Advertentie
digitaal / Nieuws

Nog geen regels voor monitoren sociale media

Gemeenten wachten nog steeds op een handreiking voor het monitoren van sociale media van inwoners. Die moet er voor de zomer komen.

09 mei 2023
Mobiel achter slot
Shutterstock

Regelgeving voor het monitoren van burgers via social media voor gemeenten laat op zich wachten. Het is experts op gebied van privacy, openbare orde en veiligheid en burgemeesters nog niet gelukt om overeenstemming te vinden over een handreiking hierover. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Alexandra van Huffelen.

Leidinggevende P&O en Flexpool

Gemeente Meierijstad
Leidinggevende P&O en Flexpool

Coördinerend strateeg dijkprojecten

JS Consultancy
Coördinerend strateeg dijkprojecten

Publicatie over monitoring sociale media

De intentie is nu om het document waarin duidelijkheid wordt gegeven over wat gemeenten wel en niet mogen doen op gebied van socialmediamonitoring nog voor de aankomende zomer te publiceren, schrijft Van Huffelen. Inmiddels is de publicatie van deze handreiking al meerdere keren uitgesteld.

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en NHL Stenden Hogeschool bleek vorig jaar dat monitoring van sociale media in vrijwel alle gemeenten plaatsvindt. Dat gebeurde onder meer met anonieme accounts. Met de nieuwe regels moet er een basis ontstaan waarmee gemeenten op wettelijke basis burgers op sociale media mogen monitoren.  

Onderzoek naar verzamelen tweets door overheid

Uit onderzoek van AG Connect en Trouw is ook duidelijk geworden dat overheden, waaronder gemeenten, op grote schaal tweets verzamelen zónder dat twitteraars daarover worden geïnformeerd. Staatssecretaris Alexandra van Huffelen gaf in antwoord op Kamervragen daarover aan dat er een privacyonderzoek wordt gestart (DPIA) om te bekijken in hoeverre de AVG wordt nageleefd.

De Informatiebeveiligingsdienst (IBD) heeft inmiddels een ‘gespreksstarter’ gepubliceerd die gemeenten helpt bij het nemen van een gemeentelijk besluit over de inzet van sociale media. Daarbij worden enkele praktische tips gegeven over de inzet van onder meer Facebook, WhatsApp, Twitter, Instagram, LinkedIn en TikTok. Iedere gemeente kan zelf bepalen welk beleid het hanteert.

Dit artikel verscheen eerder op AG Connect.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie