Overslaan en naar de inhoud gaan

Woningbouwimpuls documenten beschikbaar

Woningbouwimpuls documenten beschikbaar. Subsidie van 1 miljard voor het versnellen van woningbouw stap dichterbij.

Op 28 april zijn de concept aanvraagdocumenten voor de Woningbouwimpuls beschikbaar gekomen. Daarmee is de uitvoering van de Woningbouwimpuls, een subsidie van 1 miljard voor het versnellen van woningbouw, weer een stap dichterbij gekomen. Het is nu wachten op het ministerieel besluit waarna de definitieve aanvraagdocumenten beschikbaar worden gesteld op de website van de RVO. 

Jaarverslag bbn: een betere wereld vol mogelijkheden

We zijn bijna klaar voor een CO2-neutrale bedrijfsvoering. Onze focus in 2024 is op het minimaliseren van onze impact binnen projecten. Doe je met ons mee?

Bekijk hier het jaarverslag 2023.

Hulpmiddelen voor de Woningbouwimpuls aanvraag

Jaarverslag bbn: een betere wereld vol mogelijkheden

We zijn bijna klaar voor een CO2-neutrale bedrijfsvoering. Onze focus in 2024 is op het minimaliseren van onze impact binnen projecten. Doe je met ons mee?

Bekijk hier het jaarverslag 2023.

De documenten zijn hulpmiddelen bij het indienen van de Woningbouwimpuls aanvraag. Ze helpen onder meer om de financiële businesscase en de fasering van het woningbouwprogramma mee op te stellen. Ook is er een  achtergronddocument met praktische informatie over hoe de aanvrager met bepaalde aspecten in de financiële businesscase moet omgaan. En er is een informatieblad over de Europese staatssteunregels.

 

Waaraan moet de aanvraag voldoen?

Aanvragers zien bij het invullen van het document welke gegevens en bijlagen er aangeleverd moeten worden.

 

In hoofdlijnen bestaat een aanvraag uit:

  • Kerngegevens van de aanvraag en het project. Dit maakt duidelijk of het project aan de voorwaarden voldoet en welke publieke maatregelen leiden tot een tekort bij het project.
  • Gegevens over de noodzaak van een financiële bijdrage uit de Woningbouwimpuls; wat zijn de gevolgen wanneer er geen bijdrage uit de Woningbouwimpuls wordt toegekend?
  • De financiële businesscase waaruit de omvang van het publieke tekort blijkt. Dit overzicht toont de kosten en opbrengsten van het project en voor welke maatregelen een bijdrage wordt aangevraagd.
  • Gegevens over het woningbouwprogramma, inclusief: de fasering van de te realiseren woningen, informatie over de doelgroepen en informatie over de betaalbaarheid van de woningen.
  • Gegevens over de kwaliteit van het plan waarbij het ruimtelijk ontwerp wordt beschreven en de gewenste functiemix van het project.
  • Gegevens over de hardheid van het plan. Hieruit blijkt de (planologische) status van het project, de stand van zaken rondom afspraken met betrokken partijen en het proces en de organisatie van het project. Ook bevat dit deel informatie over de projectspecifieke risico’s en hoe deze zijn verwerkt in de financiële businesscase.
  • Aan te leveren bijlagen naast de Excel-werkbladen in de spreadsheet zoals: een provinciale steunverklaring, kaarten die het projectgebied eenduidig aangeven, onderliggende documenten die de hardheid van toegezegde financiële bijdragen aantonen en onderliggende documenten van het stedenbouwkundigplan en ontwerp.

 

Kleine en middelgrote gemeenten vallen buiten de boot

Door de eis van minimaal 500 woningen in een aaneengesloten gebied vallen kleine en middelgrote gemeenten al snel buiten de boot voor de Woningbouwimpuls. Deze gemeenten hebben woningbouwprojecten die kleiner zijn dan 500 woningen, maar ze kampen wel met vergelijkbare problematiek. We spraken verschillende gemeenten die om deze reden nu geen energie steken in de Woningbouwimpuls.

 

Achtergrondinformatie in de whitepaper

Meer weten over de Woningbouwimpuls? Lees een van onderstaande whitepapers:

Woningbouwimpuls2020

8 tips om uw woningbouwproject haalbaar te maken.

 

 

De Molen 65
3995 AW Houten

Jaarverslag bbn: een betere wereld vol mogelijkheden

We zijn bijna klaar voor een CO2-neutrale bedrijfsvoering. Onze focus in 2024 is op het minimaliseren van onze impact binnen projecten. Doe je met ons mee?

Bekijk hier het jaarverslag 2023.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

John Haverdil

Waarom vallen samenwerkende gemeenten af? Althans zo lees ik het. Ik kan me goed voorstellen dat twee of drie gemeente samen deze taakstelling wel kunnen oppakken, hoe hier mee om te gaan?

Op 20 mei 2020, 10:45

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in