Advertentie
digitaal / Nieuws

Gemeenten ontevreden over ICT-leverancier

Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen.

17 oktober 2015

Maar weinig gemeenten zijn tevreden over de prestaties en prijzen van hun leveranciers van software. Veel gemeenten menen dat twee ICT-bedrijven die de markt beheersen, Centric en PinkRoccade, hun macht gebruiken om hoge prijzen te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad en Reporter Radio onder alle gemeenten, waarbij bijna 60 procent reageerde.

Geen verbetering verwacht

Meer dan de helft is ontevreden over wat ze voor hun geld krijgen, slechts 16 procent is tevreden. Centric en PinkRoccade zijn bij 90 procent van de gemeenten hoofdleverancier van zogeheten ‘kernapplicaties’, waarmee alle andere programma’s moeten praten. Toch overwegen gemeenten meestal geen overstap omdat ze geen verbetering verwachten, maar wel problemen en extra kosten. Gemeentelijke dienstverlening digitaliseert steeds verder, zeker nu ze er meer taken hebben bijgekregen zoals op het gebied van zorg.


Klachten herkend

Beide bedrijven waren zaterdag vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Centric liet de onderzoekers weten de klachten over hoge prijzen te herkennen, maar dat het marktconforme tarieven hanteert. Van misbruiken van marktmacht is volgens het bedrijf 'geen sprake'. PinkRoccade wilde tegenover de onderzoekers niet inhoudelijk reageren. (ANP)

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frank Arts / CEO / mede-eigenaar
Er zijn al gemeenten die het heft in eigen hand nemen en daarmee grote en kleine successen hebben geboekt. Het kan echt. Om de gemeenten die zich gegijzeld voelen een hart onder de riem te steken, heb ik gisteren deze brief naar het NRC gestuurd.



-------- INGEZONDEN BRIEF -------

“Nederlandse gemeenten gegijzeld door softwareboer”, zo luidde het artikel in NRC van 17 oktober jongstleden. Arme, arme gemeenten… gedwongen om enorme hoeveelheden belastinggeld over te maken aan de almachtige ICT-leveranciers. Waarom laten ambtenaren dit gebeuren? Natuurlijk is ICT complex en het koppelen van systemen vooral, maar toch laten lang niet alle gemeenten zich beetnemen. Tientallen gemeenten ontwikkelen tegen de gure wind van de grote softwareboeren in wél digitale diensten voor burgers waarin systemen van allerlei leveranciers gekoppeld worden. Dat kan dankzij nieuwe integratietechnologie van derden, zelfs als helemaal niemand aan standaarden voldoet. Zo doet men dat al jaren buiten de overheid. De ‘universele stekkers’ bestaan dus al.



Tientallen gemeenten, zoals Almere, Venlo, Groningen, Venray, Alphen a/d Rijn doorbreken de gijzeling van ‘de groten’ al. Gezamenlijk ontsnappen ze door de kennis te delen; alle gemeenten bieden in essentie immers dezelfde diensten aan burgers. Naarmate zij hun succesvolle koppelingen meer met elkaar zouden delen en van elkaar leren kunnen zij de kennis en power ontwikkelen om zich los te worstelen. Het is tijd dat gemeenten niet in de tang worden gehouden, maar zelf het heft in handen nemen. Want het kan wel degelijk.



Frank Arts
henk
en meneer Arts....... wat verdient u per jaar aan de gemeenten?
Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Volgens mij wordt het tijd dat gemeenten eens serieus gaan nadenken over de rol van opdrachtgever. Wat houdt goed #opdrachtgevers chap in? Hoe kunnen we deze rol het beste invullen? Hoe krijgen we opdrachtgever in een sterke positie richting opdrachtnemer? En wat zijn de voordelen voor mijn gemeente? Slechts enkele vragen van de vele die te maken hebben met Goed Opdrachtgeversc hap. Zie ook ons artikel over Goed Opdrachtgeverschap op http://www.eestum.eu/pubmenu/overzicht-publicati …

August Biels / gewezen ambtenaar
Al bijna vijftien jaar hoor ik dit gemauw van gemeenten. Het gezanik over de "vendor-lock-in" is op menige ICT beurs van de gemeentelijke overheid niet van de lucht. Ga naar een willekeurig VIAG-congres, en de pleuris breekt los als je over Pink of Centric (P&C) begint.



En al even vrolijk gaat de boel gewoon door: iedereen blijft zitten waar 'ie zit. Ieder zinnig initiatief wordt de nek omgedraaid. Mogelijkheden om in een gezamenlijke samenwerking dingen met Open Source te gaan doen genegeerd. En onfatsoenlijke bejegening door Pink of Centric gewoon eens keihard aanpakken door er een paar stevige juristen op te zetten: ho maar.



De gemeentelijke ICT-ers staan te zwak in hun schoenen, en worden in professionaliteit overtroffen door de heren en dames van P&C, kunnen geen weerwerk bieden. De gemeentelijke ICT-ers die ik heb meegemaakt die wel de benodigde kwaliteiten hadden in huis hadden zitten vijf minuten later tegen een riant salaris bij P&C als projectmanager of iets dergelijks.



Gemeentelijke directeuren, gemeentesecretarissen en wethouders zijn teveel met hun eigen carrière bezig, zijn uberhaupt niet geïnteresseerd in ICT, en over het algemeen in intellectueel opzicht niet in staat te begrijpen waar het over gaat. Zolang ze maar op tijd de nieuwste smartphone of tablet krijgen zijn ze tevreden, en verder helpen de snoepreisjes en uitstapjes die P&C aanbieden natuurlijk wel.



Gemeenteraden, die controle uit zouden moeten oefenen zijn na het bespreken van de ICT-paragraaf in de jaarplannen ternauwernood meer wakker te krijgen.



En wie kan het P&C kwalijk nemen? Ze grijpen de kansen die ze geboden krijgen.



Gemeenten: eigen schuld, dikke bult.
Marlies Aanhaanen/ Centric
Graag wijs ik u op onze uitgebreide reactie op onze website. Deze vindt u op www.centric.eu/reactienrc.
Peter
@Marlies van Centric, de ingevoegde link geeft een (oh ironie) "500 - Internal server error"
Marlies Aanhaanen/ Centric
@Ambtenaar: Het reactievak heeft de . meegeactiveerd. Hierbij nogmaals: www.centric.eu/reactiecentric

peter
Ik vraag me al jaren af waarom iedere gemeente voor zich zelf software wil kiezen en kopen. De processen, dinsten en producten zijn nagenoeg overal gelijk. De vng en de minister laten hier flinke steken vallen. Het nutteloze van de vng is hiermee flink aangetoond. En bedrijven als centric en pink hebben vrijspel.
Joop
Bij onze omgevingsdienst kunnen ze er ook niets van. Gegevens in vijf systemen invullen en naderhand niets meer terug te vinden. Bravo managers en teamleiders
Ton Blom / ICT adviseur/aanbieder
Er zijn verschillende oorzaken waardoor Pink en Centric steeds meer macht krijgen en als duopolisten de markt beheersen nl.



ICT beslissers zijn voornamelijk kudde dieren en zijn bang innovatieve MKB bedrijven te kiezen. Een gemeente ambtenaar zei eens: bij een mislukking gaat mijn hoofd er niet af omdat ik kan zeggen dat ik gekozen had voor een GROTE aanbieder…



De ICT afdeling dicteert de vakafdeling welke applicatie cq leverancier gekozen mag worden ondanks dat een vakafdeling een voorkeur heeft voor een andere leverancier dan Pink of Centric. Argument is dat het beheer zo makkelijk is terwijl juist deze 2 leveranciers bepalen wanneer de infrastructuur geupgrade moet worden met vaak extra dure software (opties) waar zij weer geld aan verdienen.



De Europese aanbestedingsregels zorgen dat alleen de GROTE leveranciers kunnen winnen vooral omdat gemeenten steeds meer gezamenlijk gaan aanbesteden. Daarnaast worden vaak externe projectleider(s) ingehuurd die weer connecties hebben met de GROTE jongens. Als je in kaart zou brengen de relaties tussen deze bureaus en de grote leveranciers zul je zien dat er heel veel interessante connecties te ontdekken valt. Tel uit je winst….



Corruptie, verfijnde corruptie. De grote bedrijven kunnen zich permitteren “extra snoepjes” aan te bieden.



De overheid zou eigenlijk gemeenten moeten verplichten dat x% bijv. 50% van de leveranciers een MKB bedrijf moet zijn.



Zoals uit de reactie van de heer Biels, welke ik 100% onderschrijf wordt er te veel geklaagd maar er wordt niks veranderd.

Gemeenten durf anders te kiezen. Bekend en groot is blijkbaar geen garantie voor succes en klanttevredenheid! Anders: “Eigen schuld dikke bult”

kaatje
En het gaat maar door. Kijk naar de innige verstrengeling tussen PinkRoccade en KING/VNG. Minister doet niets, gemeenten hebben onvoldoende kennis in huis. Advies is niet onafhankelijk. Etc.etc.

In diverse sectoren komen verborgen monopolisten de laatste jaren met het argument "marktconform" voor hoge prijzen, kostenverhogingen etc. En dan nog worden waakhonden niet wakker. Als er iets NIET samengaat met vrije concurrentie dan is het wel marktbreed de prijzen verhogen. Marktconform is een eufemisme geworden voor stiekeme horizontale prijsafspraken.
kaatje
KING werkt samen met gecertificeerde e-adviseurs (...van Pink Roccade) aan kennisontwikkeling- en deling.



Een van deze Pink R adviseurs werkte voorheen voor KING.

De andere twee zijn door KING opgeleid (zie C.V.'s).

KING besteed veel werk (gefinancierd uit gemeentekas, overheid ed.) uit aan PinkR.

Michael / Adviseur
Doet mij erg denken aan een leuk versje:



The Blind Man and the Lame



A blind man was carrying a lame man on his back,

And everything was going well, everything's on track,

When the blind man decides to take it into his head

That he needn't listen to all that the lame man said.

"This stick I have will guide the two of us safe," said he,

And though warned by the lame man, he plowed into a tree.

On they proceeded; the lame man now warned of a brook;

The two survived, but their possessions a soaking took.

At last the blind man ignored the warning of a drop,

And that was to turn out their final and fatal stop.

Which of the two travelers, you may ask, was to blame?

Why, 'twas both the heedless blind man and the trusting lame.
Hendrik
En wat doet de vng ? : niets

En wat doet plassterk: niets



Pink en cenric hebben grootgelijk. Als het zo makkelijk graaien is........

Een bijzondere vorm van vrije marktwerking
Steven Stobbe
Het lijkt er maar al te vaak op dat overheden bang zijn om fouten te maken en daarom voor de grote partijen kiezen. Mede door de aanbestedingsverplichting die enkel door de grote bedrijven opgepakt kan worden.



Daarnaast wordt er, zoals ook op heel veel plekken in het bedrijfsleven, vergeten te luisteren naar de mensen op de werkvloer. Wat kunnen die er nu van weten? Die moeten gewoon hun werk doen!



Dat juist hun input van onschatbare waarde is voor het slagen van grote(re) projecten zien de heren beslissers niet in. Dat het mee laten denken van de mensen op de werkvloer en ze actief betrekken vanaf stap één cruciaal is voor de acceptatie zullen ze ook nooit begrijpen.



Die werkers moeten het gewoon maar slikken, want de bestuurders weten het allemaal beter. Zij hebben die grote bedrijven ingehuurd die het allemaal wel even zullen regelen.



Tuurlijk regelen ze het uiteindelijk wel... Maar dan wel met overschreden budgetten en tijdsplanningen. Dan maar hopen dat er 80 procent werkt zoals besproken en 40 procent ook daadwerkelijk gebruikt kan en zal worden.



Tot overmaat van ramp zijn de applicaties dusdanig opgebouwd dat enkel de toekomstige kwantum computers met enorme hoeveelheden geheugen en opslag op lichtsnelheid het geheel dusdanig soepel laten draaien dat het werkbaar is...



Laat de mensen op de werkvloer maar eens over oplossingen meedenken en meepraten. Soms blijkt dan pen en papier de meest efficiente oplossing!
Advertentie