of 59345 LinkedIn

Grote verschillen ict-vergoedingen onderwijs

Scholen stellen steeds meer eisen aan laptops en er ontstaat daardoor een lappendeken aan verschillende regelingen. Uit onderzoek van winkelketen BCC bleekt gisteren dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten in de laptopvergoedingen die beschikbaar zijn voor het onderwijs. Stichting Leergeld herkent de conclusies van het BCC-onderzoek maar al te goed.

Scholen stellen steeds meer eisen aan laptops en er ontstaat daardoor een lappendeken aan verschillende regelingen. Uit onderzoek van winkelketen BCC bleekt gisteren dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten in de laptopvergoedingen die beschikbaar zijn voor het onderwijs. Stichting Leergeld herkent de conclusies van het BCC-onderzoek maar al te goed.

Meer aanvragen

‘Er worden steeds meer aanvragen gedaan voor een laptop of een Chromebook en de gewenste apparaten worden steeds duurder’, zegt Gaby van den Biggelaar, directeur van Stichting Leergeld. Daar ontstaat voor de stichtingen van Leergeld een probleem. ‘Wij zijn 25 jaar geleden opgericht om te zorgen dat kinderen uit gezinnen met weinig financiële middelen mee kunnen doen met sociale activiteiten.’ Nu laptops steeds meer voorgeschreven worden, is het de vraag in hoeverre dit nog voldoet aan dat uitganspunt. Van den Biggelaar: ‘Áls je als samenleving vindt dat digitalisering noodzakelijk is voor het volgen van onderwijs, dan is het dus voor ieder kind een regulier leermiddel en moet de overheid het betalen.’

 

Grote verschillen

Gemiddeld is de maximale tegemoetkoming vanuit de gemeenten voor een laptop voor een gezin met een laag inkomen 401 euro, bleek uit het BCC-onderzoek, maar in Zutphen heeft men recht op 100 euro terwijl dat in wijk bij Duurstede negen keer zo veel mag zijn. Over het algemeen zijn de tegemoetkomingen in grotere steden en armere gemeenten lager.

 

Niet geoormerkt

Hoe ontstaan die verschillen? ‘Gemeenten gaan heel verschillend met de Klijnsma-middelen om’, zegt Van den Biggelaar. Gemeenten krijgen deze middelen sinds 2017 om arme kinderen te ondersteunen in het onderwijs. Dit staat dus los van de giften die Stichting Leergeld besteedt, maar sommige gemeenten schakelen hiervoor wel de hulp van Leergeld in: ruim de helft van de onderzochte gemeenten treft regelingen via een lokale afdeling, blijkt uit het onderzoek. ‘Er zijn gemeenten die alle Klijnsma-middelen aan Leergeld geven, sommige betalen een deel van de organisatiekosten en sommige doen helemaal niks. Het geld is niet geoormerkt en sommige gebruiken het voor andere beleidsterreinen zoals de jeugdzorg. Allemaal legitiem waarschijnlijk, daar ga ik niet over.’

 

Laptop voorschrijven

‘Het maakt in ieder geval veel uit in welke gemeente je woont en naar welke school je gaat.’ Tweedehands laptops voldoen bijvoorbeeld voor veel scholen niet aan de eisen. ‘Sommige scholen schrijven zelfs een specifieke laptop of Chromebook voor, inclusief software. Sterker nog, sommige ouders krijgen daarbij te horen bij welke leverancier ze de laptop moeten afnemen.’ Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat dit is omdat laptop dan beter aansluit op de software die de school wil gebruiken.

 

Armoede bestrijden

‘Wij zeggen’, zegt Van den Biggelaar, ‘dat hoe meer eisen er aan de laptop worden gesteld, hoe noodzakelijker die blijkbaar is om onderwijs te kunnen volgen.’ En dan is het iets voor alle leerlingen, en niet iets waarvoor een specifieke subsidie moet worden aangesproken. En het is niet het uitgangspunt van Stichting Leergeld. ‘Sommige gemeenten verwijzen te makkelijk naar Stichting Leergeld. Maar ons geld dient de gevolgen van armoede te bestrijden en dadelijk wordt het geld ingezet om leermiddelen aan te schaffen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

De nieuwste whitepapers

Van onze partners