Advertentie
financiën / Nieuws

Limburg blij dat taks vrachtvluchten niet doorgaat

De provincie Limburg is opgelucht nu het kabinet afziet van de invoering van een belasting op vrachtvluchten. 'Het kabinet ziet in dat door de vrachtbelasting vliegmaatschappijen zullen uitwijken naar omliggende landen, waardoor de gevolgen voor Maastricht Aachen Airport (MAA) groot zijn', aldus de provincie in een vrijdagavond uitgegeven verklaring. De Limburgse gedeputeerde Joost van den Akker (VVD) spreekt van een enorme opsteker.

13 november 2020
Maastricht-Airport-shutterstock-757447765.jpg

De provincie Limburg is opgelucht nu het kabinet afziet van de invoering van een belasting op vrachtvluchten. 'Het kabinet ziet in dat door de vrachtbelasting vliegmaatschappijen zullen uitwijken naar omliggende landen, waardoor de gevolgen voor Maastricht Aachen Airport (MAA) groot zijn', aldus de provincie in een vrijdagavond uitgegeven verklaring. De Limburgse gedeputeerde Joost van den Akker (VVD) spreekt van een enorme opsteker.

Toegevoegde waarde

'Verstandig dat het kabinet het karakter van onze open economie en grensregio onderkent', laat Van den Akker weten. 'Met het behoud van een gelijk speelveld in Europa - zonder nationale vrachtbelastingen - kunnen de concurrentiekracht en werkgelegenheid van logistiek in de grensregio Limburg zo sterk mogelijk blijven. Juist in deze crisistijd bewijst MAA zijn grote toegevoegde waarde voor het luchtvrachtvervoer van Nederland. We werken vol vertrouwen verder aan de toekomst van MAA.'

 

Onevenredig hard

Directeur Jos Roeven van Maastricht Aachen Airport is naar eigen zeggen enorm blij met dit nieuws: 'Ik heb me hier hard voor gemaakt, omdat deze vorm van vliegbelasting ons als luchthaven in de grensregio onevenredig hard zou treffen. Juist in deze tijd blijkt onze meerwaarde voor onze vrachtklanten. En die meerwaarde wordt alleen maar groter.' (ANP)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Het is een idiote maatregel dat Nederland in zijn eentje begint met vlieg-tax en wel om de volgende redenen:

1. de negatieve concurrentie effecten gelden niet alleen voor het vrachtvervoer, maar ook voor het zakelijk- en toeristisch vliegverkeer.

2. een dergelijke maatregel moet je derhalve in Europees of mondiaal verband nemen.

3. de belasting heeft een ongewenst verhogend effect op de belasting. De onder 10 jaar VVD-beleid reeds zeer hoge loonheffing/inkomstenbelasting voor burgers wordt nog hoger.

Kortom, het zoveelste prullenbakwerk van dit Kabinet.







Advertentie