Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaren ontevreden over aanpak werkstress

Een meerderheid van de ambtenaren vindt dat hun werkgever te weinig of niets doen aan het aanpakken van werkdruk en werkstress. Door het voorkomen van deze verschijnselen kan het ziekteverzuim zoals burnouts mogelijk worden teuggebracht worden.

14 juli 2016

De meeste ambtenaren zijn ontevreden over de manier waarop hun werkgever werkstress aanpakt. Meer dan de helft (56%) geeft aan dat de maatregelen onvoldoende zijn of dat er zelfs geen actie wordt ondernomen terwijl dat wel nodig is. Medewerkers uit het openbaar bestuur staan hiermee samen met het onderwijs en de gezondheids- en welzijnszorg bovenaan in vergelijking met de rest van de beroepsgroepen. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsmarkt van onderzoeksbureau TNO waarvoor 46 duizend werknemers uit de beroepsbevolking zijn ondervraagd. 

Ambtenaren vaker ziek
Ziekteverzuim onder ambtenaren is al jaren een issue, de beroepsgroep zit gemiddeld vaker thuis dan de rest van de beroepsbevolking.  Zo nam het ziekteverzuim onder gemeenteambtenaren vorig jaar opnieuw toe. De meest genoemde oorzaken van het ziekteverzuim zijn werkdruk en stress, aldus de Personeelsmonitor Gemeenten 2015. Vooral in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht meldden zich vorig jaar veel ambtenaren ziek. Het verzuimpercentage was daar 6 procent. Het ziekteverzuim ligt bij gemeenteambtenaren al jaren boven het Nederlands gemiddelde: 1,4 procent hoger.


Moeilijk werk

25 procent van alle ambtenaren geeft aan vaak tot altijd extra hard te moeten werken en 41,8 procent vindt dat hij heel veel werk op zijn bordje krijgt. Overigens is dit onder het gemiddelde van het totaal aantal werknemers dat is ondervraagd. Daar ervaart meer dan 30 procent dat ze extra hard moeten werken en meer dan 45 procent vindt dat er heel veel werk te doen is. Ambtenaren vinden wel iets vaker dat ze moeilijk werk moeten doen. Uit het onderzoek blijkt dat wanneer 1 een lage moeilijkheidsgraad vertegenwoordigd en 4 een hoge, ambtenaren hun werk een 3,1 geven. Ter vergelijking, in het onderwijs geven ze een 3,3 en het gemiddelde is een 3,0.


Psychosociale arbeidsbelasting

Een te hoge werkdruk is een probleem dat in meer bedrijfstakken speelt en een dure aangelegenheid is voor werkgevers. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid berekende dat in heel Nederland 2,7 miljoen mensen te maken hebben met hoge werkeisen. Het resultaat hiervan zijn 1,7 miljoen verzuimdagen. Het ministerie heeft daarom een online tool ontwikkeld waarmee werkgevers kunnen checken of zij genoeg doen aan psychosociale arbeidsbelasting (PSA).

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico / zzp
@Jaap. Op TNO site staat: 'In 2015 vulden bijna 46.000 werknemers de NEA daadwerkelijk in'.



Het onderzoek van TNO is overigens volgens TNO het grootste van Nederland op dit gebied.



De conclusie is volgens mij dat de overheid, de gemeentelijk overheid in het bijzonder. een slechte werkgever is met zo'n hoog ziekteverzuim. Dat mag de politiek zich aantrekken. Dat is die werkgever...



En als men hier niets doet vanuit personeelsbelang kun je ook uitrekenen wat dit de overheid (en ons dus) extra kost. 1% loonsom hoger rest van nederland
jan van den broek
Mensen werkzaam bij GGZ zijn dat ambtenaren of vallen deze onder een andere noemer,

Wie wet dat , reden als dit ambtenaren zijn wordt er inderdaad hard gewerkt met stress etc,
Geknapt elastiekje / Specialist bij Omgevingsdiens
Helaas te herkenbaar na enkele "efficiencyslagen". Voordat ik vanuit de gemeente over moest stappen naar de omgevingsdienst werd eerst mijn directe collega met pensioen gestuurd en niet vervangen. Ik moet zijn werk volledig opvangen, naast alle aanloopproblemen die zo'n overstap met alle taken (maar zonder middelen) met zich mee brengt. Signalen over een te hoge werkdruk zijn niet opgepakt met als gevolg dat ik nu de diagnose burn out heb. Ik werk nu halve dagen, maar backup voor het werk dat blijft liggen is onvoldoende aanwezig. En zo kost een bezuiniging geld en mijn gezondheid en levert het vertraging en irritatie op bij de vraagstellers. Ik vraag mij af hoeveel gemeenten en omgevingsdiensten überhaupt een RI&E hebben waarin PSA als (verplicht!) risico is opgenomen. Dan is die hele PSA tool van het ministerie niet eens nodig.



@Hans, dat heeft niet met het bedrijfsleven of nevenfuncties te maken!
Paul Vreeke / directeur/eigenaar van APAPS
Tel daarbij op de confrontatie met interne- en externe agressie-incidenten en de gebrekkige nazorg die veelal wordt geboden en de bezuinigingen op het aantal ambtenaren en het plaatje is compleet.
H. Keuken / wethouder
Als bij de overheid dezelfde cultuur te vinden is als bij het bedrijfsleven dan is het snel gebeurd met de zachtwatterige benadering. Werkstress gaat maar voor een deel op en is zeker aanwezig als ambtenaren hun werk combineren met allerlei activiteiten vanuit eigen bedrijfje etc.
Henk de B.
@Hans. Heerlijk toch om vooroordelen over ambtenaren te ventileren. Maar wat een onzin!
Gerrit
@Hans. Hoe kun je nu een hekel hebben aan ambtenaren? Ze doen toch niks?



Je kijkt teveel naar Pokemons!
JaapvV / adviseur
Zoals gewoonlijk is nergens te vinden hoeveel mensen zijn ondervraagd. Waarmee de gepubliceerde conclusies in mijn ogen geen enkele waarde hebben.
Advertentie