Advertentie
financiën / Nieuws

Bouwleges stijgen en verschillen sterk

Veel huiseigenaren willen hun huis verbouwen, maar stijgende bouwleges maken dat in sommige gemeenten meer dan honderd euro duurder. Vereniging Eigen Huis (VEH) concludeert dat in 41 gemeenten de bouwleges met meer dan tien procent stijgen. De verschillen zijn volgens de belangenbehartiger van huiseigenaren niet meer uit te leggen en VEH roept daarom het kabinet op een einde te maken aan de uitwassen bij de invoering van de Omgevingswet.

24 augustus 2021
Verbouwing-shutterstock-1736233328.jpg

Veel huiseigenaren willen hun huis verbouwen, maar stijgende bouwleges maken dat in sommige gemeenten meer dan honderd euro duurder. Vereniging Eigen Huis (VEH) concludeert dat in 41 gemeenten de bouwleges met meer dan tien procent stijgen. De verschillen zijn volgens de belangenbehartiger van huiseigenaren niet meer uit te leggen en VEH roept daarom het kabinet op een einde te maken aan de uitwassen bij de invoering van de Omgevingswet.

Grote verschillen

Landelijk betaalt een huiseigenaar dit jaar gemiddeld 3 procent meer voor een bouwvergunning dan vorig jaar, toen de prijzen al met 2,4 procent omhoog gingen. Er zijn bovendien grote verschillen tussen gemeenten: in Den Haag betaalt men 100 euro aan bouwleges voor een verbouwing van 10.000 euro, maar in Veenendaal is men daarvoor 977 euro kwijt. Er zijn drie gemeenten waar de prijs van een bouwvergunning met meer dan 50 procent omhoog gaat, waaronder Renkum waar de stijging 65 procent is.

 

Bouwleges bij verbouwing van € 10.000 (excl btw), inclusief eventuele kosten van welstandtoetsing. Bron: eigenhuis.nl

 

Meer dan 100 euro minder

In 120 gemeenten veranderen de bouwleges niet en in 161 gemeenten is de stijging maximaal 5 procent. In 14 gemeenten dalen de kosten. In Loppersum, Mook en Middelaar, Putten en Zoeterwoude dalen de kosten zelfs met meer dan 30 procent, oftewel meer dan 100 euro per vergunning.

 

Aannemers volgeboekt

‘Door het vele thuiswerken, de lage hypotheekrente en de krappe woningmarkt willen veel huiseigenaren hun huis verbouwen’, schrijft VEH. ‘Veel aannemers zijn dan ook tot ver in het volgend jaar volgeboekt.’ Verbouwingen aan de achterzijde zijn vaak vergunningsvrij, maar voor verbouwingen aan de voor- of zijkant moet meestal een vergunning worden aangevraagd, waar gemeenten leges voor berekenen. Kopers van nieuwbouw betalen ook bouwleges en ook daarin zijn grote verschillen te zien.

 

Verhouding tot kosten

Gemeenten berekenen de leges op een eigen manier. Sommige gemeenten gebruiken een lijst van genormeerde bouwkosten, maar het is niet verplicht om bijvoorbeeld het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten te gebruiken. ‘Daardoor is het niet mogelijk om na te gaan of de hoogte van de leges in redelijke verhouding staan tot de kosten van de verrichte werkzaamheden’, schrijft VEH.

 

Uitwassen bestrijden

De vereniging roept op om eindelijk een einde te maken aan de grote verschillen. ‘Het gaat werkelijk alle kanten op en is aan kopers en huiseigenaren niet uit te leggen’, zegt algemeen directeur Cindy Kremer. Eerdere oproepen aan ministers van Binnenlandse Zaken hadden geen effect. ‘Daarom roept Vereniging Eigen Huis het kabinet op om de invoering van de nieuwe Omgevingswet op 1 juli 2022 aan te grijpen om de uitwassen in tarieven tussen gemeenten te bestrijden.’

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

criticus
Dit is geen nieuws. Het is een jaarlijkse herhaling van onzin. Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk hoe de totale vergunningkosten verdeeld worden over de soorten aanvragen. De leges voor een specifieke bouwaanvraag zien dus helemaal niet op de verrichte werkzaamheden voor die bouwaanvraag. Met name kleinere plannen zouden dan onbetaalbaar worden. Dat is uitstekend uit te leggen, als je dat zou willen...
Hans / afdelingsmanager
Nog gauw even een slaatje slaan uit het enorme tekort aan betaalbare huizen. Maar iets oplossen: ho maar!
H. Wiersma / gepens.
Deze discussie is al tientallen jaren gaande. Wanneer komen de VNG en BiZa nu eens met uniforme gemiddelde kostprijsberekeningen? Gemeenten behoren aan legeskosten geen extra geld te verdienen.
H. Wiersma / gepens.
@Criticus. Dit is helemaal geen onzin. Als je de klok hebt horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt kan je je beter van commentaar onthouden. Op leges mogen namelijk gemeenten helemaal geen winst maken en dat is bij veel gemeenten duidelijk wel het geval. BiZa hoort hier actie op te ondernemen.
Henk Donkers / medewerker
@Spijker

Misschien nog iets nauwkeuriger: Gemeenten mogen op BEGROTINGSBASIS geen winst presenteren in de begroting. Maar als er veel aanvragen komen kan het natuurlijk zijn dat er op rekeningbasis wel winst wordt gemaakt. Of verlies bij weinig aanvragen. Het komt allebei voor.

Als er toch winst wordt gemaakt in de jaarrekening is dat geld vaak nodig om de handhaving en toezicht in de volgende jaren te kunnen betalen. Het gebeurt namelijk niet zo vaak (eigenlijk nooit) dat een aanvraag voor een nieuwe woning of een complex ook in datzelfde jaar nog wordt afgerond. Een deel van de kosten (handhaving en toezicht) vallen dus in de jaren na het betalen van de leges. In de jaarrekening lijkt dat een winst maar een deel van de kosten komen nog.
H. Wiersma / gepens.
@Henk Donkers. Het gaat in mijn reactie over winsten incasseren op legeskosten sec en niet over gemeentebegrotingen. In begrotingen is het een kwestie van goed ramen (dus goed inschatten van aantallen vergunningen en daarop afstemmen van gemeente- of omgevingsdienstpersoneel ). Grote afwijkingen met rekeningcijfers behoeven dan niet aan de orde te zijn. De nieuwe bouwwetgeving zal overigens op korte termijn het aantal uren op handhaving en toezicht drastisch kunnen doen verminderen. Gemeenten zullen hier begrotingstechnisch en qua personeelsbestand op moeten inspelen.
criticus
@spijker: u heeft duidelijk de klok horen luiden... Bij deze voor u de klepel. Gemeenten mogen geen winst maken over het TOTAAL aan leges. Dit betekent niet dat op een bepaalde aanvragen geen winst gemaakt mag worden. De ene aanvraag is winstgevend, de andere verliesgevend. Zolang het totaal maar kostendekkend en niet winstgevend is... En iedere gemeente mag zelf bepalen welke aanvragen lichter of zwaarder belast worden. Dat is logisch aangezien de soorten vergunningen per gemeente verschillen. In een landelijke gemeente vinden andersoortige bouwactiviteiten plaats dan in een stedelijke gemeente.
Advertentie