Ombudsman: Contact met overheid mag niet alleen digitaal
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft op zich niets tegen digitalisering zoals nu bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, waar de blauwe envelop verdwijnt. Wel ziet hij dat vooral oudere mensen zich zorgen maken.
De nationale ombudsman wil dat er naast de digitale manier altijd een tweede optie openblijft voor burgers om te communiceren met de overheid. Dat zei ombudsman Reinier van Zutphen zondag in het tv-programma Nieuwsuur. Vooral zwakkere groepen in de samenleving zouden de dupe kunnen worden van de voortgaande technologische ontwikkelingen.
Zelfredzaamheid
Van Zutphen heeft op zich niets tegen digitalisering zoals nu bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, waar de blauwe envelop verdwijnt. Wel ziet hij dat vooral oudere mensen zich zorgen maken. ‘Digitalisering zet de zelfredzaamheid van veel oudere mensen onder druk. Ze vragen zich af hoe ze nu informatie kunnen krijgen, wat het voor hen betekent. En er waren ook mensen die zeiden dat ze het krijgen van een papieren brief echt belangrijk vinden.’
Menselijke maat
De ombudsman vindt het belangrijk dat er voor die mensen nog een optie overblijft. ‘Digitaal is prima, maar er zijn groepen mensen in de samenleving die op een andere manier met de overheid contact moeten kunnen maken. Het gaat om de menselijke maat.’ (ANP)
Ooit wilde niemand een brief van de overheid krijgen.
Nu de digitalisering zo ver is doorgedrongen dat de overheid nergens meer op antwoord en versturen ook nauwlijks is te bewijzen, is brieven versturen een noodzaak als geen andere. De overheid als nog ondoordringbaarder oerwoud als vroeger.
Als ICTer weet en ken ik elk excuus door de overheid gehanteerd om burgers niet te woord te hoeven staan. Vooral de computer krijgt overal de schuld van. Mensen blijf a.u.b brieven sturen.