Bezuiniging
Dat staat in het jaarplan 2009 dat de commissie heeft aangeboden aan de gemeenteraad van Groningen. Tijdens een bezuinigingsoperatie in de periode 2004-2006 verdwenen er bijna 400 formatieplaatsen bij de gemeente. De laatste jaren groeit de omvang weer gestaag.
Externen
Ook de uitgaven voor inhuur van extern personeel stegen fors. De rekenkamercommissie gaat in kaart brengen hoe dit komt en of er verband is met de bezuinigingsoperatie.
Tel het aantal nieuwe ambtenaren in groningen eens op bij de inhuur en zet dat af tegen de toename van de bevolking. Ik schat in dat we dan uitkomen op een zelfde gemiddelde als voor 2004.
Je zou bijna denken dat het werk niet minder is geworden!
Ad
Nadeel van een politieke omgeving. Eerst gooi je de "goedkope" internen eruit (met wachtgeld), om vervolgens hetzelfde werk te laten doen door externen die veel meer kosten. Maar het politieke doel - minder ambtenaren - is gehaald en externen worden uit een ander potje bekostigd...
Dat tijdelijke krachten uitsluitend voor tijdelijke klussen moeten zijn dringt maar moeilijk door. Blijven ze langer, dan moet je ze in dienst nemen, want dat is goedkoper.
v. Beelen
Nou, volgens mij kun je in elke nieuwe fusiegemeente en bij elk ministerie een soortgelijk onderzoek doen. Overal zie je het aantal beleidsambtenaren toenemen als gevolg van de regelzucht in Nederland. Overigens de goedkope ambtenaren daar wordt op bezuinigd, en dure inhuur volgt dan. Per saldo zijn we dus enorm veel duurder uit.
Rob
Ik vind het wat ongenuanceerd. Internen zijn goedkoper dan inhuur, dus is inhuur verwerpelijk. Er zijn (veel) gevallen waarin internen duurder zijn dan inhuur - bijvoorbeeld bij een tijdelijke behoefte aan specifieke expertise of bij een acute uitval van een interne die met spoed moet worden ingevuld (reken hier bijv. de kosten van iets NIET of te laat doen).
De samenleving en daarmee de overheid wordt almaar complexer en heeft almaar meer behoefte aan dit soort - veelal tijdelijke - expertise. Misschien tijd om dat te accepteren en externen in in voldoende mate in de begroting op te nemen. Ik ken een grote gemeente die 20% van personeelsbegroting voor externen opzij zet waardoor die post haalbaar en bewaakbaar wordt.
Het is jammer dat de noodzaak extern in te huren wordt ontkend terwijl - alle pogingen te spijt - de externe inhuur uit praktische noodzaak almaar stijgt. Oh ... en de rekensom voor externen wordt vaak verkeerd gemaakt waardoor de kosten i.v.m. internen veel te hoog lijken. In werkelijkheid ligt ook dat veel genuanceerder.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Tel het aantal nieuwe ambtenaren in groningen eens op bij de inhuur en zet dat af tegen de toename van de bevolking. Ik schat in dat we dan uitkomen op een zelfde gemiddelde als voor 2004.
Je zou bijna denken dat het werk niet minder is geworden!
Nadeel van een politieke omgeving. Eerst gooi je de "goedkope" internen eruit (met wachtgeld), om vervolgens hetzelfde werk te laten doen door externen die veel meer kosten. Maar het politieke doel - minder ambtenaren - is gehaald en externen worden uit een ander potje bekostigd...
Dat tijdelijke krachten uitsluitend voor tijdelijke klussen moeten zijn dringt maar moeilijk door. Blijven ze langer, dan moet je ze in dienst nemen, want dat is goedkoper.
Nou, volgens mij kun je in elke nieuwe fusiegemeente en bij elk ministerie een soortgelijk onderzoek doen. Overal zie je het aantal beleidsambtenaren toenemen als gevolg van de regelzucht in Nederland. Overigens de goedkope ambtenaren daar wordt op bezuinigd, en dure inhuur volgt dan. Per saldo zijn we dus enorm veel duurder uit.
Ik vind het wat ongenuanceerd. Internen zijn goedkoper dan inhuur, dus is inhuur verwerpelijk. Er zijn (veel) gevallen waarin internen duurder zijn dan inhuur - bijvoorbeeld bij een tijdelijke behoefte aan specifieke expertise of bij een acute uitval van een interne die met spoed moet worden ingevuld (reken hier bijv. de kosten van iets NIET of te laat doen).
De samenleving en daarmee de overheid wordt almaar complexer en heeft almaar meer behoefte aan dit soort - veelal tijdelijke - expertise. Misschien tijd om dat te accepteren en externen in in voldoende mate in de begroting op te nemen. Ik ken een grote gemeente die 20% van personeelsbegroting voor externen opzij zet waardoor die post haalbaar en bewaakbaar wordt.
Het is jammer dat de noodzaak extern in te huren wordt ontkend terwijl - alle pogingen te spijt - de externe inhuur uit praktische noodzaak almaar stijgt. Oh ... en de rekensom voor externen wordt vaak verkeerd gemaakt waardoor de kosten i.v.m. internen veel te hoog lijken. In werkelijkheid ligt ook dat veel genuanceerder.