Advertentie
financiën / Redactioneel

Onderwijsgeld

Gemeenten krijgen al sinds 1997 een bedrag van circa 1,5 miljard euro voor onderwijshuisvesting, leerlingenvervoer, achterstandsbeleid bij zwakke scholen en volwasseneducatie. En wat doen ze? Elk jaar romen ze er ruim 300 miljoen van af voor andere zaken (zie vanaf pagina 24).

16 december 2011

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is er mordicus tegen dat het Rijk het onderwijsgeld gaat oormerken. Bovendien lopen scholen in het hele land vast bij het plegen van achterstallig onderhoud, renovatie en nieuwbouw. Gemiddeld kost het 7 jaar om een nieuwe school te bouwen, maar er zijn genoeg gevallen bekend dat het veel langer duurt. Oorzaak: bureaucratie, incompetentie, wispelturigheid, politiek opportunisme, ach… zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is een bloody shame. Nederland wil bij de top-5 van kenniseconomieën in de wereld horen. Om daar te komen zou Nederland minimaal 6 miljard euro per jaar extra in onderwijs moeten steken. Het kabinet-Rutte doet alsof het investeert in het onderwijs, maar per saldo is het verschuiven van middelen binnen een teruglopende begroting. In de volksmond heet dat: een sigaar uit eigen doos.

In de Europese Unie zijn we op onderwijsgebied inmiddels naar de negende plaats gezakt. We glijden langzaam weg, maar doen heel stoer over ons zogenaamde kwalitatief goede onderwijs. Maar Nederland is een middenmoter geworden. Zo wordt op slechts vierhonderd van de 7 duizend basisscholen Engelse les gegeven. Hoezo kenniseconomie!

Het woord zwakke school staat dagelijks in alle kranten. Ze schieten als paddenstoelen in een natte herfst omhoog. En wat doen gemeenten? Ze verkwanselen het geld voor scholen in hun gebied. Gemeenten behoren hun verantwoordelijkheid te nemen en al het geld dat zij van het Rijk krijgen te pompen in goede gebouwen met een goede onderwijsinfrastructuur. Veel te veel leerlingen zitten in oude panden, veel te krap, niet afgestemd op 2011, laat staan op 2020. Het klassikale onderwijs met een meester voor de klas, met een schoolbord en een krijtje als instrument behoort tot de eeuw van het leesplankje: Aap, Noot, Mies. De vorige dus.

Wanneer worden gemeenten en VNG nou eens wakker? Ze hebben de toekomst van Nederland via een goede onderwijsvoorziening mede in handen. Ambtelijk geneuzel, touwtrekkerij, laksheid, baasje willen spelen - het zorgt voor slechter onderwijs.

De oplossing? Geef scholen het geld en de bevoegdheid om zelf nieuwbouw en verbouw te realiseren. Zij zijn dé onderwijsspecialisten en niet de ambtenaar of de politicus met een geheel eigen óf dubbele agenda. Onderwijsgeld is voor onderwijs en niet voor gemeenten om dit te misbruiken. En scholen bouwen, daar doe je geen 7 jaar over.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frank van Hout / Lid CvB
Het pleidooi lijkt logisch, maar de angel zit aan het einde. Daar staat terecht "scholen zijn inderwijsspecialisten". Daarmee zijn het nog geen deskundigen op gebied van husvesting. Zaak om op dat gebied wel de goede dingnen te doen.
Advertentie