Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Tramlijn Hasselt-Maastricht gaat niet door

Na bijna achttien jaar komt er een eind aan de plannen voor een tramverbinding tussen de beide Limburgse hoofdsteden Maastricht en Hasselt

ANP
23 mei 2022
Stekker
Pixabay

De Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit) heeft maandagmiddag tijdens bestuurlijk overleg laten weten dat de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht niet doorgaat. Daarmee komt na bijna achttien jaar een eind aan de plannen voor zo'n tramverbinding tussen beide Limburgse hoofdsteden.

Adviseur Kunst en Cultuur

Gemeente Assen
Adviseur Kunst en Cultuur

Verbindend senior adviseur NIS 2 voor overheidsentiteiten

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Verbindend senior adviseur NIS 2 voor overheidsentiteiten

Emoties

'De Vlaamse ministerraad heeft besloten niet langer door te gaan met de tram Maastricht-Hasselt', heeft de Maastrichtse burgemeester Annemarie Penn-te Strake maandagmiddag aan de gemeenteraad laten weten. 'We begrijpen dat dit veel vragen oproept en bij voor- en tegenstanders de nodige emoties teweegbrengt', aldus de burgemeester. 'Het is allemaal heet van de naald', aldus Penn.

Forensenverkeer

De tramverbinding moest onder meer forensenverkeer vanuit het Belgische grensgebied vergemakkelijken en het verkeer in binnensteden ontlasten. De tramlijn zou jaarlijks een kleine zeven miljoen reizigers vervoeren. Volgens eerdere prognoses zouden dagelijks gemiddeld zo'n 18.000 mensen van de tram gebruik maken.

Groei

De tramlijn vanuit Maastricht tot de Belgische grens zou zo'n 6 kilometer lang worden. De tramlijn zou worden gekoppeld aan 27 kilometer Vlaams spoor. De tram moest bijdragen aan de groei op het gebied van economie, cultuur, kennisuitwisseling, toerisme en recreatie, aldus beide overheden in een eerdere verklaring uit 2011.

Hoofdpijndossier

De tram bleek echter voor zowel Maastricht als de Vlaamse regering een hoofdpijndossier. Aanvankelijk zou de tientallen miljoenen kostende lijn in 2010 geopend worden, toen werd het 2017, en vervolgens stond 2024 op de planning. Het is er allemaal niet van gekomen.

Schadeclaims

Maastricht en de provincie Limburg dreigden eerder met schadeclaims als de Vlaamse regering de plannen voor de tram naar de prullenmand zou verwijzen. Een woordvoerder van Maastricht liet maandag weten dat de gemeente dinsdag zal reageren op het nieuws.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie