of 61043 LinkedIn

Meldpunt voor ontoegankelijke overheidswebsites

Wie problemen heeft met de toegankelijkheid van een overheidswebsite, kan vanaf nu terecht bij een speciaal daarvoor ingericht meldpunt. Sinds 23 september moeten overheidswebsites aan speciale eisen voldoen en een toegankelijkheidsverklaring op hun website plaatsen.
© Shutterstock

Wie problemen heeft met de toegankelijkheid van een overheidswebsite, kan vanaf nu terecht bij een speciaal daarvoor ingericht meldpunt. Sinds 23 september moeten overheidswebsites aan speciale eisen voldoen en een toegankelijkheidsverklaring op hun website plaatsen.

Kleine aanpassingen

‘Het is voor iedereen belangrijk dat websites, online documenten en mobiele applicaties toegankelijk zijn, zeker voor mensen met een beperking’, schrijft Digitaleoverheid.nl. ‘Het gaat soms om kleine aanpassingen zoals goed contrast tussen tekst en achtergrond. Maar het is ook belangrijk dat een website goed werkt op een tablet of gelezen kan worden door hulpsoftware.’

 

Niet of nauwelijks

De dag voordat de nieuwe wetgeving inging, bleek uit onderzoek van adviesbureau Digitaal Toegankelijk onder 926 Nederlandse overheidswebsites dat 71 procent niet of nauwelijks aan de eisen voldeed. Slechts 7,1 procent zou volledig aan de eisen voldoen.

 

Verklaring zoeken

‘Toegankelijkheid is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van een overheidsinstantie zelf’, valt te lezen op de website van het meldpunt. Degene die een klacht achter wil laten, wordt aangeraden om eerst de toegankelijkheidsverklaring te zoeken. Is die verklaring er niet, dan kan het formulier ingevuld worden. Logius, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken, beheert de website en neem meldingen in behandeling.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.