Het aantal fysieke winkels in Nederland is gedaald tot 82.100. Dat zijn er 1.600 minder dan een jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Het aantal webwinkels steeg in 2022 wel door, tot 84.100. Daardoor zijn er nu voor het eerst meer online winkels dan fysieke vestigingen.
Het aantal fysieke winkels in schoenen- en lederwaren daalde met bijna 8 procent het hardst. Ook wit- en bruingoed en zaken met audio- en video-opnames gingen fors achteruit. De weinige stijgers behoorden tot de categorieën overige voedingsmiddelen en speelgoedwinkels, die met zo’n 5 procent plusten. Daarnaast was er een geringe stijging van het aantal warenhuizen, boekwinkels, supermarkten en bakkers.
In bijna driekwart van de gemeenten daalde in 2022 het aantal winkels, het hardst in Alphen-Chaam (-17 procent). Opvallend is dat in de Brabantse buurgemeente Baarle-Nassau het aantal winkels juist het sterkst steeg (+10,9 procent). Van de twintig grootste gemeenten zagen alleen Zoetermeer en Arnhem het winkelaanbod in 2022 nog groeien.
Martin Hendriksma is sinds 2017 redacteur ruimte en milieu bij Binnenlands Bestuur. Hij publiceerde daarnaast boeken over onder meer de rivier de Rijn en de Nederlandse kust. Februari 2024 verscheen van zijn hand: 'Het geheim van Bols. Hoe de oorlog een familiebedrijf verscheurt'.