Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag vindt ‘shared space’ toch te gevaarlijk

Fietsers in de winkelstraten in het centrum van Den Haag moeten binnenkort afstappen. De gemeente stopt met het openstellen van het gebied…

Fietsers in de winkelstraten in het centrum van Den Haag moeten binnenkort afstappen. De gemeente stopt met het openstellen van het gebied voor fietsers en voetgangers tegelijk. De situatie is te gevaarlijk, vindt het stadsbestuur.

Slalom

Veel bezoekers van het winkelgebied ergerden zich aan de slalommende fietsers tussen het winkelend publiek. Maar het openstellen van de binnenstad voor beide verkeersstromen tegelijk was een bewuste keuze van de gemeente. Het is het shared space-principe, waarbij iedere verkeersdeelnemer een ander de ruimte moet geven, de straat met elkaar delen en daardoor de veiligheid wordt vergroot.

Tegenstand

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Maar de oplossing kende al sinds de introductie in 2013 flinke tegenstand. Wethouder Robert van Asten (Mobiliteit): ‘Er zijn altijd al veel klachten geweest over het zogeheten shared space gebied in het centrum van Den Haag. Bij de herinrichting van het centrum is er destijds voor gekozen om geen duidelijke afscheiding te maken tussen voetgangers- en fietsersgebied. Veel bezoekers, vooral van buiten, hebben niet door dat er ook fietsers door de winkelstraten rijden. Fietsers en voetgangers kunnen na al die jaren nog steeds niet aan elkaar wennen.’ De wethouder maakte er daarom nu een eind aan. Fietser mogen ’s ochtends en ’s avonds nog door de binnenstad, maar in de middag en op koopavonden niet meer.

Opletten

Ook in andere gemeenten zijn proeven met shared space voortijdig gestaakt, of liggen ze flink onder vuur. Het principe gaat ervan uit dat verschillende verkeersdeelnemers beter op elkaar letten als ze niet worden afgeleid door verkeerborden, stoplichten of wegmarkeringen. Het principe, in de jaren negentig ontwikkeld door de Friese verkeerskundige Hans Monderman, had veel succes in middelgrote gemeenten in Drenthe, Friesland en Groningen, en kreeg veel internationale aandacht.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Aantrekkelijk

Voor gemeenten leek de oplossing vooral financieel aantrekkelijk: geen verkeersborden, aparte fiets- en voetpaden en verkeerslichten in een druk stadcentrum maakt de aanpak van het stadcentrum een stuk makkelijker. Maar er kwam ook kritiek. Met name voor zwakkere verkeersdeelnemers, zoals mensen in een rolstoel, blinden, senioren en kinderen, is shared space gevaarlijk meenden critici.

Volledig

Verkeerskundigen wijzen er vaak op dat shared space ook niet overal toepasbaar is, en dat het principe van Monderman's idee wel volledig doorgevoerd moet worden. Alleen een onderdeel ervan gebruiken heeft veel minder zin.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ReindeR Rustema

Yeah, voorbij de hype van de shared space. Relatief snel. Gelukkig.

Op 17 juli 2020, 09:12
ambtenaar

SharedSpace is vaak recht van de sterkste in de praktijk. Zag je op de Oudegracht in Utrecht of de routes naar het station. De enorme hoeveelheid fietsers (studentenstad) gingen volle snelheid door de voetgangers heen, later werd het nog erger met de elektrische fiets. Kwetsbare verkeersdeelnemers (bv iemand in een rolstoel of kinderen) waren niet meer veilig. Wat een naïviteit om te denken dat mensen allemaal wel rekening met elkaar houden.

Op 17 juli 2020, 09:25
José Zwaneveld

Al in onderzoek van de UvA in 2018 blijkt dat 70% van de gebruikers hinder ondervind van een Shared Space. Er ongelukken gebeuren en eigenlijk alleen jonge mannen de verkeerssituatie als prettig ervaren. Om van de overlast voor mensen met een beperking nog maar niet te spreken.

Op 17 juli 2020, 11:11

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in