of 59123 LinkedIn

Gemeente Groningen besteedt 65 ICT-banen uit

Gemeente Groningen gaat een fors deel van haar ICT-afdeling uitbesteden aan Fujitsu Technology Solutions B.V. Het bedrijf neemt onder meer digitale werkplekken, hosting, applicatiebeheer en gebruikersondersteuning voor zijn rekening. In totaal gaat het om werk van 65 medewerkers, die zoveel mogelijk naar ander werk worden begeleid.

Gemeente Groningen gaat een fors deel van haar ICT-afdeling uitbesteden aan Fujitsu Technology Solutions B.V. Het bedrijf neemt onder meer digitale werkplekken, hosting, applicatiebeheer en gebruikersondersteuning voor zijn rekening. In totaal gaat het om werk van 65 medewerkers, die zoveel mogelijk naar ander werk worden begeleid.

Grote reorganisatie
De plannen van de gemeente Groningen zijn er al langer en zijn onderdeel van een grote reorganisatie. Fujitsu neemt zoveel mogelijk medewerkers van de gemeente over, als zij dit zelf ook zien zitten. Wethouder Ton Schroor concludeert dat de operatie kwalitatief en financieel veel oplevert. ‘Inhoudelijk in de kwaliteit van het beheer van de gemeentelijke werkplek en het technisch beheer van onze applicaties. Maar ook financieel: waar we oorspronkelijk uitgingen van een besparing van 1,6 miljoen, blijkt nu dat we vanaf 2021 een structurele besparing van 4 miljoen realiseren. Dat voordeel kan verder oplopen als we het contract na 6 jaar nog 2 keer 2 jaar zouden verlengen.’


'Ander financieringsritme' 

Groningen moet wel rekening houden met een ander ‘financieringsritme’ dan oorspronkelijk gepland was. In het eerste jaar worden incidentele investeringen naar voren getrokken, waarna in de jaren erna volgens de gemeente meer structureel wordt bespaard. De ontwikkeling van de nieuwe ICT-omgeving gaat zo’n anderhalf jaar duren, zo meldt de gemeente. Op 1 april 2020 moet de overgang zijn voltooid.

 

Eerdere zorgen

ICT’ers van de gemeente deelden een jaar geleden hun zorgen via een brief. Volgens hen gaat de dienstverlening van een externe leverancier ten koste van inspanningen die de ict-afdeling van Groningen nu levert. Ook vreesden ze voor onderschatting van de kosten en het niveau van de dienstverlening. SP-kamerlid Ronald Van Raak stelde destijds Kamervragen over de uitbesteding. Hij vroeg onder meer aan de minister of het wenselijk is dat ook gemeenten gebruik kunnen maken van het BIT (Bureau ICT Toetsing) bij aanbestedingen, aangezien er bij bestedingen boven de 5 miljoen bij landelijke overheid een BIT-toets verplicht is. Minister Plasterk zei daarop dat hij bij gemeentelijke outsourcingsplannen geen rol voor het BIT ziet ‘omdat de keuze binnen de gemeente de verantwoordelijkheid voor het college van B&W en de raad zijn’.

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door P.J. Westerhof LL.M MIM op
We zijn inmiddels een jaar verder, wethouder Schroor zit nog steeds in het zadel en zet dus gewoon door.

De twijfels over deze uitbesteding bestaan wel wat breder dan alleen bij de ICT-medewerkers.
Zie o.a. eerdere berichtgeving in BB (https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-c … en - zéér grondig - in Computable (https://www.computable.nl/artikel/nieuws/opensou …

De wethouder ziet, uiteraard, alleen de (onzekere) positieve kanten en bagatelliseert de (waarschijnlijke) negatieve kanten.
De gemeenteraad ontbreekt het vermoedelijk aan kennis en aan durf tot doorvragen en bijsturen.
De ICTers worden (uiteraard) wel gehoord, maar er wordt niet naar geluisterd.
Van de provider zal men in de toekomst alleen maar positieve rapportages krijgen. De angel wordt alleen zichtbaar bij met kennis van zaken zeer zorgvuldig lezen.

Uitbesteding met de nadruk op te behalen financieel voordeel is bijna zonder uitzondering tot falen gedoemd.
Bij elk voornemen tot uitbesteding hoort een plan voor inbesteding. Oftewel : 'hoe ga ik het weer zélf doen?'.
Is een dergelijk inbestedingsplan niet haalbaar dan is de voorgenomen uitbesteding een zeer kostbare doodlopende steeg. Ook retransitie-trajecten bieden dan weinig soelaas.

Bovenstaande is allemaal niet bijzonders en niets nieuws. 30 jaar PPS toont het aan. Niet alleen in het noorden, maar ook elders zoals in de Utrechtse regio.
Door Myconius op
Slimme marketing; goedkoop in het begin, en als de gemeente afhankelijk is geworden, kan de prijs (fors) omhoog.

Door Hans Boelens op
En wat vinden de gemeenten Haren en Ten Boer hier van?