieten!
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Dit lijkt mij volstrekt logisch omdat in de overvolle binnensteden de bevolkingsdichtheid het hoogst is. Hetzelfde geldt ook voor een steeds overvollere Randstad. Het wachten is op een gigantisch leefbaarheidsinfarct als er in Den Haag niet snel wordt ingegrepen.
Jos Brouwer / Senior beleidsmedewerker
Die oude binnensteden waren ingericht op voetgangers. Met de doelstellingen van de meeste (binnen)steden om te verdichten, te vergroenen en te verduurzamen vraagt dit (weer) om meer ruimte voor de voetganger en fietser (en minder voor het gemotoriseerd verkeer). Bert van Wee wijst hier ook op. Niet alleen uit oogpunt van verkeersveiligheid en bereikbaarheid, maar ook vanuit een (meer) integrale blik (welvaart, welzijn en een gezonde, aantrekkelijke en volhoudbare leefomgeving) is dit hard nodig en zeer wenselijk. Veel steden (vooral de G4) beseffen dit steeds meer, waarbij het autoluwe gebied zich vanuit de centra als een olievlek over de stad zal gaan verspreiden. Dit heeft de afgelopen decennia plaatsgevonden zal naar verwachting de komende decennia versneld plaats gaan vinden (vermoedelijk in een stroomversnelling komen).
Advertentie