Gratis koffie, dat vinden we heel normaal op onze werkplek. Op het stadhuis van Utrecht is dat niet anders. Maar enig idee wat het Utrechts bakkie troost de belastingbetaler kost? Precies 5.654.685 euro en 10 cent, tussen 2008 en 2014. Een nieuwsgierige burger kreeg deze info boven water nadat hij een WOB-verzoek had ingediend.
Duur bakkie in Utrecht
UIt onderzoek blijkt dat de gemeente Utrecht aanmerkelijk meer is gaan betalen voor de koffie: in 2008 werd er nog een kwart miljoen euro…
Of er in Utrecht meer of minder koffie wordt geconsumeerd dan een gemiddeld gemeentehuis is uit dit WOB-verzoek niet af te lezen. Maar wat wel uit de documenten blijkt is dat de gemeente Utrecht aanmerkelijk meer is gaan betalen voor de koffie: in 2008 werd er nog een kwart miljoen euro voor de koffie betaald, in 2010 steeg de rekening naar 1,1 miljoen euro. Uit Koreaans onderzoek blijkt overigens, zo meldt NRC, dat ambtenaren die tussen de drie en vijf kopjes koffie per dag drinken minder kans hebben op hartfalen.
Afdelingsfuif
Overigens werd uit de informatie ook duidelijk dat Utrechtse ambtenaren wel van een feestje houden. Aan afdelingsfuifjes werd vorig jaar 275 duizend euro uitgegeven en aan de eindejaarsbonussen en kerstcadeaus was de gemeente in 2014 twee ton kwijt. Het stadhuis is duidelijk nog geen papierloos kantoor want aan papier, printers en inkt werd toch nog zo’n 5 miljoen euro uitgegeven tussen 2008 en 2014. De theorie dat dit toch in de loop der jaren sterk moet zijn afgenomen gaat ook niet op. Vorig jaar was de papier- en inktrekening namelijk nog zo’n 560 duizend euro.
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik hoop dat de koffie in utrecht beter smaakt dan dit smakeloos en "simpel scorende" artikel.
Als we uitgaan van 200 ambtenaren die per dag 2 koppen koffie drinken, dat een kop koffie 1 euro kost, dan zijn de jaarlijkse kosten 880.000 euro. Dus het daar hebben we het over. Nuttig gebruik van de Wob. Is ook uitgerekend hoeveel uur het heeft gekost om het Wob verzoek te beantwoorden?
Correctie: 2000 ambtenaren.
En dan 2 ton aan bonussen en kerstcadeaus. Dat strijkt een beetje bankdirecteur toch in z'n eentje op!
Waarom heeft de schrijver van dit artikel niet uitgerekend wat de kosten per kopje koffie zijn. Als je dit doet kom je op een heel acceptabele prijs per kopje uit. Maar als je alles optelt over een periode van 7 jaar voor 3200 fte's, dan kom je op gigantisch bedrag uit, idd simpel scoren
Kosten worden gecumuleerd over diverse jaren, vergelijkingen met andere organisaties worden niet gemaakt.
Voorbeeld als men de "papierkosten" binnen Utrecht vergelijkt zijn die in 2014 aanmerkelijk afgenomen t.o.v. de jaren ervoor. Wat bonussen betreft: twee ton voor zo'n groot ambtelijk apparaat is een schijntje t.o.v. de bonussen in het bedrijfsleven die afgelopen jaar weer enorm zijn gestegen.
BB mag en moet kritisch zijn over ambtelijk reilen en zeilen, maar het is ongepast om op ongenuanceerde en ongefundeerde wijze overheden te kijk te zetten.
Is wel eens becijferd hoeveel rollen toiletpapier er bij een willekeurige gemeente in een tijdsbestek van - laat ik eens zeggen - 40 jaar doorgegaan zijn? En hoeveel liters water er door het toilet zijn gespoeld? Want ja, die vermaledijde ambtenaren hebben schijt aan alles. Dit schreeuwt om een diepgaand onderzoek dat - zoals gebruikelijk - best wat mag kosten.
Zijn alle kopjes koffie die voor burgers zijn ingeschonken hier uit gehaald? Dit is nou echt eens een goed voorbeeld van verspild overheidsgeld. En dat is niet te wijten aan de organisatie maar aan de wet WOB. Van dit artikel word je niets wijzer.
Paar duur betaalde inhuurkrachten eruit en het is weer opgelost! Lekker tendentieus allemaal ;)
Dit artikel heeft toch wel een hoog "telegraafgehalte" BB onwaardig maar wederom wordt aangetoond dat de WOB zijn doel voorbij schiet.
Kan iemand een Wob-onderzoek starten naar de kosten van zinloze Wob-verzoeken?