Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Rust rond decentralisatie vergt betere communicatie’

Goede communicatie met burgers rond de decentralisaties kan voor rust zorgen, evenals het ruimte bieden aan professionals.a

15 januari 2015

Goede communicatie met burgers rond de decentralisaties kan voor rust zorgen, evenals het ruimte bieden aan professionals, stellen de Schiedamse gemeentesecretaris Jan van Ginkel en de Amsterdamse ombudsman Arre Zuurmond.


Vertrouwen
Van Ginkel en Zuurmond werden door KING-directeur Tof Thissen bevraagd op het iBestuur-congres. Goede communicatie kan veel onrust over de decentralisaties wegnemen, stelde Van Ginkel. 'Begin december nam het aantal vragen substantieel toe en toen hebben we twee weken lang een publiekscampagne gehouden, met als uitgangspunt: wij nemen het initiatief, samen met de wijkteams. Als u niets van ons hoort verandert er voor u niets. De afgelopen week zien we slechts een iets bovengemiddelde vraag naar informatie. En dan gaat het vooral om vragen als 'wat is het telefoonnummer van het wijkteam'. De inwoners hebben dus wel vertrouwen in de lokale overheid.' Volgens Van Ginkel komt de communicatieve onrust vooral van Haagse zijde op de burgers af.

Slechte brieven
Gemeentelijk Ombudsman Arre Zuurmond van Amsterdam en omstreken zegt ook de indruk te hebben dat er niet veel problemen zijn rond de decentralisaties. 'Maar wel veel burgers die ongerust zijn. Ook van de gemeente zelf krijg je er onbegrijpelijke brieven over. Ik ben gepromoveerd, maar ik heb wel moeite met het lezen van die brieven.'

Ruimte geven
Rust rond de decentralisaties krijg je volgens Van Ginkel ook door professionals de ruimte te geven. ‘Tegen de wijkteams zeg ik: doe wat nodig is en vertel me waar je tegen rare regelgeving aanloopt. Het blijft tot dusver stil. Als je professionals de ruimte geeft, valt het wel mee.' Zuurmond ziet er wel een probleem in dat die professionals zijn opgeleid binnen hun eigen kokers, waardoor bijvoorbeeld het aanpakken van gecombineerde problematiek in jeugdzorg en schulden lastig wordt; ‘daar gaan we niet over’.

Professionaliteit honoreren
Als er zich op het terrein van de decentralisaties problemen voordoen, zoekt Zuurmond niet snel de confrontatie met de gemeente. Incidenten zijn snel met een gesprek tussen burger en ambtenaar te regelen. En structurelere problemen? ‘Dan ga ik naar een uitvoerende ambtenaar met het management erbij. Over de feiten discussieer ik niet, wel over hoe je het kunt oplossen. De klassieke ombudsman gaat naar de raad, maar de hiërarchie is onderdeel van het probleem, niet van de oplossing. Je moet professionaliteit honoreren.’


Voorbeeld

Zuurmond noemt nog het voorbeeld van een Amsterdammer uit het centrum die failliet ging en voor een nieuwe baan een auto nodig had omdat hij door heel Nederland moest rijden. Omdat hij overal op de verkeerde manier geregistreerd stonds, kon hij die auto niet aanschaffen. Toen een vriend dat oploste door een auto voor he te kopen, stak de gemeente er alsnog een stokje voor door een parkeervergunning te weigeren. De vriend woonde immers niet in het centrum. Zuurmond: 'De gemeente moet zich wel afvragen of ze het zo willen aanpakken.' 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JaapvV / adviseur
..en daar gaan we weer: Als de vragen naar informatie meevallen 'hebben de inwoners dus wel vertrouwen in de lokale overheid'.

Hierop is het hele preventieve vermogen van de overheid gebouwd: geen vragen of klachten? dan is iedereen tevreden. Flauwe kul. Juist in de zorg moet je als lokale overheid actief vragen stellen aan burgers, anders zeggen al die vertrouwensmetingen dus helemaal niets.
Caroline Hulsman
Ik onderschrijf dat de brieven die de gemeente verstuurt veelal onduidelijk zijn. Bij de Gemeente Leeuwarden hebben we daarom alles op alles gezet om de complexe materie van de veranderingen zo helder mogelijk uit te leggen aan de burger, in een 'formele' brief met een bijgesloten folder.
Hennie / Directiesecretaresse in de non profit
Dag, ik denk dat het probleem niet zozeer bij de professionals ligt, maar bij het feit dat medewerkers in de zorg niet over de muren heen kunnen werken. Alles is gekaderd binnen de keten van de zorg. Eerst moet een zorgverzekeraar toestemming geven als je uit the box iets voor elkaar wilt krijgen.
Andreas Dijk / directiesecretaris Congres- en Studiecentrum VNG
Dat communicatie erg belangrijk is wordt ook onderkend door de betrokken departementen en de VNG. Daarom worden er voor de communicatieprofessionals van gemeenten de '3D Communicatie Dagen’ georganiseerd. Alle informatie over deze regionale bijeenkomsten is te vinden op http://www.3dcommunicatiedagen.nl/
Advertentie