Advertentie
carrière / Nieuws

Thuiswerken technisch vrij probleemloos

In een enquête van Binnenlands Bestuur waar ruim zesduizend lezers aan meewerkten, geven bijna zes op de tien aan in ieder geval soms problemen te ervaren met het gebruik van de technieken.

17 april 2020
thuiswerken.jpg

De toegenomen afhankelijkheid van de techniek zorgt ervoor dat tekortkomingen makkelijker aan het licht komen. In een enquête van Binnenlands Bestuur waar ruim zesduizend lezers aan meewerkten, geven bijna zes op de tien aan in ieder geval soms problemen te ervaren met het gebruik van de technieken.

Een van de respondenten die niet tevreden is met de techniek, geeft aan waarom meer thuiswerken na de crisis niet hoeft: ‘Ict-voorzieningen te matig, geen groot scherm, traag internet.’ Wat betreft internetverbinding is dat een uitzondering, want negen op de tien respondenten menen dat de internetverbinding prima het vele thuiswerken aankan.

Mensen gaven aan wélke technieken ze gebruiken: vrijwel iedereen gebruikt e-mail en gangbare communicatieprogramma’s zoals Whatsapp en Messenger, en net iets minder dan de helft gebruikt chat met videobeeld op een computer. Enkele programma’s die genoemd worden: GT Connect, Skype, Microsoft Teams, Facetime en Zoom.

Tegelijkertijd wordt er veel aan gedaan om het thuiswerken mogelijk te maken. Negen op de tien geven aan dat er bij hun organisatie maatregelen genomen zijn om thuiswerken te faciliteren en zeven op de tien geven aan dat er voldoende ondersteuning is vanuit de werkgever bij technische problemen.

Maar de meest gehoorde klacht blijft, zoals Binnenlands Bestuur al eerder berichtte en wat misschien ook de reden is dat zelfs goed werkende technieken niet the real thing zijn: het missen van collega’s. ‘Ik zou wel vaker via Skype vergaderen’, schrijft een respondent. Tegelijkertijd: ‘Ik mis contact met collega's.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie