Advertentie
digitaal / Nieuws

NS-directeur wil dat luidruchtig bellen stopt

Aad Veenman, directeur van de NS, wil dat reizigers stoppen met luidruchtig telefoneren. Schreeuwen in de mobiele telefoon staat bij treinreizigers op nummer 1 in de lijst met ergernissen.

11 maart 2008

Aad Veenman, directeur van de NS, wil dat reizigers stoppen met luidruchtig telefoneren in de trein. Schreeuwen in de mobiele telefoon staat bij treinreizigers op nummer 1 in de lijst met ergernissen.

Veenman vindt dat reizigers elkaar moeten aanspreken op luidruchtig belgedrag. Ook gaat de NS de huisregels helderder maken en stiltecoupés duidelijker aangeven, zo zegt hij in een interview met dagblad De Pers.

Ook conducteurs gaan luid bellende reizigers vaker aanspreken op hun gedrag. “Maar als je ziet hoeveel mensen om een beller heen zitten, dan is het het meest effectief als de omgeving dat ook doet. We zien al een toename van het aantal mensen dat er iets van zegt, zeker als het in een stiltecoupé gebeurt,” aldus Veenman.

Overigens blijkt dat vooral 40-plussers zich ergeren aan uitgebreide mobiele gesprekken in openbare ruimtes, zo blijkt uit een onderzoek van KPN in mei 2007. Mensen van onder de veertig hebben er minder moeite mee. Verder draagt 67 procent van de telefoonbezitters de mobiel altijd bij zich en 51 procent zet hem nooit uit.

Mensen ergeren zich in de trein vooral aan hun medepassagiers. Hinderlijk gebruik van de mobiele telefoon spant de kroon, 87 procent ergert zich hier aan. Maar het feit dat passagiers al instappen voordat iedereen is uitgestapt, staat ook hoog in de top tien.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie