ICT-projecten worden vaker succesvol afgerond, zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst & Young. In de dienstensector en in het MKB is de waardering voor ICT-projecten duidelijk toegenomen. Omdat binnen de overheid enkele grote projecten niet succesvol bleken, is de gemiddelde waardering echter niet hoog.
ICT Barometer: ICT-projecten iets succesvoller
ICT-projecten worden vaker succesvoller afgerond, zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst & Young. In de dienstensector en in…
Ernst & Young ondervroeg voor het onderzoek 605 managers en leidinggevenden bij de overheid en in het Nederlandse bedrijfsleven. In totaal geeft een kwart van de ondervraagden ICT-projecten binnen de eigen organisatie een goed cijfer, 68 procent geeft een voldoende en maar 8 procent geeft een echte onvoldoende. Vooral binnen de overheid werden de projecten minder gewaardeerd.
In 2007 was slechts 48 procent van de projecten volledig succesvol, nu is dit gestegen naar 54 procent. Dit is de eerste verbetering sinds jaren. ICT-projecten die niet (helemaal) succesvol zijn, voldoen in veel gevallen niet aan de verwachtingen en eisen van de business of lopen uit qua tijd. Daarnaast werken ICT-toepassingen soms niet door technische problemen, problemen in de organisatie of is er sprake van een kostenoverschrijding.
De invoering van specifieke toepassingen als HRM, CRM en projectplanning leiden tot de meeste problemen. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, komt dat omdat dit soort projecten zeer afhankelijk zijn van menselijke factoren. “Ze vergen enorme discipline, toewijding en begrip van alle betrokken medewerkers. De rol van het (top)management is daarom cruciaal. Een continue afstemming van verantwoordelijkheden en prioriteiten plus een ‘afspraak is afspraak’-cultuur is essentieel.” (MV)