Advertentie
financiën / Nieuws

'Nieuw logo Universiteit Twente te duur en te kort'

De Universiteit Twente heeft in totaal 2,2 miljoen euro uitgetrokken voor een nieuwe huisstijl en slogan. Na 25 jaar was het tijd voor vernieuwing, zo vond het college van bestuur. De oude slogan ‘Universiteit Twente, de ondernemende universiteit’ was niet meer onderscheidend genoeg. Een bureau uit Rotterdam voerde de klus uit en kwam met een opmerkelijk korte nieuwe slogan;  ‘Universiteit Twente.’ En dat valt niet bij iedereen in goede aarde.

23 september 2009
Kamervragen
Studenten van de universiteit voelen zich gepasseerd omdat zij hun kennis en talent niet hebben mogen inschakelen voor een nieuw logo. Vanuit het bedrijfsleven is al geklaagd over het afschaffen van 'de ondernemende universiteit'. De VVD heeft inmiddels kamervragen gesteld omdat ze zich zorgen maken over de hoge kosten van de nieuwe huisstijl. Dit terwijl er volgens hen geldgebrek is bij een aantal wetenschappelijke projecten op de universiteit.

Statement
Woordvoerder van het college van bestuur, Paul van Tongeren, ziet de nieuwe huisstijl echter als een nuttige diepte-investering: ‘Hiermee zetten we ons steviger op de kaart. De pay-off is weliswaar verdwenen, maar het nieuwe logo “Universiteit Twente.” moet je zien als een statement.’

Visitekaartjes
De woordvoerder benadrukt overigens dat de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl, het uitwerken, en het afkopen van het eigendomsrecht bij elkaar ruim 600 duizend euro heeft gekost. ‘Het overige geld wordt besteed aan het vervangen van visitekaartjes, de bestickering van het wagenpark, de naam op de gevels en op andere producten en diensten.’

Professionele handen
Volgens de universiteit is er nog wel over gedacht om studenten in te schakelen voor het ontwerp van het nieuwe logo: ‘Wellicht had alleen het ontwerp wel gekund,’ zegt de woordvoerder, ‘maar als je dat hele project vervolgens uit moet rollen is het beter dat het in professionele handen ligt. Vandaar dat we voor een bureau hebben gekozen.’

Appels met peren
Over het geldgebrek bij wetenschappelijke projecten is Paul van Tongeren duidelijk: ‘Dat is appels met peren vergelijken. Die zaken vallen onder hele verschillende budgetten.’

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

berend
Ze hadden het eigenlijk op een site als brandsupply.nl moeten plaatsen. Dan konden er verschillende designers aan mee doen (waaronder ik ;-) en ook iedereen van de UT zelf die zich geroepen voelt. Had heel veel geld gescheeld en er waren heel wat meer voorstellen uit gekomen. Zelfs teksten konden ze lten ontwerpen. Wat een geld man, gemiste kans!
Criticus - NL
Als de universiteit geld uit een bepaald budget weet vrij te maken voor een nieuw logo. Dan lijkt mij dat specifieke budget een mooie bron van bezuinigingen!
Erwin
Het basisbedrag van 600.000 euro is veel te veel. Het bureua die deze opdracht heeft mogen uitvoeren zal geen last van de crisis hebben. Het uitwerken en doorvoeren in alle uitingen en dragers kan inderdaad wel oplopen. Misschien kunnen ze gebruik maken van een online tool om zelf meer uit te werken. Zoals http://www.biszer.nl
Cor / Student UT
Ik wil een ieder nog wijzen op hetgeen waar het mee is begonnen namelijk het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=bpgC7hL15Uc Ik wil binnenlandsbestuur.nl bedanken voor de aandacht die jullie dit geven, zaken als deze geven maar weer aan dat mensen in een ivoren toren geen flauw benul hebben wat goed is voor de mensen op de werkvloer (in dit geval studenten en medewerkers). Wij worden wegzet door het CvB alszijnde niet professioneel genoeg om een dergelijke klus te klaren, niet bepaald goede reclame voor je eigen universiteit!
boze burger / inleverende medemens
2,2 miljoen voor een nieuwe huisstijl in deze barre crisistijd. En dan als klap op de vuurpijl komen met zo'n flut-logo. Het is toch niet te geloven dat dit soort dingen mogelijk is. Stuur dat hele college van bestuur onmiddellijk naar huis.
Edward / burger
Dit is nog maar één voorbeeld van geldsmijterij door universiteitensbesturen. Helaas laten de studenten zich nog steeds voor hun karretje spannen door te demonstreren tegen het onderwijsbeleid van de regering, i.p.v. zich op de universiteit wat kritischer op te stellen.
paul
heel fijn dat dit onder loep de gelegd wordt.

en ah, kijk, tussen de reacties wederom iemand die reclame maakt. tè grappig.
H.A.Decker / adviseur.
In en in triest.
Twente weet raad met uw centen, komt beter door. Kost overigens niets, gratis kado en het is nog realiteit ook.
Steve
Wat een slechte beslissing. Hiermee zet de Universiteit negatief op de kaart. Zo slim wordt je daar blijkbaar niet!
Alexander
Interessant is toch ook een ander project van bureau dat het heeft uitgewerkt:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article491910.ece/Het_enige_verschil_is_de_60.000_euro_gage

Het lijkt er op dat ze vooral goed kunnen lullen bij het bureau, maar slaat natuurlijk ook wel aan in politieke kringen:

http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20090616/anne_flierman_cda_beedigd_als
Patrick
Quote: Over het geldgebrek bij wetenschappelijke projecten is Paul van Tongeren duidelijk: ‘Dat is appels met peren vergelijken. Die zaken vallen onder hele verschillende budgetten

Bovenstaande domme reactie zegt echt alles. Het reclamebudget moet opgemaakt, anders krijgt men volgend jaar minder in het eigen potje. Dit is kenmerkend voor alle overheidsinstanties op alle niveaus. Uitermate slecht management! Bericht aan Paul van Tongeren: uiteindelijk gaat er 1 grote zak geld naar de TU; wellicht kunt u nog eens kijken naar de besteding daarvan?? Misschien her en der eens een budgetje nader bekijken en wat schuiven??? Bijvoorbeeld van het reclamebudget naar het wetenschappelijke projectenbudget?
Het is maar een idee....
ruud / nooit gestudeerd
Er zijn zoveel knappe studenten in Twente.
Schrijf een prijsvraag uit of maak er een studie project van en u ontvangt GRATIS de allerbeste logo's en uitwerkingen.
Nu kost het de belastingbetaler een vermogen.
Ik heb nooit gestudeerd, dus het zal wel een stomme opmerking zijn.
J Florenza / geen
Laat die vluchtelingen maar komen, met schepen vol, er is toch geld zat!
Mark Visbeek / Student Industrial Design Engineering
Als student Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente trek ik mij dit onderwerp vrij persoonlijk aan, en dat is ook de reden dat ik een artikel heb geschreven waarin ik de verschillende pijnpunten (zowel design als kostenperikelen) uiteenzet en becommentarieer.

De bedoeling is de discussie verder op gang te brengen, dus ik ben benieuwd naar jullie mening.

Het artikel is te vinden op Spotlight Effect: http://bit.ly/1a9Ri7
Advertentie