Overslaan en naar de inhoud gaan

E-overheid presteert 'conform verwachting'

De huidige digitale dienstverlening van de overheid is 'conform verwachting', blijkt uit een onderzoek van ICT-bedrijf Everest. De vraag is…

De huidige digitale dienstverlening van de overheid is 'conform verwachting', blijkt uit een onderzoek van ICT-bedrijf Everest. De vraag is wel hoe hoog die verwachting is.


Verwachte 7
De overheid wil in 2017 al haar dienstverlening gedigitaliseerd beschikbaar hebben. Voor zover dat nu al het geval is, krijgt ze van gebruikers een 7, blijkt uit het Everest-onderzoek - en dat is in tweederde van de gevallen ook zo ongeveer wat ze ervan verwachtten.

Zorgtoeslag aanvragen
Alle verhalen over mislukkende e-overheidsprojecten ten spijt blijkt de ervaring met online dienstverlening dus niet beroerd te zijn. De respondenten gebruikten het meest de mogelijkheden voor het wijzigen of aanvragen van de zorgtoeslag (23,3 procent), het wijzigen of aanvragen van de huurtoeslag (15,12 procent) en daarna het aanvragen of wijzigen van studiefinanciering (13,1 procent). Eenderde van de respondenten zegt nog nooit online iets met de overheid te hebben geregeld. De burger lijkt tevreden met de manier waarop hij online formulieren moet invullen, Desondanks blijkt wel dat ruim de helft gegevens moest invoeren die ze al een aan een overheidsorganisatie hadden verstrekt. In de Nederlandse e-overheidsplannen is juist de expliciete eis opgenomen dat dat niet meer nodig is.

Alles online
Is 'Digitaal 2017' haalbaar? Niet volgens alle respondenten. Meer dan de helft denkt al zijn overheidszaken in 2017 wel online te kunnen afhandelen, maar 13 procent denkt expliciet dat dat niet het geval is. Daarnaast zijn de respondenten over het algemeen tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en de moeilijkheid van de digitale overheid (respectievelijk 60,9% en 52,2%). 16,8% van de respondenten geeft aan geen vertrouwen te hebben in de geautomatiseerde afhandeling van de digitale diensten die de overheid nu biedt.

Liever geen post
Interessant is dan nog de vraag naar de voorkeurskanalen. 64,5 procent handelt de overheidszaken het liefst online af via de computer. Ruim eenderde wil alléén de computer hiervoor gebruiken, de overigens zien liever een mix van kanalen. De minst populaire kanalen zijn de telefoon 923,7 procent) en de post (21,7 procent). Van de respondenten zegt 62 procent bij hun laatst gebruikte dienst te zijn bediend via hun voorkeurskanaal.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

André Plat

Percentages kloppen niet ik mis belastingdienst

Op 9 september 2014, 09:08
Lady

'...Desondanks blijkt wel dat ruim de helft gegevens moest invoeren die ze al een aan een overheidsorganisatie hadden verstrekt. In de Nederlandse e-overheidsplannen is juist de expliciete eis opgenomen dat dat niet meer nodig is....'
Ik ben er niet van op de hoogte dat die informatie (welke?) ergens wordt opgeslagen. Overigens is het al lastig genoeg om de informatie uit de GBA te verkrijgen, ook als je bij het Rijk werkt. Dat heeft alles met privacy wetgeving te maken. Daar wordt nu wel erg gemakkelijk over heen gelopen.

Op 9 september 2014, 09:41
Eddy Hoogendijk

De digitale overheid zoals die in 2017 operationeel moet zijn gaat wel verder dan het toevoegen van wat e-formulieren op de website. Ook de terugmeldingen en tussentijdse correspondentie zal digitaal moeten worden afgehandeld.
De digitale overheid zal moeten resulteren dat het gehele dossier van een zaak online staat en de burger/het bedrijf daar digitaal inzage in heeft.
Er moet nog heel wat gebeuren.

Op 9 september 2014, 14:16
Eddy Hoogendijk

In dit kader wellicht interessant: eBook "Het Digitale Dorp Dichtbij”, over hoe de digitale overheid in kleine en middelgrote gemeenten kan worden ingevoerd.
Te downloaden via http://partnerinverandering.nl/formulieren/ebook …

Op 9 september 2014, 14:19

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in