Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijk gaat ook ICT-inkoop centraliseren

Het Rijk gaat de inkoop vergaand centraliseren, ook op het gebied van ICT. Deskundigheid is dan beter te benutten.

Schaarste
In het Uitvoeringsprogramma Compacte Overheid dat binnenkort naar de Kamer gaat is expliciete aandacht voor de centralisatie van de inkoop van de overheid. Centraal inkopen is niet alleen goedkoper, het zou ook de schaarse deskundigheid op sommige gebieden, zoals ICT, beter benutten.

Duurzaamheid
Siep Eilander, directeur faciliteiten-, huisvestings- en inkoopbeleid Rijk, was daarover tijdens een rondetafeldiscussie op het Digitaal Bestuur Congres helder. “We kopen nu in feite op honderden plekken in. Het wil er bij mij niet in dat er overal voldoende kwaliteit beschikbaar is om dat goed te doen. We willen dat concentreren in een aantal inkoopuitvoeringscentra die wel die deskundigheid op een deelgebied kunnen leveren.” Ook denkt men dan aan zaken als duurzaamheid meer aandacht kunnen schenken.

Behoeften
Die centrale inkoop wordt geen ‘koepel waar iedereen doorheen moet”, zegt Eilander geruststellend. “Er wordt gekeken naar de specifieke behoeften per domein. Het aanbesteden van wegen en bruggen blijft gewoon bij Rijkswaterstaat. Maar op het gebied van generieke domeinen moet je organiseren in de richting van één of enkele uitvoeringscentra voor de inkoop. Dat geldt dus ook voor de ICT.” In combinatie met de ARBIT-voorwaarden levert dat meer voorspelbaarheid op in de realisatie van ICT-projecten.

Concurrentie
Peter van Schelven, jurist bij brancheorganisatie ICT~Office, is niet meteen gelukkig met de krachtenbundeling. “Centralisatie kan leiden tot grotere aanbestedingen. De procedures gaan nu al vaak over marktposities.” Dat wordt dus alleen maar erger. Hij verwijst naar het recente kort geding dat Oracle aanspande tegen het ministerie van Financiën omdat die SAP zou hebben voorgetrokken in de aanbesteding van het generieke financiële systeem ‘3F’ voor (in eerste instantie) drie ministeries. “3F is een verkapte procedure tussen Oracle en SAP. De belangen worden dermate groot dat de concurrentiestrijd steeds in de rechtszaal belandt.” Nadat Oracle in het ongelijk is gesteld is het bedrijf in hoger beroep gegaan.



Concurrentie
Peter van Schelven, jurist bij brancheorganisatie ICT~Office, is niet meteen gelukkig met de krachtenbundeling. “Centralisatie kan leiden tot grotere aanbestedingen. De procedures gaan nu al vaak over marktposities.” Dat wordt dus alleen maar erger. Hij verwijst naar het recente kort geding dat Oracle aanspande tegen het ministerie van Financiën omdat die SAP zou hebben voorgetrokken in de aanbesteding van het generieke financiële systeem ‘3F’ voor (in eerste instantie) drie ministeries. “3F is een verkapte procedure tussen Oracle en SAP. De belangen worden dermate groot dat de concurrentiestrijd steeds in de rechtszaal belandt.” Nadat Oracle in het ongelijk is gesteld is het bedrijf in hoger beroep gegaan.

Peter van Schelven, jurist bij brancheorganisatie ICT~Office, is niet meteen gelukkig met de krachtenbundeling. “Centralisatie kan leiden tot grotere aanbestedingen. De procedures gaan nu al vaak over marktposities.” Dat wordt dus alleen maar erger. Hij verwijst naar het recente kort geding dat Oracle aanspande tegen het ministerie van Financiën omdat die SAP zou hebben voorgetrokken in de aanbesteding van het generieke financiële systeem ‘3F’ voor (in eerste instantie) drie ministeries. “3F is een verkapte procedure tussen Oracle en SAP. De belangen worden dermate groot dat de concurrentiestrijd steeds in de rechtszaal belandt.” Nadat Oracle in het ongelijk is gesteld is het bedrijf in hoger beroep gegaan.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pieter Stienstra

Centrale inkoop bij elke organisatie staat of valt met goede=naadloze communicatie over de behoeften van de beoogd eindgebruikers tussen de centrale inkoper en die eindgebruikers. Gevolgd door goede doorvertaling daarvan naar de potentiële leveranciers. Een intensief en continu proces van heen-en-weer koppelen van vraag en aanbod door de inkoopdeskundige. Die dus ook heel deskundig moet zijn in communiceren = verwoorden maar vooral ook goed luisteren. Heel wat centrale inkooporganisaties mislukken door niet goed communiceren. En dan kost centraal inkopen meer dan de-centraal.

Op 24 januari 2011, 15:03
F.W. den Boef

Okay. Dat krijg je nu van schaalvergroting en "efficiencydrift" bij de inkopers van de overheid. Er wordt nu zo "groot" gedacht, dat we straks nog maar twee of drie hele grote - internationale - jongens over houden die het werk dan onderling wel verdelen en desnoods ZPP-ers inhuren om de klus te klaren. Weg dus met het MKB, dat altijd de motor is geweest van de Nederlandse economie.

Op 24 januari 2011, 17:20

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in