De Nationale ombudsman gaat de digitale dienstverlening van de overheid onderzoeken. Dat meldt de site van de ombudsman. Hij wil in kaart brengen wat de zorgen en ervaringen van burgers zijn waar het gaat om digitale diensten van de overheid. De vraag is waar burgers in de praktijk tegenaan lopen en wat zij in redelijkheid van de overheid mogen verwachten.
Burgers Met het onderzoek wil de ombudsman de minister van Binnenlandse Zaken en alle andere bestuursorganen die de komende tijd meer gebruik gaan maken van digitale dienstverlening informeren wat voor burgers belangrijk is als de digitale dienstverlening verder wordt uitgewerkt.
Ik ben benieuwd naar de resultaten! Ben er voorstander van om inwoners te vragen waar ze behoefte aan hebben en op basis hiervan beleid te maken. Bij de rijksoverheid en gemeenten wordt maar al te vaak gedacht dat we wel weten wat burgers willen. Stuk efficienter, klantgerichter en zuiniger om dat eerst te vragen en pas dan beleid te maken.
erg Boos
Een goede zaak om hier eens objectief naar te kijken. De verschillen zijn enorm groot tussen de diverse overheden maar ook op de verschillende informatie gebieden. Kijk alleen al maar naar de wildgroei aan websites en de diversiteit daarin. Daarnaast lijkt het wel of sommige overheden de privacy poort wagenwijd open zetten en alle door diezelfde overheid verzamelde data om niet beschikbaar stellen aan bedrijven (zonder de burger toestemming te vragen) die dat vervolgens commercieel op alle mogelijke manieren uitbuiten/misbruiken. De steeds verder gaande privatisering / verzelfstandiging / uitbesteding etc. van essentiële overheidstaken is nog een probleem apart.
Ruud Ravenhorst
Goed initiatief! Misschien nog mooier als er meteen oplossingen worden aangedragen en bij de realisering daarvan wordt samengewerkt met de ambtenaren die er al jaren aan werken (zoals dat gebeurt binnen Cascadis (www.cascadis.nl))
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten! Ben er voorstander van om inwoners te vragen waar ze behoefte aan hebben en op basis hiervan beleid te maken. Bij de rijksoverheid en gemeenten wordt maar al te vaak gedacht dat we wel weten wat burgers willen. Stuk efficienter, klantgerichter en zuiniger om dat eerst te vragen en pas dan beleid te maken.
Een goede zaak om hier eens objectief naar te kijken. De verschillen zijn enorm groot tussen de diverse overheden maar ook op de verschillende informatie gebieden. Kijk alleen al maar naar de wildgroei aan websites en de diversiteit daarin. Daarnaast lijkt het wel of sommige overheden de privacy poort wagenwijd open zetten en alle door diezelfde overheid verzamelde data om niet beschikbaar stellen aan bedrijven (zonder de burger toestemming te vragen) die dat vervolgens commercieel op alle mogelijke manieren uitbuiten/misbruiken. De steeds verder gaande privatisering / verzelfstandiging / uitbesteding etc. van essentiële overheidstaken is nog een probleem apart.
Goed initiatief! Misschien nog mooier als er meteen oplossingen worden aangedragen en bij de realisering daarvan wordt samengewerkt met de ambtenaren die er al jaren aan werken (zoals dat gebeurt binnen Cascadis (www.cascadis.nl))