Advertentie
digitaal / Nieuws

Steeds meer gemeenten beantwoorden e-mail op tijd

Binnen twee dagen dienen gemeenten een eenvoudige vraag die per e-mail is gesteld te beantwoorden. Inmiddels slaagt 86 procent van de gemeenten daarin. In 2018 was dit nog 62 procent.

18 september 2019
e-mail.jpg

Binnen twee dagen dienen gemeenten een eenvoudige vraag die per e-mail is gesteld te beantwoorden. Inmiddels slaagt 86 procent van de gemeenten daarin. In 2018 was dit nog 62 procent.

Digitaal loket

‘De dienstverlening van de overheid moet veel hoger op de agenda,’ zo las de koning op Prinsjesdag uit de Troonrede. Mensen mogen volgens de koning ‘eenvoudigweg verwachten aan het overheidsloket goed te worden geholpen.’ En dat gebeurt steeds beter, ook aan het digitale overheidsloket. Voor het vijfde jaar op rij heeft Wij Verdienen Beter onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van gemeenten per e-mail. Dit jaar voldeed 86 procent van de gemeenten aan de e-mailgedragslijn voor overheden door een eenvoudige vraag binnen 2 dagen te beantwoorden. In 2018 was dat nog maar 62 procent.

Webformulier

Vijftig gemeenten (14 procent) wisten de vraag niet binnen twee dagen te beantwoorden. Dit zijn vooral kleinere gemeenten zoals Sluis, Twenterand, Epe of Eijsden-Margraten. Bij 38 gemeenten moest de vraag na vier weken herhaald worden, omdat nog geen antwoord was ontvangen. Van zeven gemeenten werd helemaal geen antwoord ontvangen op de eerste of tweede e-mail. 77 gemeenten zijn niet per e-mail bereikbaar, maar uitsluitend via een webformulier.

Onnodige informatie

Uit het onderzoek bleek verder dat steeds minder gemeenten om onnodige informatie vragen, zoals adres, gender, woonplaats en telefoonnummer. In 2017 deed nog 17 procent van de gemeenten dat. In 2018 daalde dat percentage naar 15 procent en dit jaar ging nog maar 13 procent van de gemeenten hiermee in de fout. Voor het eerst was er in 2019 ook geen enkel gemeente meer die burgers verplichtte om hun Burger Service Nummer te geven bij het stellen van een eenvoudige vraag.

Gender

De gemeenten werden voor het onderzoek benaderd door een mystery-klant die zich Kaya van den Eijnden noemde. Er zijn zowel veel mannen als vrouwen die Kaya als voornaam hebben. 164 gemeenten (36 procent) doen een gokje of Kaya een man of een vrouw is in plaats van een genderneutrale aanhef te gebruiken in hun antwoord.

Bekijk hier over uw gemeente op tijd vragen per e-mail beantwoordt

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Leo Dubbelaar / secretaris erfgoedstichting
Het opvragen van actuele gemeentelijke monumentenlijsten duurt nog langer. Bij minder dan de helft, ontvang ik de lijsten binnen 2 dagen en in een enkel geval is de lijst niet geactualiseerd of zitten er fouten in.
Advertentie