of 59345 LinkedIn

Whatsapp niet meer te gebruiken voor dienstverlening

Gemeenten kunnen binnenkort geen gebruik meer maken van Whatsapp voor dienstverlening. Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten dat ongeveer 200 gemeenten dat nu nog wel doen en die missen binnenkort een communicatiekanaal. ‘Dat is best pittig.’

Gemeenten kunnen binnenkort geen gebruik meer maken van Whatsapp voor dienstverlening. Een woordvoerder van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat weten dat ongeveer 200 gemeenten dat nu nog wel doen en die verliezen binnenkort een communicatiekanaal. ‘Dat is best pittig.’

Onrechtmatig gebruik

Whatsapp schrijft in een verklaring over het ‘onrechtmatig gebruik’ van de applicatie dat het bedrijf vanaf 7 december juridische stappen zal nemen tegen degenen die de servicevoorwaarden schenden door de app te gebruiken voor niet-persoonlijke doeleinden. Bijvoorbeeld als organisaties de app gebruiken.

 

Privéberichten

‘WhatsApp is een privé-berichtenplatform dat oorspronkelijk is ontwikkeld om mensen te helpen berichten uit te wisselen met vrienden en familie’, schrijft Whatsapp. ‘Na verloop van tijd zagen we dat mensen ook graag berichten uitwisselen met bedrijven.’ Dat stopt binnenkort (maar persoonlijk gebruik tussen klanten en collega's kan nog wel).

 

Klantcontact

Whatsapp ontwikkelde een versie voor organisaties. Ook die is gratis, maar daar kunnen de gemeenten (nog) geen gebruik van maken omdat die niet in klantcontactsystemen geïntegreerd is. Particuliere leveranciers ontwikkelden die systemen en de standaardversie van Whatsapp is daarin vaak opgenomen, om te zorgen dat berichten gemakkelijk de organisatie ingestuurd kunnen worden.

 

Geen prioriteit

‘We stellen vast dat alle leveranciers van Whatsapp-dienstverlening bezig zijn met het bedenken van legale alternatieven voor het benutten van Whatsapp als extra dienstverleningskanaal’, schrijft de VNG. ‘Gezien de korte termijn tot 7 december 2019 verwachten we geen verandering van de situatie.’ De VNG-woordvoerder voegt toe dat het niet hoog op de prioriteitenlijst staat van Facebook, de eigenaar van Whatsapp.

 

Wob

Het verlies van Whatsapp als communicatiekanaal heeft volgens de woordvoerder ‘niets te maken’ met het eerdere besluit dat Whatsappberichten opvraagbaar zijn. In maart oordeelde de Raad van State dat werkgerelateerde berichten op een privételefoon van ambtenaren en wethouders ook vallen onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en dus opvraagbaar zijn door burgers en journalisten middels een Wob-verzoek.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Dominique Hermans op
Helaas zijn gemeenten die ik regelmatig spreek er toch nog onvoldoende op uitgerust om appjes te archiveren. Het bewustzijn dient nog gecreëerd te worden. Zowel overheidsinstanties als de systemen zijn nog niet volledig "app-archivering' proof. Toch goed om als gemeenten om de huidige stand van zaken even grondig door te lichten.
Door Frank Bruijninckx | HowAboutYou (Online media adviseur) op
Deze informatie is gebaseerd op de informatie van ca. 2 weken geleden en is inmiddels achterhaald. Samen met verschillende overheden hebben we een prima alternatief gevonden in de *zakelijke* mobiele App, in combinatie met enkele maatregelen. De consumenten App is niet toegestaan, maar overheden zijn dus gewoon welkom op de zakelijke versie van de mobiel App. Zo kunnen gemeenten door met WhatsApp als dienstverleningskanaal en daarbij voldoen aan de AVG en gesprekken netjes archiveren. De meeste gemeenten werken nu aan de overstap en kunnen zo dus het beantwoorden van vragen via WhatsApp voortzetten. Punt is wel dat WhatsApp op een paar punten gaat veranderen. Dit zorgt ervoor dat gemeenten ook alternatieven bekijken zoals Live Chat. Als mensen hier meer over willen weten, dan praten we ze graag bij. Daarbij hebben we ook het stappenplan beschikbaar voor de overstap op de zakelijke App.