Advertentie
digitaal / Nieuws

Niet iedereen kan '14+' gemeente bellen

Telefooncentrales verbinden niet automatisch door met de nieuwe 14+-nummers van gemeenten. Dat geldt ook voor internettelefonie, zoals Skype.

20 juni 2008

Telefooncentrales verbinden niet automatisch door met de nieuwe 14+-nummers van gemeenten. Dat geldt ook voor internettelefonie, zoals Skype.

Gebruikers van deze systemen kunnen dus niet met het nieuwe nummer van hun gemeente bellen. De 14+-nummers van gemeenten worden momenteel ingevoerd, onder meer Amsterdam (14020) en Den Haag (14070) gebruiken deze al.

Het probleem wordt veroorzaakt doordat telefooncentrales uitgaan van de gangbare tien-cijferige nummerreeksen. Ze ondersteunen wel kortere reeksen, maar dat moet dan worden ingesteld, zo laat Avaya, een grote leverancier van telefooncentrales, weten.

Het programma Overheid heeft Antwoord van Binnenlandse Zaken houdt zich onder meer bezig met de uitrol van het 14+-nummer. Binnenlandse Zaken is op de hoogte van het probleem, zo laat het ministerie weten.

Het wilde voorkomen dat elke gemeente aparte afspraken moest maken met de telecomproviders, die hun centrales voor het nummer gereed moeten maken. Het heeft daarom een landelijke dienst laten ontwikkelen, die deze toegankelijkheid regelt.

Hiertoe werd een aanbesteding uitgeschreven, die werd gewonnen door KPN. Het ministerie van BZK financiert deze dienst, het ministerie van Algemene Zaken is de aanbestedende partij. Alle grote telecomleveranciers maken nu gebruik van deze dienst.

Telecomaanbieders zijn echter niet wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat 14+-nummers bereikbaar zijn, zodat niet iedereen gegarandeerd de 14+-nummers zal kunnen bellen. Zeker bij kleinere providers en diegenen die bellen via internet aanbieden, zoals Skype, is de toegankelijkheid van deze nummers ‘een probleem dat meer tijd zal vergen’, aldus Binnenlandse Zaken. (MV)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie