Veel gemeenten halen 65 % niet
Veel gemeenten voldoen (nog) niet aan de norm van 65 procent e-dienstverlening.
39 Procent van de gemeenten voldeed in 2008 niet aan de van overheidswege gestelde norm dat 65 procent van de dienstverlening elektronisch moet verlopen. Dat blijkt uit de definitieve publicatie van de ‘Benchmark Nederlandse gemeenten in de elektronische overheid anno 2008’, die is uitgevoerd in opdracht van Cascadis, beroepsvereniging van webprofessionals in de publieke sector.
De doelstelling uit het Actieprogramma Andere Overheid was dat eind 2006 65% van de totale publieke dienstverlening via internet moet kunnen worden afgehandeld. Maar uit het onderzoek komt naar voren dat gemeenten nog een lange weg te gaan hebben. “Ondanks het feit dat uit de onderzoeken van het Ministerie van Binnenlandse Zaken het beeld ontstaat dat de 65%-norm over de gehele linie gehaald wordt, bestaat dit beeld duidelijk niet bij de respondenten”, aldus Cascadis. Ruim 39 procent van de respondenten (zo’n 37 procent van de gemeenten reageerde) gaf in oktober aan dat zij verwachtten dat hun organisatie in 2008 niet aan de norm zou voldoen; in 2006 en in 2007 was dit nog 42 procent. Bijna 20 procent voldoet aan de norm en ruim 30 procent verwachtte dat alsnog te doen in 2008.
Andere conslusies: Op het Gartner-vierfasenmodel (informatie-interactie-transactie-transformatie) scoort gemeentelijk Nederland het cijfer 2,27 (2007: 2,13). Grote gemeenten tonen meer slagkracht en zijn aanzienlijk verder dan kleine gemeenten.
60 Procent van de respondenten is tevreden (2007: 67 proent) en 40 procent van de respondenten is ontevreden over de ontwikkeling van de digitale dienstverlening in zijn gemeente.
Cascadis meent dat we toe zijn aan een nieuw soort overheidsmonitor. “Terecht of onterecht, de validiteit en berekening van de 65%-norm wordt door veel respondenten bekritiseerd omdat het elektronisch aanbieden van diensten meer is dan een goed elektronisch loket aan de voorkant en omdat dit percentage weinig zegt over de manier waarop de digitale dienstverlening is doorvertaald in de organisatie(infra)structuur.” (FB)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.