Advertentie
carrière / Column

Droste-blikje

Ken je dat… dat je iets bedenkt waarbij je via allerlei ingangen en op heel verschillende niveaus je belangrijkste leer en ontwikkelpunt kunt maken? Dat je het gevoel hebt een bijna perfecte leerervaring te mogen ontwikkelen doordat er verschillende leer ‘loops’ in één keer te maken zijn.

11 december 2018

Ken je dat… dat je iets bedenkt waarbij je via allerlei ingangen en op heel verschillende niveaus je belangrijkste leer en ontwikkelpunt kunt maken? Dat je het gevoel hebt een bijna perfecte leerervaring te mogen ontwikkelen doordat er verschillende leer ‘loops’ in één keer te maken zijn. En dat het sterkste leereffect dat je kunt inzetten - leren in het werk - zich als vanzelf lijkt aan te dienen. Tja, veel beter dan dit wordt het niet in leer- en ontwikkelland! Ik krijg er een heel sterk Droste-blikjes gevoel bij: hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je gaat zien en hoe dieper het beeld wordt.

Zo’n ervaring had ik kortgeleden. Mijn collega Clara Wiegel (specialist in ‘anders denken en werken’) had me overgehaald om het ontwerp van een online leerinterventie eens helemaal ‘anders’ te doen. Zij was enthousiast geworden over mijn idee om een online methoden-toolkit te ontwikkelen. Een zogenaamde OMOOC (Massive Online Open Course voor overheidsprofessionals) waarin inspiratie- en instructie-videos de gebruiker bij de hand gaan nemen in het werken met de principes van Lean, Agile en Design Thinking.

Wat deze ‘anders denken en werken’ collega gelijk al zag (en ik nog niet): hier ligt een prachtkans om de overeenkomstige principes van ál deze methoden eerst helemaal ‘voor te leven’ in ons eigen ontwerpproces. Wanneer we zelf de kracht ervan ervaren, kunnen we het des te beter uitleggen is hier de simpele doch briljante gedachtegang. Dus leerde zij mij aan de slag te gaan met leidende principes als: stel je eindgebruiker centraal; denk groot en neem kleine stapjes; laat eindgebruikers/experts/medewerkers het ‘hoe’ bepalen en werk met het hele systeem – met al die belanghebbenden – in de ontwerpkamer.

Met een breed geschakeerde groep overheidscollega’s (lees: eindgebruikers) en methoden-experts hebben we in twee dagen (!), een basis voor onze OMOOC kunnen ontwerpen waarin juist die eindgebruiker de grootste stem heeft gekregen. Naast productief en zeer doelgericht, zijn die ontwerpdagen energie-gevend en heel leerzaam geweest. Eigenlijk gewoon een praktijktraining methodisch werken met een grof-ontwerp als eindresultaat. Met oh zo leuke opdrachten als ‘kijk eens naar je ontwerp door de ogen van een socialite als Paris Hilton – hoe zou zij het aanpakken?’ Klinkt misschien gek maar dit rekt de ideeën echt wel op.

Wat ook wordt opgerekt – en dat is eerlijk gezegd best even wennen – is je vermogen om in onzekerheid te werken. Je maakt het basisproduct echt samen in die groep en in die dagen. Als initiatiefnemer/plannetjesmaker moet je jezelf dwingen om op je jeukende handen te gaan zitten. Het liefste wil je stiekempjes doorbouwen aan je éigen eerste ideeën. In dit proces ligt alles open, staat alles ter discussie en is het de eindgebruiker die ‘rules’. Daar heb je mee te dealen maar daar krijg je dus ook veel voor terug.

In Q 1 2019 vertellen we je onze ‘full story’ op OMOOC.nl en kun je jezelf verrijken met videos en materialen om zelf ook anders te gaan werken. Wordt vervolgd!

Melissa Schouman, programmamanager leren & ontwikkelen bij de Amsterdamse School

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie