Advertentie
financiën / Nieuws

Mes in gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking

De Tweede Kamer heeft het mes gezet in de financiering van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking.

23 december 2010

Een meerderheid van de Kamer heeft ingestemd met een amendement van Ewout Irrgang (SP) en Klaas Dijkhoff (VVD) waarin het budget van 5,5 miljoen euro voor 2011 wordt overgeheveld van het LOGO South-programma naar Aidsbestrijding. Via LOGO South werken 50 Nederlandse gemeenten en waterschappen aan de versterking van het lokaal bestuur in 17 ontwikkelingslanden.

Strijdbaar
Bij VNG-International, dat het budget van LOGO South beheert, is de sfeer omgeslagen van teleurgesteld naar strijdbaar, zegt directeur Peter Knip. ‘Als je het amendement goed leest, zie je dat het om een verlaging van het budget in 2001 gaat, en niet om het stopzetten. De Tweede Kamer kan ook nog niks zeggen over 2012 en verder. Ik ga er van uit dat staatssecretaris Ben Knapen van Buitenlandse Zaken gaat proberen de doelstelling van LOGO South toch te realiseren.’

Lof
‘Een week of zes geleden’ had Knapen het budget voor 2011 al toegezegd, zegt Knip. ‘Het ministerie is vol lof over het programma, we hadden de concept subsidiebeschikking al binnen.’ Voor VNG-International was dat aanleiding al afspraken te maken met beoogde partners in ontwikkelingslanden. ‘Institutionele samenwerking vergt immers continuïteit.’

Onfortuinlijk
Knip noemt het ‘buitengewoon onfortuinlijk’ dat er een meerderheid was voor het amendement. ‘Alle Kamerleden die voor het amendement waren, waren aanwezig. Van de tegenstanders waren er 4 niet. Waren ze wel aanwezig geweest, dan was het amendement afgestemd. De meerderheid in de Tweede Kamer, waaronder het CDA, is namelijk voor.’

Willekeur
Een van de overwegingen voor Irrgang en Dijkhoff om het amendement in te dienen is af te rekenen met willekeur bij gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking. Knip: ‘Dat is het bizarre: LOGO South kanaliseert die hulp in lijn met het beleid van Buitenlandse Zaken. Door dit amendement aan te nemen stimuleer je juist wat je niet wilt bereiken.’

Badwater
Middels LOGO South stellen gemeenten en waterschappen hun expertise beschikbaar aan gemeenten in ontwikkelingslanden voor het opzetten van bevolkingsadministraties, afvalinzameling en –verwerking, het leveren van goed drinkwater en het stimuleren van lokale economische ontwikkeling. Het programma kost de rijksoverheid 5,5 miljoen euro per jaar. LOGO South is door onderzoekers van de universiteiten van Utrecht en Amsterdam positief geëvalueerd. De uitwisseling van gemeentelijke expertise levert volgens de onderzoekers een significante bijdrage aan de versterking van het lokaal bestuur in ontwikkelingslanden, dat door decentralisatie en urbanisatie voor grote opgaven staat. Knip erkent dat er ook minder goede initiatieven zijn. ‘Maar nu wordt het kind met het badwater weggegooid.’

Reacties: 31

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk bruning / oud ambtenaar en adviseur
De Tweede Kamer vindt ontwikkelingssamenwerking geen kerntaak van gemeenten. Dat kan zo zijn. Ontwikkelingssamenwerking is echter wel degelijk een kerntaak van Nederland. Dan is het efficiënt en verstandig om na te gaan welke overheden het best in staat zijn de doelstellingen van solidariteit en ontwikkeling te realiseren. Al dertig jaar laten gemeenten duurzame successen zien in de internationale samenwerking. Ook bestaat via de VNG een grote mate van afstemming. De opinie van de Kamer is achterhaald, kortzichtig en verkeerd. Het zou de regering en de politieke partijen in de Tweede Kamer, die internationale samenwerking hoog in het vaandel hebben, sieren op dit punt de rug recht te houden en het budget voor internationale gemeentelijke samenwerking in stand te houden. Blijf gemeenten beschouwen als actieve partners in het uitdragen van de Nederlandse traditie van democratie, ontwikkeling en mensenrechten.
O. ten Hove
Ontwikkelingssamenwerking is een taak van de landelijke overheid, niet van gemeenten. Gemeenten zijn er voor hun burgers. Laat dit ook aan baldewsingh, 'wethouder' te Den Haag weten, die van Haags gemeentegeld beloftes deed in Suriname. Op dat punt had Bos gelijk: de menatliteit van allochtonen is toch on-nederlands. Zeker Baldewsingh die 7.000 voorkeursstemmen kreeg en gelijk een wethouderszetel claimde terwijl het GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN waren en geen WETHOUDERSVERKIEZINGEN. Deze man verdient als oudkomer een inburgeringscursus...
Oscar
Laat de gemeenten zich eerst maar een bezig houden met het geven van goede service tegen lagere kosten voor de ingezetenen van hun eigen gemeente. Kijk eens hoe de straten er nu bij liggen, in onze gemeente zijn nog steeds de meest wegen zo gevaarlijk door de gladheid dat je er niet kunt lopen of fietsen.
Henk Becks / Hoofd Financieel Beleid
Ik kan me volledig vinden in het besluit van de rijksoverheid. Een gemeente moet zich met zijn eigen inwoners bezighouden. Jammer voor de ambtenaren, die nu hun snoepreisjes moeten missen.
jakov / vml. controller gemeente
Buitenlands ontwikkelingswerk is niet het domein van de gemeente. Evenals inkomenspolitiek en defensie is de landelijke overheid er voor die zich met dat soort zaken bezig moet houden.
de wolluf / gepensioneerd
Voor zover ik weet is en kan ontwikkelingshulp in welke vorm ook nooit een kerntaak van de gemeentelijke overheid zijn. Sneu voor de VNG. Blijf daarom bij je core business en laat dat over aan de landsregering..
J.B. Briers / oud-ambtenaar
Als vrijwilliger ben ik al jaren verbonden aan een stedenband. Alleen dat is al uniek: laagdrempelig, veel persoonlijk contact en via korte lijnen deskundigheid uitwisselen met de mensen die in ontwikkelingslanden echt het werk doen. Niks blijft hangen aan de strijkstokken van corrupte regeringen of ontwikkelingsorganisaties met dure kantoren en dito directeuren. Ontwikkelingswerk op lokaal niveau is relatief goedkoop en levert heel veel op. Helaas verdwijnt ook dit waardevolle werk onder de tsunami (jawel) van kortzichtigheid die dit land overspoelt.
Robert
In ontwikkelingslanden, die vaak nog kampen met overblijfselen uit een dictatoriaal verleden of met de naweeën van oorlog, is lokaal bestuur vaak zeer amateuristisch ingericht. Goed lokaal bestuur levert goede woningbouw, minder corruptie, beter hygiène, enz. Met expertise moet dit worden opgebouwd. Wij hebben die expertise. Waar? Ja, ik weet het, het is niet verrassend: Bij de gemeente, bij de waterschappen, bij de provincie! Doorgaan dus.
rob van mierlo
Laat OSW niet alleen over aan ''Den Haag'', maar zorg ook dat burgers zich er bij betrokken voelen. De lokale overheid staat het dichtste bij de burgers en is daarom bij uitstek de bestuurslaag die lokale organisaties, bedrijven en burgers kan betrekken bij mondiaal burgerschap.
Via stedenbanden in heel Nederland wordt elke Euro aan belastinggeld voor OSW verveelvoudigd met euro's uit de (lokale) samenleving.
M. Huijskes / Ambtenaar
Volgens mij is de motie betreffende de vrijheid van gemeentes om "aan ontwikkelingssamenwerking te doen" juist NIET door de kamer aangenomen dus laat dan de discussie niet daar over gaan.
Men heeft in alle wijsheid slechts besloten om een heel goed lopend, zeer effectief en relatief zeer goedkoop programma om zeep te helpen door het geld te doneren aan een organisatie waar 75 % van het budget aan de strijkstok blijft hangen. Hoezo effectief en efficient?
Ik weet waar ik over praat want ik heb jaren zowel bij de VN als bij BuZa gewerkt. Ik werk nu bij een gemeente en heb de laatste twee jaar met heel veel plezier en voldoening aan een Logo South project meegewerkt. Het zijn zeker geen snoepreisjes naar de binnenlanden van Mali en Benin en er gaat heel veel, vooral vrije, tijd zitten in het bereiken van een goed resultaat.
Als gemeente heb je je te houden aan het bepaalde in de Awb als het gaat om het afbouwen van meerjarige subsidierelaties (redelijke termijnen en zo), de rijksoverheid mag blijkbaar om één voor twaalf gewoon de stekker ergens uittrekken. Dit is, ongeacht de inhoudelijke discussie, gewoon bijzonder onbehoorlijk bestuur en het amendement dient allleen al om die redenen teruggedraaid te worden.
Peter van Tilburg / Associate VNG I
De voortdurende negatieve berichtgeving over ontwikkelingssamenwerking, nl. dat het nauwelijks effect heeft, dat westerse experts van het ontwikkelingsgeld profiteren, dat corruptie wordt aangemoedigd; als het nu ergens juist niet van toepassing is, is het wel binnen de stedenbanden. Het is een gotspe dat de ervaring met interstedelijke samenwerking, die over vele jaren is opgebouwd, in één keer de nek wordt omgedraaid. De botte afwijzing van het LOGO South programma is van een ten hemel schreiende domheid. Het is een politieke ijstijd waar niet alleen wij doorheen zullen moeten, maar ook onze partners.
Johan Helmer
Wie denkt dat de welvaart, veiligheid en gezondheid in ontwikkelingslanden enkel en alleen via de inzet van nationale overheden kan gebeuren staat wel erg ver af van de werkelijkheid. Het zijn de lagere overheden, die net als in Nederland, de nationale wetgeving in de praktijk moeten brengen. Evenwichtige ontwikkelingssamenwerking met als doel om het land te ontwikkelen, richt zich dan ook op het geheel van nationale (wetgevende) en locale (uitvoerende) overheden, waarbij kennisoverdracht op gelijkwaardige niveaus het meest effectief is. Noodhulp is goed en noodzakelijk, maar lost slechts tijdelijk wat op. Zonder te bouwen aan een toekomst blijven we hierin steken. Vanuit dit perspectief en dat van de bestemming van locale belastingen zou de financiering van ontwikkelingssamenwerking door de lagere overheden vanuit de nationale begroting moeten worden bekostigd. Het programma van LOGO South was hiervoor een goed vehikel, waarmee een dergelijke financiering succesvol werd gecoördineerd. Als de uitvoering stagneert dan vullen de Haagse kasten zich alleen met meer mooie dikke plannen en overeenkomsten, maar komt er verder niets van terecht!
Barbara Seelt / Ambtenaar gemeente Breda

Gemeenten leveren op basis van hun eigen expertise een heel concrete bijdrage aan de oplossing van allerlei lokale vraagstukken in OS landen. Projecten waarbij gebruik wordt gemaakt van Nederlandse kennis maar waarbij de partners in het Zuiden het feitelijke werk doen en eigenaar blijven van hun problemen en oplossingen. Een vorm van ondersteuning die efficiënt en resultaatgericht is ingericht, die kan rekenen op een grote eigen bijdrage van Nederlandse gemeenten en op maat wordt aangeboden aan partnergemeenten en organisaties in ruim 50 landen. Stopzetten van LOGO South in 2011 is het miskennen van de waardevolle bijdrage die Nederlandse gemeenten leveren aan het Nederlandse OS beleid!

Hans Thoolen / coordinator stedelijke kwaliteit
Breda is samen met de woningcorporaties Singelveste en Wonen-Breburg nu 2 jaar betrokken in een projectsamenwerking met Ekurhuleni in Zuid-Afrika, het mijngebied ten oosten van Johannesburg. Ongeveer 170.000 mensen in deze gemeente (Breda kent 171.000 inwoners) wonen in "informal settlements" (hutjes van afvalmateriaal), 55 % leeft onder de Zuid-Afrikaanse armoedegrens en er is 27% werkeloosheid in deze economische "hub" van Zuidelijk Afrika.
De centraliteiten in deze metro kennen een ernstig verval. De Zuid-Afrikaanse regering heeft een macroprestatie geleverd met de realisatie van 2,7 miljoen Mandela huizen (40 m2, veelal op goedkope grond buiten de centra). Er is een enorme behoefte aan sociale woningbouw in de stedelijke centra. Nederland heeft een enorme traditie en kennis op het vlak van sociale woningbouw en stadsvernieuwing. Hier wordt een beroep op gedaan. In de 2 jaar dat we nu actief zijn zijn enorme resultaten geboekt, in een intensieve samenwerking met onze Zuid-Afrikaanse collega's. Een locale corporatie is zodanig geprofessionaliseerd dat zij de uitdaging van een grootschaliger productie aankunnen. Daarnaast is een stadsvernieuwingsplan geproduceerd voor één van de kernen in de metro (Germiston), bestaande uit een integrale visie, sectorplannen (incl. sociaal en economisch ontwikkelingsplan) en 14 onderscheiden ontwikkelingsgebieden inclusief een realisatiestrategie. Vier keer per jaar werken we in atelierverband een week samen, met de juiste specialisten aan boord. Een keer per jaar komt een deel van het Zuid-Afrikaanse projectteam naar Nederland om kennis te nemen van methoden en resultaten in Europa. De rechtstreekse uitwisseling tussen specialisten blijkt uitermate effectief. Voor 2011 staat de implementatie van een aantal ontwikkelingsgebieden op de rol. De Zuid-Afrikanen hebben een grote behoefte aan ondersteuning op het vlak van publiekprivate samenwerking, financieringsvraagstukken, programma- en projectmanagement, kwaliteitsmanagement en participatieprocessen in de stedelijke vernieuwing. Men hecht een grote waarde aan de ondersteuning door Breda en de Bredase corporaties. Nationale organisaties in Zuid-Afrika zien voornoemde resultaten als een voorbeeld voor de aanpak van urbanisatievraagstukken.
Het is bijzonder spijtig dat deze inzet nu op een cruciaal moment in Ekurhuleni ter discussie komt te staan vanwege het gewraakte amendement (voor de goede orde: het gaat voor Breda om € 80.000,-).
In mijn ogen past deze vorm van ontwikkelingssamenwerking juist heel goed in de filosofie van de huidige coalitie: met minder geld meer doen, geen geld onbestemd wegzetten, maar doelmatigheid en efficiency voorop. Uit onderzoek is gebleken dat dit bij LOGO South het geval is. Het aardige is dat Nederlandse gemeenten er zelf ook voordeel aan hebben. Door gericht te ondersteunen, ga je ook kritischer naar de eigen efficiency kijken. En er zijn waarden mee terug te nemen, waar wij vooralsnog alleen maar van kunnen dromen.
Tot slot ter relativering aan degenen die het woord "snoepreisje" in de mond nemen. Ambtenaren die participeren in dit programma worden verondersteld per atelier 60 uur van zichzelf te investeren, naast de 40 in tijd van "de baas". Dit in kantoren en vergaderzalen, en niet tussen de leeuwen en de olifanten, zoals soms gesuggereerd.
Ik hoop dat het debat over deze kwestie voortaan over feiten zal gaan, in plaats van over misplaatste ressentimenten.
Wim Beijer / projectleider
Het sterke van de samenwerking op gemeenteniveau is de koppeling van bewustmaking van internationale situaties met onze eigens situatie. Dat gebeurt in stedenbanden door ambtenaren en vrijwilligers uit de samenleving. Daarnaast gaat het bij versterking van lokaal bestuur in ontwikkelingslanden om uitwisselen van kennis en ervaring op werkvelden van de gemeenten. Van ambtenaar tot ambtenaar, kan het nog sterker?
Frans Schoonderwoerd / ex wethouder
Hoe kan 2e kamer zo iets beslissen en hoe kunnen mensen nu stellen, dat Logo South geen taak is voor gemeentes en waterschappen maar een taak voor de centrale overheid. Het gaat bij Logo Southy om verbetering van het lokaal bestuur. Waar bevindt zich de kennis en kunde op gebied van lokaal bestuur. Juist ,bij de gemeentes en bij de waterschappen. Als de centrale overheid dit zou moeten doen, dan moeten zij de kennis en kunde gaan halen bij diezelfde gemeentes en waterschappen. Is dat goedkoper? Is dat de vermindering van bureaucratie en de deregulering, die wordt voorgestaan. Advies aan de indieners van het amendement: Verdiep je eerst eens in de materie en neem kennis van de resultaten, alvorens amendementen in te dienen.
Gaat de centrale overheid nu ook zelf zonder hulp van gemeentes en waterschappen de milleniumdoelen van de verenigde naties realiseren. Die doelen heeft Nederland ook onderschreven. Of mogen de gemeentes en waterschappen daar wel hun bijdrage aan leveren, zodat op dat punt Nederland wel een betrouwbare partner zal zijn.
Anton Bloem / financieel adviseur
Sterk punt van LOGO South is dat de nadruk ligt op het samen opbouwen van capaciteit en kennis. Hierdoor zijn de lokale overheden uiteindelijk zelf in staat zich verder te ontwikkelen.
Een goed functionerende overheid is een belangrijke randvoorwaarde voor de sociale en economische ontwikkeling van een samenleving.
Wanneer binnen een stedenband naast de samenwerking tussen de lokale overheden ook samenwerking tussen andere partijen als bijvoorbeeld scholen en ziekenhuizen plaatsvindt, kunnen de ontwikkelingen elkaar versterken.
Het vorige LOGO South programma tussen Tilburg en Same (Tanzania) heeft positieve effecten gehad. Same beschikt inmiddels over expertise op het gebied van financieel management en ICT. Same is bovendien zelf in staat die kennis weer op anderen over te dragen (train de trainer). Een goed functionerende ICT-infrastructuur met o.a. een draadloos netwerk voor toegang tot internet is één van de projectresultaten dat naast grote kostenvoordelen ook goede kansen biedt voor verdere (economische) ontwikkeling.
Robert Lautenbach / teamcoordinator Projecten
Er is al veel over de recente besluitvorming in de Tweede Kamer gezegd. Ik wil hier nog graag het volgende aan toe voegen: Winterswijk werkt sinds 2008 samen met de gemeente Camdeboo (ZA) aan het verbeteren van de lokale huisvestingssituatie. Enerzijds door samen een woonvisie te ontwikkelen (lange termijn), alsmede door de gemeente te helpen bij het ontwikkelen van een sociaal huurwoningen project (korte termijn). Op beide vlakken wordt Nederlandse ondersteuning erg gewaardeerd. Vooral onze kennis op het gebied van ruimtelijke ordening (Zuid Afrikanen willen graag een einde maken aan de kansloze urban sprawl waardoor mensen te ver van werklocaties afwonen) en ontwikkelen van sociale huurwoningen komt hierbij van pas (er is nauwelijks institutionele huur aanwezig; 45.000 huurwoningen op een bevolking van 40 milj).
Met ons project dat wij samen met woningbouwcorporatie De Woonplaats hebben opgepakt zijn wij er ook in geslaagd private samenwerking te genereren. Zo wordt het project ondersteunt door o.a. Nederlandse stedenbouwkundigen, bouwbedrijven etc. Er is door deze partners reeds voor meer dan een halve ton in het project geinvesteerd door bijvoorbeeld te helpen bij het opstellen van stedenbouwkundige plannen etc. De Logo South subsidie was de aanjager van al deze activiteiten en daar dreigt dus nu een einde aan te komen. Resultaat van de recente besluitvorming is dat vele gemeenten in ontwikkelingslanden, waaronder Camdeboo, met een project zitten dat half af is. Hierbij moet worden opgetekend dat de lokale bevolking vaak erg betrokken is bij het project omdat via workshops etc samen aan het project gewerkt is (participatie, democratisering etc). Deze mensen moet nu worden uitgelegd dat ze hun veelbelovende projecten maar zelf moeten afmaken ondanks lovende evaluaties van de universiteiten van Utrecht en Amsterdam, publicaties in journals etc etc. Gaan onze parlementariers dit besluit ook zelf uitleggen aan de lokale bevolking in de ontwikkelingslanden?
Van Enschede
Als er goed wordt gecoordineerd met het Ministerie van Buitenlandse Zaken lijkt me er weinig mis mee.
Harry Nijssen / Senior Projectmedewerker
In de periode 2007 – 2010 is de gemeente Deventer betrokken geweest bij het LOGO South programma in Palestina en Israël.
Samen met de gemeenten Den Haag en Opsterland is een succesvol project uitgevoerd gericht op de implementatie van Geografisch Informatie Systemen (GIS) bij verschillende Palestijnse gemeenten (Bethlehem, Beith Sahour, Al Khadr en Tubas) op de westelijke Jordaanoever.
Dit GIS-project is uitgevoerd in samenwerking met de Israëlische gemeenten Shoam, Faradis, Nazareth, Ra’anana en Tel Aviv.
Bovenliggende hoofddoelstelling van dit GIS-project was namelijk te komen tot trilaterale samenwerking van Palestijnse, Israëlische en Nederlandse gemeenten.

Ook de Association of Palestine Local Authotities (APLA), de Union of Local Authorities Israel (ULAI), de Palestijnse en Israëlische verenigingen van gemeenten, en de Municipal Alliance for Peace (MAP), een samenwerkingsverband van APLA, ULAI en VNG-International waren intensief betrokken bij dit succesvolle Logo South project.
Dat Israëlische gemeenten en Palestijnse gemeenten door dit project tot samenwerking zijn gekomen is door medewerkers van de UNDP (United Nations Development Programme) als vrij uniek bestempeld.

Er zijn al verkennende activiteiten uitgevoerd om tot een vervolg van dit project te komen voor de periode 2011 – 2015. Zowel vanuit de Palestijnse als vanuit de Israëlische gemeenten is hierop enthousiast gereageerd.
Het zou voor alle betrokken gemeenten bijzonder teleurstellend zijn als dit succesvolle project door het wegvallen van het Logo South programma geen doorgang zou kunnen vinden.

De betrokken Palestijnse en Israëlische gemeentelijke bestuurders en hun ambtenaren hebben met deelname aan deze samenwerking hun nek fors uitgestoken. Als wij vanuit Nederland geen vervolg geven aan deze samenwerking laten we hen behoorlijk in de steek. Ik kan mij niet voorstellen dat dit wens is van ons Parlement.



Harrie Nuijten / burgemeester Alphen-Chaam
Met verbijstering en verdriet heb ik vorige week kennis genomen van het besluit van de Tweede Kamer om op de begroting van het ministerie van Buitenlandse Zaken de financiën voor het LOGO South programma in zijn geheel te schrappen.
Al ruim dertien jaar ben ik vanuit verschillende functies betrokken bij internationale ontwikkelingssamenwerking, waarvan de laatste zes jaar als burgemeester van de gemeente Alphen-Chaam. En ik kan met recht stellen dat de versterking van het lokaal bestuur in de partnergemeenten op basis van expertise van Nederlandse gemeenten een hoge vlucht heeft genomen en tot aanzienlijke resultaten heeft geleid.
Niet voor niets hebben de universiteiten van Amsterdam en Utrecht het LOGO South programma in een externe evaluatie een zeer positieve beoordeling gegeven. Als Millenniumgemeente is de gemeente Alphen-Chaam daarmee uiteraard bijzonder ingenomen en het is tegelijkertijd een stimulans om vooral door te gaan met de “een-op-een-samenwerking”, van gemeente tot gemeente, van burgemeester tot collega-burgemeester.
Echter het standpunt van de Kamer is een flinke streep door de rekening.
In het kader van versterking van lokaal bestuur is het project met de partnergemeente Kandi gericht op de modernisering van de burgerlijke stand. Daarbij gaat het enerzijds om het professionaliseren van de registraties van de verschillende aangiften, anderzijds worden veel activiteiten ondernomen om de inwoners van de partnergemeente door middel van (gezondheids)voorlichting en communicatie bewust te maken van nut en noodzaak tot het doen van geboorteaangifte. Immers een geboorteakte geeft recht op onderwijs, vaccinaties, identiteitsbewijzen, toegang tot microkrediet enz. en draagt op die manier wezenlijk direct en indirect bij aan de bestrijding van armoede.
Dit project, dat al enige jaren loopt, heeft grote vorderingen gemaakt maar is nog niet af.
Verder zien we dat er in veel Nederlandse gemeenten particuliere initiatieven zijn die meeliften met de activiteiten die binnen het LOGO-South programma worden ondernomen.
Initiatieven die gericht zijn op ondersteuning van het onderwijsveld, gezondheidsvoorlichting – en opvoeding, van vrouwengroepen door verstrekking van microkredieten en die daarmee ook beogen de sociaaleconomische structuur te versterken. Het effect hiervan is zeker niet te onderschatten.
Maar ik ga nu vrezen dat het besluit van de Tweede Kamer ook de inwoners van onze gemeenten zal ontmoedigen zich in te zetten voor kleinschalige en heel directe projecten.
Miranda van der Klaauw / coordinator Stedenband Tilburg-Matagalpa
Het lijkt alsof we het nooit goed kunnen doen. Ondanks meerdere (!) positieve evaluaties en veel persoonlijke ervaringen dat deze vorm van OS werkt, krijgen we de kans niet er mee door te gaan. Keuzes maken is nooit makkelijk, maar duurzame structurele samenwerking rond belangrijke beleidsthema's op lokaal niveau is zeer belangrijk voor een jonge democratie als (in dit geval) Nicaragua. De diverse stedenbanden zijn hier op een professionele en eigentijdse manier mee bezig!
Jan Termorshuizen / senior beleidsmedewerker
Intergemeentelijke samenwerking met buitenlandse partners vindt plaats op basis van gelijkwaardigheid van de partners. Hierdoor is het voor de buitenlandse gemeentelijke en regionale partners veel eenvoudiger om de werkelijke problemen te analyseren dan wanneer er via de regeringen 'samenwerking' wordt opgelegd. Er worden plannen ontwikkeld die nuttig zijn voor de bevolking en niet alleen voor een paar leiders en hoge ambtenaren.
Gerard Prinse / Coordinator LOGO South
Ik vraag mij af dat deze regering wel begrijpt wat men nu weg gooit. Vanuit Ridderkerk werken we nu vanaf 2002 samen met een gemeente in Bénin. Hele goede resultaten hebben we bereikt, wat door verschillende onderzoeken is aangetoond. De spin off van deze projecten is zeker een verdubbeling van de investeringen. En de bewustwording onder de bevolking van Ridderkerk, van de noodzaak in deze landen, kan hieraan een grote bijdragen leveren. Jammer dat hier de regering, zonder na te denken, overheen stapt. Voor mij en vele mensen uit Ridderkerk onbegrijpelijk.
Frans Olthof / manager
Het gaat niet zozeer om de discussie of ontwikkelingswerk een kerntaak is van de gemeente. Opbouw van het lokale bestuur, bv het opbouwen van registraties voor bevolking en lokale belastingen is bij uitstek een specialiteit van gemeenten. Gemeenteambtenaren kunnen daarin veel beter een rol spelen dan rijksambtenaren of ontwikkelingswerkers zonder enige gemeentelijke ervaring. De VNG (Logo South) zorgt voor coordinatie binnen bepaalde landen/egio's zodat geen sparke is van versnippering maar juist van hergebruik van ervaringen van bij Logo betrokken gemeenten in O-landen bij andere gemeenten in die landen.
Het zou zó fijn zijn wanneer tegenstanders van LOGO South zich een beetje zouden verdiepen in de resultaten van LOGO South.
Nelly Prinse
Onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer besloten heeft om de subsidie voor LOGO South te schrappen en dit over te hevelen naar aids/hiv bestrijding. Natuurlijk is de bestrijding hiervan ook broodnodig maar met de toevoeging van de 5,5 miljoen van LOGO South aan de 400 miljoen voor aids/hiv is de wereld nog niet aidsvrij en het weegt niet op tegen de nadelen van het stopzetten van LOGO South. Er is totaal niet nagedacht wat de consequenties zullen zijn. Ze begrijpen volgens mij gewoon niet wat het LOGO South inhoud. Zulke goedlopende projecten die duurzaam zijn d.m.v. kennisoverdracht. Door onafhankelijk onderzoek komt naar voren dat dit een effectieve en efficiënte manier van ontwikkelingssamenwerking is. Een vijftigtal gemeenten, waterschappen en al die mensen in ontwikkelingslanden die nu de dupe hiervan zijn; daar wordt ik werkelijk heel verdrietig van. En dan de ambtenaren die, in hun vrije tijd, zo veel tijd en energie hebben gestoken in de projecten en zich zo verantwoordelijk voelen om de vooruitgang in een ontwikkelingsland mogelijk te maken, wat een verslagenheid. Daarnaast zijn er ook een heleboel neven projecten ontstaan om de bevolking te steunen, dat stopt nu ook voor een groot gedeelte. Het is volgens mij een grote inschattingsfout, wat nu door de tweede kamer is besloten.

Adriaan de Koeijer / Senior consultant in International cooperation
Ik ben enorm geschrokken van het feit dat een meerderheid in de Tweede Kamer zich niet realiseert hoe belangrijk internationale contacten en samenwerking op lokaal en regionaal niveau zijn . Juist dit is het niveau waarop de dienstbaarheid aan de samenleving en de burgers het meest direct aan de orde is . Daar is uitwisseling van kennis en ervaring direct in het belang van burgers en hun woon- en leefomgeving . Daar ook zie je de uitstraling vna een project in de ene gemeente op de andere gemeenten en wordt internationale samenwerkign handen en voeten gegeven . In veel landen zijn daarvan de vruchten nog steeds zichtbaar , ook na vele tientallen jaren . Ook wordt in de Tweede Kamer vergeten dat veel lokale bestuurders en ambtenaren veel van hun vrije tijd opofferen om die samenwerking met de partnerstad gestalte te geven . Het verrijkt hun leven - niet in geld maar in vele fijne en constructieve contacten . Ik spreek uit eigen ervaring gedurende meer dan 25 jaar inlanden all over the world . Het zou een enorm verlies aan kennis , ervaring en vooral betrokkenheid zijn wanneer deze samenwerking tussen gemeenten door een meerderheid van de Tweede Kamer de nek zou worden omgedraaid . En - last but not least worden de gemeenten en burgers in de betrokken landen daar zeker de dupe van . Zij wordne op grote afstand van de daadwerkelijke samenwerking en contacten met andere culturen en mensen gezet . Ik hoop vurig dat dit nooit zal gaan gebeuren . ik roep de leden van de Tweede Kamer dan ook op hun besluit te heroverwegen . Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald .
Adriaan de Koeijer
Paul / projectleider
Ik heb in deze kolommen wel vaker gehoord. Als er bezuinigd moet worden, welke taken doen we dan niet?
Dit een klein ( gaat om 5, 5 miljoen, 110.000 euro, per deelnemende gemeente) maar wrang voorbeeld.
Gerrit Jan Schep / adviseur lokaal bestuur
Decentralisatie en good governance is een grote bron van zorg in veel ontwikkelingslanden. Een sterk lokaal bestuur in die landen draagt evident bij aan stabiliteit en ontwikkeling. De manier waarop (peer-to-peer) door Nederlandse gemeenten en hun ambtenaren met gemeentelijke partners in het buitenland wordt samengewerkt is effectief en efficient. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld UN- of Wereldbankprojecten die vaak via de nationale overheden worden uitgevoerd, komt de gemeentelijke kennis die met LOGO South activiteiten wordt overgedragen veel meer tot zijn recht.
Mijn advies aan de parlementariërs die voor deze bezuiniging gestemd hebben: kijk er nog eens goed naar en laat je overtuigen door goede voorbeelden van internationale gemeentelijke samenwerking. Het rendement is hoog, het commitment is hoog en de kosten zijn bescheiden.
Evaluatieteam LOGO South programma
Onderstaande punten zijn ook in een brief aan Staatssecretaris Ben Knapen gestuurd:

Als team van onderzoekers verbonden aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam hebben wij het LOGO South programma vorig jaar geëvalueerd. Naar onze mening is de samenwerking tussen gemeenten een unieke vorm van internationale samenwerking, doordat de directe uitwisseling tussen collega’s van Nederlandse en partner gemeenten centraal staat. Hierbij wordt kennis en deskundigheid uitgewisseld op de plek waar die nodig is, zonder de tussenkomst van nationale overheden. Hoewel de gemeentelijke collega’s vanuit een heel andere context opereren, begrijpen zij elkaars problemen en bouwen zij langdurige contacten op die gebaseerd zijn op wederzijds vertrouwen. Gemeentelijke uitwisselingsactiviteiten zijn ook relevant, omdat zij direct sporen met het gemeentelijke en nationaal beleid in het betreffende land. Gemeenteambtenaren zijn zeer betrokken bij deze internationale activiteiten, en steken er, van beide kanten, veel vrije tijd in. De vele reacties van de Nederlandse gemeenten op het bezuinigingsbesluit tonen hun betrokkenheid bij de samenwerking met gemeenten in landen in Afrika, Latijns Amerika en Azië aan.

Wat in de reacties nog niet goed naar voren is gekomen, is dat de gemeentelijke internationale samenwerking heel goed aansluit op één van de hoofdaanbevelingen van het WRR rapport naar internationale samenwerking (Minder pretentie, meer ambitie): namelijk dat activiteiten binnen internationale samenwerking meer gericht moeten zijn op het versterken van institutionele structuren in de landen in het Zuiden. Dat is precies wat gemeenten, met ondersteuning van het LOGO South programma, doen. In de meeste ontwikkelingslanden is sprake van voortgaande decentralisatie van het bestuur, waardoor lokale overheden meer en meer verantwoordelijkheid hebben gekregen voor kerntaken terwijl zij daarvoor de capaciteit ontberen. Gemeentelijke internationale samenwerking is bij uitstek geschikt gebleken om de capaciteit van lokale overheden in ontwikkelingslanden te versterken. De betrokken Nederlandse gemeenten versterken het lokaal bestuur in de partnergemeente, helpen bij het opzetten van systemen om belastinginning te faciliteren, verbeteren afvalverwerking en recycling, ondersteunen huisvestingsmogelijkheden en verbeteren het water management op verschillende niveaus (lokaal, nationaal en internationaal). Het is duidelijk dat het beeld van goedbedoeld hobbyisme en duurbetaalde ambtenaren reisjes, dat soms nog kleeft aan stedenbanden, totaal achterhaald is.

De LOGO South programma evaluatie heeft bovendien aangetoond dat gemeentelijke internationale samenwerking een heel efficiënte vorm van samenwerking is doordat voortgebouwd wordt op bestaande structuren (zeer lage overheadkosten); deze waarborgen bovendien de continuïteit van de activiteiten. Verder hebben projecten een belangrijke hefboomwerking omdat er lokaal verschillende typen organisaties bij de samenwerking betrokken worden (bedrijven, ngo’s, lokale onderzoeksinstituten) en gemeentelijke stafleden onderling de praktijkkennis van elkaar leren.

Het LOGO South programma, met zijn focus op een beperkt aantal landen en strategische thema’s is heel belangrijk om gemeenten de kans te geven gemeenten in ontwikkelingslanden te ondersteunen en versterken en om de projecten met initiatieven op andere schaalniveaus te verbinden waardoor de hele overheidssector versterkt kan worden (lokaal – nationaal verbindingen in water management bij voorbeeld). Alhoewel de vele reacties van de gemeenten laten zien dat er een politieke draagvlak is, kunnen en willen gemeenten, zeker in tijden van bezuinigingen, er zelf beperkt financiële middelen voor vrij maken. Financiële ondersteuning is onmisbaar om het werk van gemeenten te ondersteunen en op een goede en efficiënte manier te continueren. Juist door het langdurige karakter van de gemeentelijke banden kan voortgebouwd worden op de behaalde resultaten en kunnen de institutionele structuren daadwerkelijk versterkt worden. Wij menen daarom dat het doodzonde is dat het voortbestaan van dit programma, dat in veel opzichten juist een goed voorbeeld is van efficiënte en effectieve internationale samenwerking, in haar voortbestaan bedreigd wordt.

Prof. Dr. Isa Baud,
Hoogleraar internationale ontwikkelingsstudies, Universiteit van Amsterdam

Dr. Michaela Hordijk,
Docent/ onderzoeker internationale ontwikkelingsstudies, Universiteit van Amsterdam

Drs. Edith van Ewijk,
Promovendus, Universiteit van Amsterdam.

Dr. Paul van Lindert,
Senior docent/onderzoeker internationale ontwikkelingsstudies, Universiteit Utrecht

Dr. Guus van Westen
Docent/onderzoeker internationale ontwikkelingsstudies Universiteit Utrecht

Dr. Gery Nijenhuis
Docent/onderzoeker internationale ontwikkelingsstudies Universiteit Utrecht

Dr. Marike Bontenbal
Onderzoeker verbonden aan de Universiteit Utrecht


Chris Terstegen / gepensioneerd
Ontwikkelingssamenwerking: een taak van de rijksoverheid? Vanuit een pragmatisch standpunt is het veel relevanter je af te vragen hoe internationale samenwerking gericht op de broodnodige versterking van lokaal bestuur in ontwikkelingslanden het beste wordt gegarandeerd. Niet door overheidsbeleidsmakers en peperdure commerciële consultants, lijkt me, maar wel door ervaren en betrokken vakmensen uit de lokale bestuurspraktijk. LOGO South verbindt met succes, binnen het bredere door Buza gestuurde kader van OS, Nederlandse gemeentelijke deskundigheid met de lokale ondersteuningsvraag in ontwikkelingslanden. Een ondersteuningsvraag die overigens ook geregeld het HIV/AIDS programma omvat met sterk lokaal bestuur als randvoorwaarde voor een effectieve uitvoering .
Het is daarom triest en onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer met het schrappen van het LOGO South programma, het fundament onder het alom gewaardeerde proces van versterking van het lokale bestuur in 17 ontwikkelingslanden op losse schroeven zet.

Advertentie