Advertentie
digitaal / Nieuws

Nederland in Europese top met digitalisering overheidsdiensten

Over het algemeen zijn nationale overheden sneller met digitalisering dan lokale en regionale, maar Nederland vormt hierop een uitzondering.

07 september 2022
Europa digitaal
Shutterstock

Nederland staat op de vijfde plaats in de eGovernment-benchmark, een jaarlijks evaluatie in opdracht van de Europese Commissie. De benchmark beoordeelt meer dan 14 duizend overheidswebsites en vergelijkt hoe de overheden van 35 Europese landen ervoor staan met hun digitale dienstverlening. Nederlands lokale overheden doen het niet slecht.

Adviseur Opgaven & Ontwikkeling

Omgevingsdienst IJsselland
Adviseur Opgaven & Ontwikkeling

Manager Financiën

Samenwerking A2 Gemeenten via Geerts & Partners
Manager Financiën

Uitzondering

Malta gaat aan kop, gevolgd door Estland, Luxemburg, IJsland, en Nederland. Malta scoort 96 procent, Nederland scoort 85 procent en de gemiddelde score is 68 procent. De vier aspecten die voor de benchmark werden beoordeeld waren transparantie, gebruikersgerichtheid, de toegankelijkheid over de grens (in andere Europese landen) en het gebruik van ‘key enablers’ (bijvoorbeeld elektronische identificatie die communicatie mogelijk maakt).

Over het algemeen zijn nationale overheden sneller met digitalisering dan lokale en regionale, maar Nederland vormt hierop een uitzondering. En ook in Denemarken, IJsland, Polen en Slowakije gaan de decentrale overheden iets sneller dan de nationale. ‘Een hoog digitaliseringsniveau van lokale en regionale overheden is vaak een accurate indicator van goede eGovernment in het algemeen.’

Nederland scoort bijvoorbeeld goed op de automatische ingevulde digitale formuleren, wat de tijd van het invullen en de kans op fouten vermindert. Dit gebeurt in Nederland bij negen van de tien formulieren, in vergelijking met twee derde in de rest van Europa.

Ambitie

Hoewel Europese overheden volgens de onderzoekers de digitalisering in tijden van corona voortvarend oppakten, doen ze drie aanbevelingen. Stel de gebruiker nog meer centraal bij het ontwerp, zodat ook gebruikers met een beperking of achterblijvende digitale vaardigheden mee kunnen komen. Zorg dat gebruikers voor belangrijke gebeurtenissen op één plek terecht kunnen voor de relevante diensten. En zorg voor interoperabiliteit tussen de verschillende overheidslagen, om het proces minder omslachtig te maken.

Het is Europa’s ambitie om aan het einde van dit decennium al de belangrijkste diensten digitaal te leveren.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie