Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Dwangsom voor DuPont bij herstart fabriek

Het Dordrechtse chemiebedrijf DuPont is weer opgestart. het bedrijf moet echter wel een dwangsom betalen wegens een te hoge uitstoot van hexafluorpropeen.

03 oktober 2012

Het stil gelegde chemiebedrijf DuPont in Dordrecht draait weer, maar moet wel een dwangsom betalen. Inmiddels zijn de systemen en machines opgestart. De fabriek stootte de afgelopen jaren een veel te hoge dosis van de gevaarlijke stof hexafluorpropeen (hfp) en moest daarom enkele weken dicht.

Geen risico
Volgens het RIVM en de GGD leidde de overschrijding van de toegestane hoeveelheden hfp niet tot een gezondheidsrisico voor omwonenden. Volgens de GGD zijn de berekende concentraties in de lucht dusdanig laag, dat zelfs bij jarenlange blootstelling geen gezondheidseffecten te verwachten zijn. Ook astmapatiënten of kinderen, zwangere vrouwen en ongeboren kinderen liepen volgens de GGD geen risico gelopen. Hiermee vervalt voor het provinciebestuur van Zuid-Holland de juridische grond om de fabriek stil te laten liggen.
 

Dwangsom
Ook na de herstart overschrijdt  Viton de vergunde jaarvracht (van 35,7 ton) hfp. Vanwege deze overschrijding leggen Gedeputeerde Staten DuPont een last onder dwangsom van  € 20.000,- op voor iedere ton emissie-overschrijding boven de norm van 35,7 ton. Dit geldt voor de eerste acht ton. Daarboven wordt een hogere boete opgelegd, van €50.000,- voor iedere ton overschrijding, met een maximum van € 1 miljoen. De boete is volgens de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid ‘een proportioneel bestuurlijk handhavingsmiddel dat past bij zowel de overschrijding van de vergunde jaarvracht als bij het zoveel mogelijk terugdringen van de emissie gedurende de rest van het jaar’.
 

Aangifte
Na aangifte door de provincie bekijkt het Openbaar Ministerie of de verhoogde uitstoot nog strafrechtelijke gevolgen krijgt. DuPont meldde zelf dat er regels zijn overtreden. DuPont neemt maatregelen om de hfp-emissie te verminderen. Dochter Viton maakt een halffabrikaat met de eigenschappen van rubber, voor onder meer de auto- en luchtvaartindustrie. Dordrecht is de enige Europese locatie waar dat gebeurt. Of de maatregelen volstaan, wordt binnen de periode van de vergunningherziening beoordeeld. 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Robert Nieuwveld / Beleidsmedewerkers
Ik ben waarschijnlijk niet de enige die vraagtekens zet bij het inzetten van een dwangsom op deze manier. Het lijkt meer op het kopen van een recht om te vervuilen waar de overheid van profiteert. Een dwangsom moet gericht zijn op beeindiging van de overtreding. Als dit niet werkt moeten andere middelen worden ingezet.
Advertentie