digitaal / Partnerbijdrage

Digitale handhaving in het sociaal domein

Digitale handhaving in het sociaal domein. Tilburg: ‘Bijdrage in de bestrijding van fraude’

12 oktober 2020
Handhaving.png

Centric en Maxdoro gaan samenwerken om gemeenten met digitale oplossingen te ondersteunen bij de handhaving in het sociaal domein.

Met de Suites voor het Sociaal Domein van Centric en de oplossing voor Handhaving, Toezicht en Preventie van Maxdoro, beschikken gemeenten over een totaaloplossing waarmee handhavers alle tools hebben om slim, veilig en digitaal te werken.

 

Centric en Maxdoro ondersteunen samen niet alleen de handhaving rond de Participatiewet, maar ook de Wmo en Jeugdwet. Centric levert de basis met de Suites voor het Sociaal Domein en de bijbehorende handhavingsmodule Key2Handhaving. Informatie uit de Suites over inwoners, cliënten en zorgaanbieders wordt gebruikt via een koppeling met InSZicht, de oplossing van Maxdoro. Ook bevat die een oplossing voor handhaving rond Tozo, de steunregeling voor zelfstandig ondernemers.


Digitaal handhavingsonderzoek

InSZicht, een platform voor Handhaving, Toezicht en Preventie voor gemeenten en instanties binnen het sociaal domein, laat handhavers dossiers digitaal opbouwen en beheren tijdens het handhavingsonderzoek in het sociaal domein. Binnen de applicatie doorloopt de ambtenaar het proces van onderzoek, verslaglegging en rapportage. Het resultaat gaat terug naar de Suites voor het Sociaal Domein.

 

De oplossing bestaat uit een webapplicatie, een tablet-applicatie voor in het veld en een waarnemingenapplicatie voor iOS en Android. InSZicht vormt hiermee een waardevolle aanvulling op het brede aanbod van Centric voor de decentrale overheid. Voor gemeenten die hun backoffice gebruiken voor de Participatiewet en Wmo/Jeugdwet, vormt InSZicht een zeer bruikbare toevoeging. Dankzij de automatische koppeling tussen InSZicht en de Suites voor het Sociaal Domein, verlopen processen nog efficiënter en met minder kans op fouten.


Tilburg: ‘Bijdrage in de bestrijding van fraude’

Teammanager Jan-Willem Sies, Manager Fraudebestrijding bij de gemeente Tilburg, is enthousiast over de samenwerking: “Het koppelen van systemen en onderliggende data ten behoeve van toezicht in het sociaal domein was al langer een grote wens. We voorkomen overtypen, verlagen de foutkans en hiermee kunnen handhavers op straat over up-to-date informatie beschikken. Het levert een grote bijdrage aan de zo belangrijke informatiepositie van gemeenten in de bestrijding van fraude met de Participatiewet-uitkering en gemeentelijke zorg.”


Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de samenwerking van Centric en Maxdoro voor jouw organisatie? Mail dan naar productmanager Eddy van de Werken of bel 06 14 49 54 13.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.