of 59123 LinkedIn

Coalitieakkoorden (5): Liever ondernemers dan toeristen

Amsterdam, Den Haag en Utrecht verhogen de toeristenbelasting. Toerisme blijft belangrijk voor de grote steden, maar ze plaatsen er wat kanttekeningen bij en lijken meer geïnteresseerd in ondernemers.

Amsterdam, Den Haag en Utrecht verhogen de toeristenbelasting. Toerisme blijft belangrijk voor de grote steden, maar ze plaatsen er wat kanttekeningen bij en lijken meer geïnteresseerd in ondernemers.

Binnenlands Bestuur analyseert de coalitieakkoorden van de tien grootste gemeenten waar afgelopen voorjaar verkiezingen plaatsvonden. Wat zijn de gemene delers en trends? In aflevering 5: inkomsten.

 

Ondernemers faciliteren

Gastvrijheid voor ondernemers staat centraal. Ze moeten kansen, stimulansen en de ruimte krijgen. Tilburg wil de broedplaatsfunctie versterken, Eindhoven ziet ondernemen als een manier om mensen aan het werk te krijgen en Nijmegen wil haar ondernemersfonds verbreden. Den Haag onderzoekt hoe ‘de parkeerlasten en de administratieve lasten voor ondernemers met een onderhoudsbedrijf omlaag kunnen worden gebracht’ en steekt de hand in eigen boezem: ‘Te vaak lopen ondernemers in het stadhuis tegen bureaucratische muren op.’

 

Toeristen verleiden

De centrale positie van Amsterdam qua toerisme blijkt uit het coalitieakkoord van Den Haag: ‘We zoeken de samenwerking met Amsterdam om toeristen te verleiden om naar Den Haag te komen, al dan niet met een overnachting.’ Amsterdam, Den Haag en Utrecht verhogen in de komende jaren de toeristenbelasting.

 

Negatieve gevolgen

Er is geen ongebreideld enthousiasme over toerisme. In Amsterdam worden de positieve kanten ‘steeds meer overschaduwd door negatieve gevolgen. Overlast, drukte en afval maken

dat de leefbaarheid van sommige buurten ernstig onder druk staat.’ Den Haag zoekt vooral ‘kwaliteitstoerisme’ en zegt de invloed van toerisme op de leefbaarheid in de stad te blijven monitoren. ‘Bij de heffing van toeristenbelasting letten we specifiek op overnachtingen in de particuliere verhuur (AirBnB).’ Rotterdam wil de ‘ongewenste effecten van toerisme beperken’.

 

Precario

Het kabinet schafte in 2017 de precariobelasting  voor nutsbedrijven af, met een overgangstermijn tot 2022. Daar maken Den Haag en Rotterdam zich alvast zorgen over: ‘Het wegvallen van de opbrengsten precario op ondergrondse kabels en leidingen drukt stevig op het meerjarig financieel perspectief’ schrijft Den Haag. Het zal de gemeente zo’n  16,3 miljoen euro gaan kosten. Rotterdam kondigt aan dat er vanaf 2022 een oplossing moet zijn voor de 13,5 miljoen euro daling aan inkomsten.

 

Ozb

Nijmegen verlaagt de onroerende zaakbelasting (ozb) voor bedrijven met 5 procent. Voor de rest laat Nijmegen inkomsten de ozb-inkomsten, waar de tarieven op zijn gebaseerd, toenemen op basis van de gemeentelijke kostenstijging. Voor de rest kiezen gemeenten vooral om de ozb niet meer te laten stijgen dan de inflatie, met als uitzondering Amsterdam in 2019, wanneer er een eenmalige verhoging is dan 2 procent, en Breda: ‘De onroerende zaakbelasting (OZB) voor woningen daalt jaarlijks met 1 procent.’  

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Het Utrechtse politieapparaat is al tijden ingesteld op 340.000 inwoners. Als je echter er geen rekening mee houdt dat er maandelijks ook nog eens geen rekening mee houdt dat er gemiddeld 100.000 extra bewoners/toeristen in onze stad rondhuppelen doe je het als burgemeester/hoofd van de politie heel erg verkeerd met de politiesterkte. Beetje dom zou Maxima zeggen.
Door J. de Niet (fin. adviseur) op
De quote "Te vaak lopen ondernemers in het stadhuis tegen bureaucratische muren op." is intrigerend. Al een jaar of tien is een stevig dereguleringsprogramma uitgevoerd. Vrijwel elke gemeente heeft een bedrijvenloket. Waar gaat het dan mis dat er "muren" staan. Of zijn het volkomen normale belemmeringen zoals dat je in een woonhuis niet zomaar een prostitutiesalon mag beginnen, of een bedrijf dat veel verkeer aantrekt of milieubelastend is. Wat ik wel zie is dat bij nieuwe bedrijventerreinen niet meer de overheid de baas is maar projectontwikkelaars die vooral goed voor zichzelf zorgen. De overheid moet dus niet alleen meer zorg besteden aan starters op de woningmarkt maar ook op de bedrijvenmarkt. Maak aan de rand van elke wijk een unitlocatie voor startende ondernemers die daar voor 5 jaar relatief goedkoop ruimte kunnen huren. Daarna moeten ze plaats maken voor nieuwe startende bedrijven en op de reguliere markt een plekje vinden.
Door Hsl (vm. ambtenaar/docent) op
Eindelijk gaan er geluiden op dat de beste manier van ontwikkelingshulp is om het geld aan de bevolking te geven in plaats van het financieel faciliteren van projecten en bedrijven etc.
Als de inwoners geld hebben besteden zij dit aan zaken waaraan behoefte is. Dit creëert werk voor lokale ondernemers die op hun beurt weer bestedingen doen om hun werk te kunnen uitvoeren. Het geld gaat circuleren waardoor de economie een boost krijgt.
Waarom zou dit principe nou niet in de Nederlandse samenleving zo werken. Waarom altijd de gevestigde ondernemers faciliteren en bijvoorbeeld de mensen die hun huis een paar weken per jaar verhuren belemmeren een centje bij te verdienen.
Overigens is de schrijver van dit stuk kennelijk ontgaan dat er recentelijk een enquête is gehouden onder inwoners van Amsterdam. Hieruit bleek dat, in tegenstelling tot wat telkens vanuit het bestuur en in de pers wordt geventileerd, men het toerisme helemaal geen probleem vond.