Advertentie
digitaal / Nieuws

Europese Commissie: Google mag Doubleclick overnemen

De Europese Commissie heeft Google toestemming gegeven om online advertentiebedrijf Doubleclick over te nemen. Ze heeft daarbij alleen gekeken naar de gevolgen voor de concurrentiepostie voor Google en niet naar de bezwaren van privacyorganisaties tegen de overname.

11 maart 2008

De Europese Commissie heeft Google toestemming gegeven om online advertentiebedrijf Doubleclick over te nemen. Ze heeft daarbij alleen gekeken naar de gevolgen voor de concurrentiepostie voor Google en niet naar de bezwaren van privacyorganisaties tegen de overname.

De samenvoeging van beide Amerikaanse bedrijven heeft weinig risico voor consumenten, aldus onderzoek in opdracht van Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie). Eerder keurde de Amerikaanse handelswaakhond FTC de overname al goed.

Google wil 3,1 miljard dollar (circa twee miljard euro) betalen voor Doubleclick, dat gespecialiseerd is in banners en pop-ups. Daarin is Google nog niet actief.

Privacyorganisaties hadden bezwaren ingediend tegen de overname. Ook in het Europees Parlement waren er bezwaren; zo plaatste D66 Europarlementariër Sophie in ‘t Veld vraagtekens bij de overname, omdat beide bedrijven grote hoeveelheden informatie over internetgebruikers verzamelen. Op haar initiatief vond er eerder een hoorzitting over het onderwerp plaats. De Commissie en het Parlement kunnen de overname echter niet tegenhouden op basis van deze zorgen over de privacy. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie