of 59345 LinkedIn

Nog dit jaar protocol gegevensdeling voor gemeenten

Een protocol voor gemeenten over de bestaande mogelijkheden om gegevens te delen voor de aanpak van drugscriminaliteit wordt nog dit jaar verstuurd, zei minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus woensdag tegen de Tweede Kamer. ‘Legalisering van harddrugs is geen optie’, maakte hij ook al snel duidelijk tegenover Kamerleden die naar de onderzoeksmogelijkheden naar die aanpak vroegen.

‘Legalisering van harddrugs is geen optie’, maakte minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus gisteren al vrij snel duidelijk tegenover Kamerleden die naar mogelijkheden voor een onderzoek naar die aanpak vroegen. Het debat in de Tweede Kamer naar aanleiding van het rapport-Tops ging vooral over hoe ondermijning effectief kan worden bestreden. Een protocol voor gemeenten over de bestaande mogelijkheden om gegevens te delen wordt nog dit jaar verstuurd.

Gemiste kans
Een gemiste kans, noemde SP-Kamerlid Michiel van Nispen, het feit dat volgens Grapperhaus niet eens kan worden nagedacht over een verstandiger drugsbeleid door mogelijkheden van legalisering te onderzoeken. ‘We zouden het afvoerputje voor de productie, handel en doorvoer van harddrugs worden’, aldus Grapperhaus. Onder zijn ministerschap is legalisering niet aan de orde. Hoe effectief is de ‘war on drugs’ dan geweest?, wil GL-Kamerlid Niels van den Berge van de minister weten. Maar Grapperhaus waagt zich niet aan uitspraken over het waarom van het verbod op harddrugs. ‘Daar beslist uiteindelijk de samenleving over.’

Geen 'war on drugs'
De gedachte aan de ‘war on drugs’ wijst Grapperhaus af. Dat is meer Amerikaans beleid. ‘Nederland heeft een zeer humaan en ontfermend beleid voor de mensen die met drugsproblematiek kampen.’ Het gebruik van xtc levert onaanvaardbare risico’s voor de gezondheid op, doceert hij jegens D66-Kamerlid Maarten Groothuizen die zelf denkt dat een deel van de samenleving de strafrechtelijke aanpak niet meer zo ziet zitten.

Drugstesten op het werk
De normatieve discussie tussen liberaal links en de christelijke partijen popt gedurende het debat een aantal keer op. Zo heeft CU-Kamerlid Joel Voordewind het over de ‘dubbelheid van links’. Aan de ene kant ageert ‘links’ tegen vuurwerk en vlees, ‘maar ze zijn dan weer tegen gezondheidswinst op drugs’. Hij vindt dat de overheid een januskop heeft ontwikkeld door enerzijds wietplantages op te rollen en anderzijds zelf wiet te gaan verbouwen. ‘Net als dat de overheid wel drugslabs oprolt, maar ook pillen laat testen.’ Met dat laatste moet de overheid  stoppen, vindt Voordewind. Een punt dat Grapperhaus doorgeeft aan staatssecretaris Blokhuis van VWS. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vraagt de minister zich in dit verband niet alleen in te zetten voor een rookvrije generatie, maar ook voor een drugsvrije generatie. CDA-Kamerlid Chris van Dam oppert dat het voor werkgevers mogelijk moet zijn om drugstesten te houden onder hun personeel. Grapperhaus bekijkt de wettelijke grondslag daarvoor.

Beter informatie delen
Verder vindt Voordewind dat overheden en andere partijen beter informatie moeten kunnen delen. Die oproep is vaker te horen in het debat, zoals bij ‘volkspartijen’ VVD, CDA en PvdA. De laatste wijst op de recente oproep van burgemeesters om hen die mogelijkheid te geven. De VVD wil dat de minister de grenzen van de wet meer moet opzoeken bij het delen van informatie en daarmee pilots gaat doen. Grapperhaus zegt al bezig te zijn met wetgeving om informatie delen over criminaliteit gemakkelijker te maken, maar in navolging van de Raad van State stelt hij dat al heel veel mogelijk is in informatie-uitwisseling. Hij wijst op het RIEC dat veel informatie samenbrengt en dat Bibob belangrijk is voor informatiebronnen. Over drank- en horecavergunningen kunnen politie en justitie al informatie krijgen.

Protocol voor gemeenten
Er kan ook van alles binnen het raamwerk van de AVG, maar niet informatie uitwisselen zonder een beschreven doel. ‘Je kunt alleen die gegevens verwerken die toereikend zijn en noodzakelijk voor het doel waarvoor je ze wilt gebruiken.’ Het ministerie werkt naar de behoefte van gemeenten een schema uit van welke mogelijkheden gemeenten hebben. ‘Een goede onderbouwing is belangrijk. Het moet gemeenten duidelijk maken wat wel en niet kan. Dit jaar is dat protocol voor gemeenten er.’

Ruitenwisser
Fractievoorzitter Henk Krol van 50PLUS geeft het voorbeeld van een bankdirecteur die een briefje onder de ruitenwisser van een burgemeester stopte met de vraag of hij een in zijn ogen verdacht persoon wel een hypotheek moest verstrekken. De volgende dag stond op het briefje onder de ruitenwisser het antwoord van de burgemeester: niet doen. De bewuste persoon kreeg geen hypotheek. ‘Dat moet toch anders kunnen’, aldus Krol. Grapperhaus stelt echter dat hij de grenzen van de wet al opzoekt en bezig is met minister Hoekstra van Financiën om ‘muren te slechten’. ‘Privacy mag nooit het schild zijn voor georganiseerde criminelen. Maar minister Dekker voor Rechtsbescherming en ik hebben ook de plicht om de privacy van goedwillende burgers overeind te houden.’

Structureel ondermijningsfonds
Het debat gaat natuurlijk ook over geld. Het kabinet heeft al eenmalig 100 miljoen vrijgemaakt voor een ondermijningsfonds. Er komt daarnaast een structureel bedrag, oplopend tot 10 miljoen per jaar voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. ‘Maak het ondermijningsfonds structureel’, vinden bijna alle partijen. De VVD wil eerst een goed beeld hebben van het effect van de eerste 100 miljoen. Volgens Grapperhaus monitort het WODC de ingezette versterking van de aanpak van ondermijning door lerend te evalueren in projecten waar veel geld in gaat. ‘Ook bijsturen is dan mogelijk, want we kunnen tussentijds de bevindingen delen. We hebben de regio’s en landelijke partners verzocht om jaarlijks te rapporteren. Eind deze maand verschijnt de eerste voortgangsrapportage, nog voor de begrotingsbehandeling.' Daarin wordt ook meer duidelijk over een structureel ondermijningsfonds. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Petra op
"' Legalisering van harddrugs is geen optie’, maakte minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus gisteren al vrij snel duidelijk..."

Hoezo is dit besluit aan een minister en niet aan de 2e kamer?
Door Walter Fraans op
De Nederlandse politie kan veel meer gebruik maken van politiehonden.

Dat is kostenefficiënt, en helpt bij opsporing, achtervolging, aanhouding en bescherming. Ook helpt het geweld voorkomen, door afschrikking.

Dat kan op een veilige manier, door de honden te trainen om een verdachte te omsingelen, en aan te blaffen. De verdachte wordt daarbij alleen gebeten als hij wegrent. De hond bijt daarbij telkens één keer kort. Die techniek vermindert bijtwonden aanzienlijk*.

Combineer de inzet van politiehonden met bodycams, om onnodig politiegeweld te voorkomen.

Vrijwilligers kunnen helpen bij de training van politiehonden. Dat bespaart kosten. Die vrijwilligers moeten daarover eerst instructievideo's bekijken.

De politie krijgt veel meer tijd voor misdaadbestrijding, als er een alcoholverbod komt in de horeca, en onder 28 jaar. Dat moet ook gelden voor stimulerende drugs. Ook moet het aantal verkooppunten van alcohol sterk worden verminderd.

Nu lopen er in Nederland op uitgaansnachten talloze jongeren op straat, die min of meer dronken zijn. Dat geeft extreem veel overlast, vandalisme en geweld.

Ook veroorzaakt alcoholmisbruik veel verkeersongelukken, en sociale, financiële en medische problemen, door verslaving, dakloosheid, enz.

Bij misdaadbestrijding is politie-innovatie belangrijk. Bijv. er zijn recent nieuwe technologieën** ontwikkeld voor achtervolging van auto's door de politie.

Ook kunnen politieauto's daartoe worden uitgerust met spijkermatten, en ver uitstekende "push bumpers", voor "PIT-manoevres".

Het is nodig dat er verspreid over Nederland, twintig lichte verkenningshelikopters van de luchtmacht worden gestationeerd. Zij kunnen de politie ondersteunen bij opsporing, achtervolging en andere taken. Dat is tevens een nuttige training voor de desbetreffende militairen.

Ook is het nodig dat politieagenten een fietshelm dragen bij aanhoudingen, om blijvend hersenletsel door een klap of val te voorkomen. Veel agenten raken nu gewond door geweld.

Ook is een MOLLE tactical-vest nodig, voor bevestiging van extra uitrusting, zoals taser, multitool en bodycam.

Zo'n vest kan gedragen worden door agenten over of onder een winterjas. MOLLE is een type bevestigingssysteem.

Zet actieve, zware veelplegers 20 jaar lang in een heel sober werkkamp. Dat moet de overheid per saldo geld opleveren, door het verrichte werk, bijv. via "chain gangs". Dat zeg ik als linkse kiezer.

*Zoek op internet:
k9 bark hold bite technique
"police dog" "bark and hold"
"police dog" "bite and hold"

** Zoek op internet in afgelopen jaar:
police car pursuit technology

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners