Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeente Den Haag ziet af van trein naar Brussel

De gemeente Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen zegt wethouder Peter Smit.

25 juni 2014

Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.

Beneluxtrein
Den Haag had tientallen jaren een verbinding met Brussel. Die Beneluxtrein verdween in december 2012, toen de Fyra ging rijden. Daarop besloot Den Haag om zelf een intercitydienst met de Belgische hoofdstad op poten te zetten, de zogeheten Lage Landen Lijn. Vervoerder Arriva mocht de lijn exploiteren. Den Haag en Arriva kregen echter geen toestemming om in 2014 in België te rijden. Bovendien zat staatssecretaris Wilma Mansveld (openbaar vervoer) niet te wachten op de plannen.

Fyra
Begin vorig jaar werd de Fyra van het spoor gehaald. Een maand later reden de eerste NS-treinen weer tussen Den Haag en Brussel. In september stemde de Tweede Kamer in met de definitieve terugkeer van de oude Beneluxtrein.

Sceptisch
Den Haag is echter sceptisch en kritisch. Smit schrijft dat NS en zijn Belgische evenknie NMBS ‘het alleenrecht krijgen hun (veel slechtere) aanbieding uit te voeren’. Zo duurt een rit naar Brussel 20 minuten langer dan vroeger, ‘zodat een povere kwaliteit wordt geboden’. De wethouder beklaagt zich ook over het kabinet, dat de reizigersbelangen moet behartigen maar ook aandeelhouder van de NS is. Verder vraagt hij zich af of de lijn naar Brussel blijft bestaan.

Voorwaarden
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil nog niet reageren op de klachten van de gemeente Den Haag. ‘We hebben eerder aangegeven dat het andere partijen vrijstaat om vervoer te realiseren. Daar gelden wel bepaalde voorwaarden voor. Nu heeft Den Haag zelf besloten niet door te gaan’, laat een woordvoerster wel weten.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Waarnemer
Tamelijk vreemde reactie van de heer Smit. Hij geeft aan dat NS en NMBS het alleenrecht krijgen, terwijl het opstarten van een internationale verbinding een ieder vrij staat. Na het uitvallen van de Fyra had de gemeente Den Haag zich kunnen bedenken dat de Beneluxtrein zijn rentree zou maken. Als de gemeente de plannen niet had de verbinding er alsnog kunnen komen, zeker omdat de gemeente in de toekomst, zoals de wethouder zelf aangeeft een beter alternatief kan worden geboden door niet via Breda, maar via Roosendaal (zonder kering) te rijden. De gemeente geeft dus aan dat zij stoppen terwijl zij toch een beter alternatief kunnen bieden. De benelux gaat in de toekomst via Breda rijden. Heeft te maken met politieke belangen waar de reiziger de dupe van is geworden i.v.m. langere reistijd.
Toon
Nu met dit geld kan mooi versneld geïnvesteerd worden om Noordtak aan te leggen langs de A18 en de nieuwe N18 tegelijk met vrij liggende spoor voor goederenvervoer.





Immers Mansveld je kunt niet jaren uitstellen terwijl fundatie onder woningen heden al schade hebben over bestaande sporen dwarsdoor vele woonkernen !!!



http://www.destentor.nl/regio/zutphen/kamer-wil- …



Advertentie