Advertentie
carrière / Nieuws

‘Verziekte werksfeer’ bij afdeling Burgerzaken Nijmegen

De gemeente Nijmegen herkent het beeld zelf niet, maar een aantal (ex-)medewerkers hekelen de werksfeer bij een afdeling binnen Burgerzaken.

10 juli 2023
Nijmegen - stadsgezicht
Shutterstock

Meerdere oud-medewerkers van de gemeente Nijmegen noemen de werksituatie bij een afdeling binnen Burgerzaken al sinds 2018 onveilig. Zes andere (voormalige) werknemers hebben de verziekte werksfeer bevestigd tegenover dagblad De Gelderlander. De gemeente noemt het beeld echter ‘niet representatief’ en herkent zich niet in het geschetste beeld.

Manager financieel advies & control (business control)

Gemeente Nijmegen
Manager financieel advies & control (business control)

Hoofd GHOR-bureau

Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
Hoofd GHOR-bureau

Medewerkers voelen zich weggepest

Ook liggen er vijf uitspraken van de rechter waarin de gemeente stevig op de vingers wordt getikt, schrijft het regionale dagblad. Daarnaast zou uit geluidsopnames en interne documenten zou het beeld oprijzen van een verziekte sfeer. Verschillende medewerkers voelen zich weggepest. Twee mensen raakten daardoor hun baan kwijt en kregen forse vergoedingen mee van de rechter. Een andere medewerker nam ontslag wegens de slechte werksfeer, aldus het regionale dagblad. Deze vertelt aan de krant dat een nieuwe manager vanaf 2018 voor de onveilige werksfeer zorgde. Dit bevestigen zeven andere ex-medewerkers. ‘Ze wilde ons er vanaf het begin uitwerken’, aldus de ex-medewerker. Nadat ze was hersteld van een herseninfarct zou de leidinggevende in een gesprek tegen haar gezegd hebben: ‘Je bent iemand met een beperking en je bent een last voor je collega’s.’

Gemeente vijf keer in het ongelijk gesteld

De rechter gaf de gemeente sinds 2021 vijf keer ongelijk over hoe twee van de drie medewerkers zijn behandeld. Twee van hen werden zonder instemming in andere functies gezet. Na een rechterlijke uitspraak mochten ze terugkomen. Een van hen kreeg toen tijdelijk bewust een onprettige werkplek, waarmee hij werd afgezonderd van zijn collega’s. Met onder meer het apart zetten van deze persoon heeft de gemeente volgens de rechter ‘een onveilig werkklimaat gecreëerd’, citeert De Gelderlander een uitspraak. De eenzijdige functiewijzigingen zijn teruggedraaid, omdat de gemeente daar geen bevoegdheid voor had. Een derde medewerker kreeg met terugwerkende kracht een zeer negatieve beoordeling. Volgens de rechter is de medewerker daarmee ten onrechte onder grote druk gezet.

In het kader van het verbetertraject hebben we ook maatregelen moeten treffen die bij een enkeling tot onvrede heeft geleid

Gemeente Nijmegen

Medewerkers waren juist veroorzakers

Volgens een gemeentewoordvoerder ziet de gemeente de drie medewerkers juist als veroorzakers van de slechte werksfeer. Ze zouden niet goed samenwerken en geen vertrouwen in de leiding hebben gehad. Zij zijn hierop aangesproken en kregen de kans zich te verbeteren, maar dat was zonder resultaat. ‘Ze bleken niet in staat hun eigen aandeel te zien’, aldus de woordvoerder tegen De Gelderlander. Maar de rechter stelt vast dat de medewerkers niet de kans hebben gehad om zich te verbeteren. Twee medewerkers kregen een ontslagvergoeding van 70.000 euro vanwege ‘ernstig verwijtbaar handelen’ of ‘nalatigheid’ van de gemeente. De derde medewerker nam zelf ontslag. Volgens de gemeente is er niet onfatsoenlijk of onprofessioneel met medewerkers omgegaan. ‘Sinds 2018 is er een stabiele koers geweest, gericht op herstel van veiligheid en vertrouwen.’

Maatregelen getroffen

Wel zegt de gemeente Nijmegen in een verklaring naar aanleiding van de publicatie in De Gelderlander dat zij het ‘vanzelfsprekend betreurt dat een aantal oud-collega’s meent niet correct te zijn behandeld’. Omdat het gaat om de mening en gevoelens van een ‘beperkt aantal collega’s’ acht de gemeente het beeld ‘niet representatief’ en herkent de gemeente zich niet in het verhaal. ‘Wel herkennen we het beeld dat de werksfeer binnen het team specialisten in het verleden niet altijd optimaal is geweest. Dat is voor ons juist reden geweest om veel te investeren in verbetering van zowel de kwaliteit als de sfeer op de werkvloer. In dat kader van dat verbetertraject hebben we ook maatregelen moeten treffen die bij een enkeling tot onvrede heeft geleid.’

Harde indicatoren

Het nieuws over de verziekte werksfeer op de afdeling heeft voorlopig nog niet geleid tot ophef in de gemeenteraad. Een aantal leden is geschrokken, maar de meesten vinden dat het gaat om individuele zaken en zien geen reden voor politieke actie, meldt De Gelderlander. Het meest uitgesproken is SP-voorman Hans van Hooft. Bij hem roept het onderzoek een beeld op van een ‘zeer ernstige, kwalijke zaak’, maar hij heeft te weinig informatie om er ‘snoeihard’ over te oordelen. Daarom heeft hij op maandag technische vragen ingediend over de kwestie. Hij wil vooral cijfers zien over ziekteverzuim en personeelsverloop. ‘Zowel over de hele periode dat deze mensen er werkten als vanaf het moment dat de nieuwe manager is aangesteld. Die cijfers zijn harde indicatoren die los staan van persoonlijke perceptie van mensen.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie