Advertentie
digitaal / Nieuws

Ambtenaren en overheid vinden elkaar niet

Meer dan de helft van alle ambtenaren wil een andere baan, het liefst ook bij de overheid. Zij zoeken vooral op internet terwijl de overheid echter vooral in bladen en kranten adverteert.

17 januari 2008

Meer dan de helft van de ambtenaren wil veranderen van baan. Een kwart wil dat al binnen een half jaar. Het oriëntatiegedrag van ambtenaren strookt echter niet met de huidige wervingsmethodes binnen de overheid. Internet blijkt onder ambtenaren de meest gebruikte oriëntatiebron voor een nieuwe baan. De overheid besteedt slechts een klein gedeelte van haar recruitmentbudget aan online adverteren.

‘Financieel erop vooruit gaan’ en ‘meer uit zichzelf halen’ geven ambtenaren als belangrijkste redenen aan. De overheid blijft met een rapportcijfer van een 7,4 een goede werkgever. Gemeenten zijn het meest favoriet onder ambtenaren. Defensie het minst. Dat en nog meer blijkt uit het vandaag gepubliceerde “InOverheid.nl Banenonderzoek 2007” onder bijna 900 ambtenaren.

Het onderzoek, werd eind vorig jaar uitgevoerd door Business Intelligence, het onderzoeksbureau van VNU Media in opdracht van de nieuwe carrière- en nieuwssite voor ambtenaren InOverheid.nl.

Het merendeel van de ambtenaren wil binnen de overheid blijven werken om de inhoud van de functie en uit maatschappelijke betrokkenheid. De ambtenaren die van baan willen veranderen, zeggen in het onderzoek het liefst bij een andere overheidsinstantie te willen gaan werken en ook nog eens in een ander type functie.

De overheid lijkt met het voorgenomen switchgedrag wel een probleem in huis te hebben. Het oriëntatiegedrag van ambtenaren strookt namelijk niet met de huidige wervingsmethodes binnen de overheid. Internet blijkt onder ambtenaren inmiddels de meest gebruikte oriëntatiebron voor een nieuwe baan; 66 procent van de ambtenaren oriënteert zich via vacaturesites. Bij ambtenaren jonger dan 30 jaar ligt dit percentage, met 74 procent, nog hoger. Ook scoren de eigen websites van overheidsinstanties hoog als oriëntatiebron.

De overheid besteedt slechts een klein gedeelte van haar recruitmentbudget aan online adverteren. Tegenover elke euro die de overheid aan een vacature online uitgeeft staat negen euro die ze aan traditionele printmedia, zoals kranten en tijdschriften, besteedt. Andere branches, zoals ICT, finance en werving en selectie besteden al meer dan 25% van het recruitmentbudget aan online advertenties.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de gemeente met 29 procent de favoriete werkgever is. Ambtenaren, met name jonge ambtenaren, geven daarbij de voorkeur aan een middelgrote gemeente. ‘Dicht bij de burger en maatschappij staan’ en ‘direct resultaat zien’ zijn daarbij de meest gehoorde motiveringen. Defensie is de minst favoriete werkgever, Waterschappen zijn het minst in trek bij jonge ambtenaren. Slechts 2 procent van de jonge ambtenaren wil het liefst bij deze overheidsinstantie werken.

Van alle ambtenaren zegt 51 procent zijn gehele leven bij de overheid te willen werken. Jonge ambtenaren hebben minder interesse in een life-time-career bij de overheid. Meer dan de helft van de ambtenaren onder de 30 jaar wil juist niet zijn gehele leven bij de overheid werken.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie