Advertentie
financiën / Nieuws

'83 procent van G25 bezuinigt ineffectief'

Onderzoek in opdracht van House of Performance laat zien dat slechts drie gemeenten uit de G25 de beste methode van bezuinigen hanteren.

28 oktober 2011

De G25-gemeenten bezuinigen 1,23 miljard euro, maar slechts 17 procent bezuinigt op een effectieve manier. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van House of Performance onder supervisie van de Universiteit Twente.

Representatief
House of Performance gaf opdracht tot het onderzoek, omdat het bureau veel te maken heeft met implementaties mede ingegeven door de bezuinigingen. ‘We wilden weten hoe gemeenten dit aanpakken. Vaak zijn targets wel bekend, maar de hoe-vraag is een stuk ingewikkelder’, aldus Arjon van Lieshout, partner van House of Performance. Uiteindelijk deden 18 van de 25 gemeenten mee aan het onderzoek, wat het volgens Van Lieshout representatief maakt. ‘De resultaten zouden minder representatief zijn als bijvoorbeeld de G4 niet meededen. Ik weet dat drie van de vier wel hebben meegedaan.’  

Bezuinigingsmethodes
Het onderzoek onderscheidt drie methodes van bezuinigen: personeelsreductie, taakreductie en continu verbeteren. De onderzoekers bekeken effectiviteit en intensiteit van  deze methoden. De intensiteit is de mate waarin de veranderingen op korte termijn te realiseren zijn en de mate waarin de veranderingen effect hebben op de structuur en cultuur van de organisatie. Effectiviteit is het vermogen om doelen op de lange termijn te bereiken. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat slechts 17 procent van de onderzochte gemeenten op een effectieve manier bezuinigt en daarmee zowel op korte als lange termijn succes behalen.

Medeverantwoordelijk
Meestal kiezen de gemeenten voor een combinatie van methoden. Slechts drie gemeenten kiezen voor continu verbeteren. De grote meerderheid kiest voor de personeels- en taakreductiemethode. Het minst effectief is de personeelsreductiemethode. ‘Op de lange termijn heeft dit een negatief effect. Het legt een hoge druk op de organisatie. Taakreductie leidt weer tot minder dienstverlening en veel klachten bij burgers. De methode is niet echt succesvol. Je moet later veel repareren. De continu verbetermethode is het meest effectief. Je betrekt medewerkers bij het proces en maakt hen medeverantwoordelijk. Er vindt een cultuurverandering plaats waarbij de klant centraal staat. Deze methode kost veel energie, maar is wel de beste.’

Korte termijn
Veel gemeenten gaan echter voor de kortetermijnwinst door personeelsreductie. ‘Je ziet dat gemeenten dan “at random” gaan snijden. Daardoor vallen gaten, waar ze niet zouden moeten vallen. De motivatie van de medewerkers daalt evenals de productie.’ Het betrekken van de medewerkers staat op de ranglijst van succesfactoren bij gemeenten op plaats 10. ‘Gemeenten kijken er dus minder naar dan dat het belangrijk is. Zij focussen bijvoorbeeld op openheid en transparantie, terwijl dit minder belangrijk is.’

Duurzaam bezuinigen
Het rapport komt met vijf aanbevelingen. De belangrijkste is dat duurzaam bezuinigen breken en bouwen tegelijk is. ‘Breken is een heel zwaar traject. Je moet ook bouwen. Dat is efficiënt, je blijft de klant toch goed bedienen door bijvoorbeeld meer met it te doen en je biedt de mensen perspectief. Anders zak je met zijn allen in de afgrond en daar is het niet gezellig.’ Een andere aanbeveling is om de top-down en de bottom-up aanpak te combineren. ‘Begin bij de top, maar ga vrij snel naar de werkvloer en betrek hen erbij. Als je alleen top-down doet, krijg je al snel een sfeer van: “Weer zo’n managersproject.” Andersom, als medewerkers ermee beginnen, kan het weer verzanden in de top.’ Het onderzoek adviseert verder bezuinigingen niet te lang in de planningfase te laten hangen en een balans te zoeken tussen de harde en zachte aanpak en tussen het willen, kunnen en mogen. Het laatste betekent dat het de moeite loont vooraf een analyse uit te voeren. ‘Deze elementen zitten allemaal in de continu verbetermethode, die de meeste gemeenten niet gebruiken.’

Kabinetsbeleid
Van Lieshout zegt dat hij niet weet niet of de uitkomst van het onderzoek generaliseerbaar is voor alle gemeenten. ‘Je ziet wel dat gemeenten onder grote druk staan om op korte termijn resultaten te boeken. Voor kleinere gemeenten lijkt het verstandiger meer te kijken naar het vormen van onderlinge combinaties.’ De uitkomst betekent ook niet dat 93 procent van de 1,23 miljard bezuinigingen niet wordt gehaald. ‘Een flink deel wordt wel gehaald, maar de vraag is hoe effectief het is, of er dus geen nieuwe problemen ontstaan die tot maatregelen leiden die een deel van de bezuinigingen weer teniet doen. Dat heeft een serieus effect.’ Interessant is natuurlijk of de uitkomst van het onderzoek ook toepasbaar is op het kabinetsbeleid, maar daar durft Van Lieshout zich niet aan te wagen. ‘Het zal best op sommige gebieden opgeld doen. Een onderzoek daarnaar ligt niet in de planning.’

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Visser / Organisatievitalisator
De grote meerderheid van gemeenten die bezuinigen beginnen bij personeelsreductie en taakreductie zullen snel geconfronteerd worden met de dodelijke consequenties daarvan. Want 'de gaten' die er al waren in de doorloop van processen en projecten a.g.v. Mentaal Verzuim (Wat dat is zie: http://bit.ly/sJNZmL) worden met die insteek alleen maar groter. Gewoon omdat Mentaal Verzuim - dat al ongemerkt tot zelfs 45% kan oplopen - toeneemt naarmate medewerkers zich onmachtiger voelen zelf grip te kunnen nemen op het verbeteren van die werkomstandigheden die zij nodig hebben om het beste van zichzelf te kunnen, willen en durven geven. Zij gaan dan vanuit het niet gehoord of begrepen worden ongewild en onbewust in de afwacht- en afhaakstand. Door de toename van dit Mentaal Verzuim en de viruswerking ervan naar Collectief Mentaal Verzuim wordt het Onbenut Vermogen van de organisatie groter. En daardoor verdampen de resultaten van het bekende bezuinigen weer heel snel. En dat is een oorzaak-gevolg cyclus die in een neerwaartse spiraal resulteert.



Het mentaal schoon maken van de organisatie is een snelwerkende stevige methode die top-down werkt met het heel snel betrekken van de werkvloer zich ook binnen de overheid met zeer goede resultaten bewezen heeft. Alleen al het vrij maken van 10% Onbenut Vermogen zorgt voor een jaarlijkse faalkostenreductie binnen de lokale overheid van ca. 1,5 miljard.
Hugo Vogel / jurist
17% effectief wil niet zeggen 93% ineffectief.
mr. drs. H.M.G. van den Dool / jurist/economertist
Gemeenten geven gewoon teveel geld uit. Dat komt omdat ze hun centen niet uit hun eiegen bevolking hoeven te knijpen maar ze die centjes van Sinterklaas krijgen (RIJK). Als er bij een gemeente € 40.000 meer OZB binnen gehaald moeten worden is het paniek 'wat denkt de burger wel'. Maar al het geld van het rijk komt kan het niet gek genoeg. Ieder 2 jaar een nieuwe scoomobiel etc. Nog een mooi asielzoekers centrum



Het roer moet om. Lokale oveheden moeten zelf voor hun ceneten gaan zorge. Dan is de verspilling zo voorbij.

Wout / Erfpachtbeheer Gemeente Amsterdam
Rekenen is simpel: 100-17 procent is 83 procent. Toch?!?!?!
Eric de Kluis
Dank, oplettende lezer, u heeft natuurlijk gelijk. 17 procent effectief, dus 83 procent niet effectief (i.p.v. 93 procent).
mechtild rietveld / bestuurssecretaris
Inderdaad, cultuuromslag en vraaggestuurd werken ('klantgericht') levert op den duur veel meer op. Dat is nu kennelijk dus onderzocht en bewezen. Alles kan (naar onze ervaring in de jeugdzorg maar dat geldt ook voor andere terreinen) echt veel goedkoper gedaan worden zonder mensen en taken af te stoten(maar wel een aantal managers/coördinatoren/afstemmings-overleggen,symposia, bestuurslagen etc.). Zo'n omslag kost inderdaad veel energie.

Als het zou kunnen, zou je even 'alles' moeten opheffen en dan opnieuw beginnen, alsof Thorbecke weer even terug was. Dat is onmogelijk, dus moet je de organisatie van het werk ombouwen. Geen geringe klus maar dus op den duur geldbesparend.

Probleem is: voor de besluitvorming moet je - per onderdeeltje, gemeente, dienst, regio, beleidsveld, domein...en ik weet niet wat allemaal - in de stukken laten zien wat de 'omwenteling' (dat is veel meer dan 'kanteling') oplevert aan bezuiniging.

En dát is nu heel moeilijk. Met je gezonde boerenverstand snap je wel dat het veel (geld en ambtenaren-geluk) oplevert, maar om dat in kaart te brengen? Daar heb je weer een heel departement of vele dure onderzoeksbureaus voor nodig.

De rapporten stapelen zich weer op. En dan gaan we weer over tot de orde van de dag, de korte termijn-scores die dus duur uitpakken volgens dit onderzoek.

Mechtild Rietveld (Opvoedpoli)
Janpeter Hazelaar / Alliantie Manager
MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD OMBUIGEN

Het huidige lokale bestuur wordt gekenmerkt door steeds meer taken met minder geld. Daarnaast is sprake van het proces naar een decentralisatie van publieke diensten dichterbij de burger. Daar kwam de financiële en economische recessie nog eens bovenop. Resultaat is een complex besluitvormingsproces met een gigantische bezuinigingsopdracht in kort tijdbestek. Voor elke bestuurder en ambtenaar een moeilijke klus waarbij veelal impopulaire maatregelen genomen moeten worden. Zoals de afbraak van de sociale infrastructuur en bijbehorende cohesie. Een sluitende meerjarenbegroting lijkt het ultieme doel te zijn. Er bestaat een reëel gevaar dat de cijfers als boekhoudkundig gegeven de boventoon gaan voeren.

Kille cijfers die geen menselijke maat herbergen. Als je het vanuit het oogpunt van bezuinigingen bekijkt is dat begrijpelijk. Het zwart-wit denken en handelen in een beheermodel om risico’s te vermijden. Maar als je het vanuit het oogpunt van ombuigingen bekijkt zijn er ook kansen. Kansen door samenwerking. Een samenwerking die samenhang kent, integraal en complementair is. Samen werken aan een duurzame sociale innovatie in Wonen Leven Werken.

Nico / zzp
Zijn de onderzoeksresultaten ook beschikbaar. De aantallen zijn klein en effectiviteit blijkt helaas pas na langere tijd. Ik ben dus benieuwd hoe en wat gemeten is.
Kim Janssen Steenberg
Beste Nico, je kan het white paper downloaden op www.hofp.nl. Voor het hele rapport kan je contact opnemen met Jan-Pieter Verweij via janpieter@hofp.nl. Vriendelijke groet, Kim Janssen Steenberg
Advertentie