Bezuinigingen kleuren gemeenten nog grijzer
De gemeentelijke arbeidsmarkt loopt finaal vast. Er komt bijna niemand meer bij en alleen gemeenteambtenaren die met pensioen gaan of van wie het tijdelijk contract afloopt gaan nog weg. Dat blijkt uit de Personeelsmonitor Gemeenten 2012.
De gemeentelijke arbeidsmarkt loopt finaal vast. Er komt bijna niemand meer bij en alleen gemeenteambtenaren die met pensioen gaan of van wie het tijdelijk contract afloopt gaan nog weg.
60 plusssers
De bezetting vergrijst daardoor in een nog hoger tempo dan het de afgelopen jaren al deed en de mobiliteit van medewerkers is erg laag. Dat blijkt uit de Personeelsmonitor Gemeenten 2012 van het A+O fonds Gemeenten. De effecten van vergrijzing en ontgroening bij gemeenten blijken duidelijk uit de ontwikkeling van de bezetting in de afgelopen vijf jaar. Waar het aantal 60 plussers met bijna 80 procent is toegenomen, is het aantal medewerkers dat jonger is dan 35 met 20 procent afgenomen.
Verdere krimp aantal gemeenteambtenaren
De bezetting van gemeenten is met 3.400 personen afgenomen tot het laagste aantal medewerkers sinds 2000. In 2012 werkten er nog 174.300 mensen bij gemeenten. Omgerekend in fte nam de werkgelegenheid bij gemeenten in 2012 af met 2,4 procent tot 151.900 fte. In de komende jaren zal deze ontwikkeling zich doorzetten. Gemeenten rekenen als gevolg van bezuinigingen ook dit jaar op een verdere krimp van de formatie. Verwacht wordt dat deze met ruim 4 procent zal dalen.
Nog maar vijf jaar geleden hadden gemeenten een instroompercentage van meer dan 10 procent en een uitstroompercentage dat daar een paar tienden procentpunten onder lag. Inmiddels is die situatie totaal omgekeerd: het instroompercentage is minder dan 4 procent en het uitstroompercentage is teruggelopen tot 6,6 procent.
Instroom opgedroogd
‘Waar er vijf jaar geleden per saldo nog mensen binnenkwamen is de instroom nu vrijwel volledig opgedroogd en gaan er per saldo mensen uit. Degenen die uitstromen zijn voornamelijk oudere medewerkers die met pensioen gaan. Vijf jaar geleden waren de meeste uitstromers nog tussen de 35 en 45. Inmiddels is de grootste groep uitstromers 60 plusser’, aldus de onderzoekers. Als gevolg van deze ontwikkeling is nog maar welgeteld 1 procent van de bezetting jonger dan 25, terwijl het aandeel van die groep in de beroepsbevolking 10 procent is.
Externe inhuur
Gemeenten werken nog steeds aan het terugdringen van externe inhuur, maar daarin lijkt een soort ondergrens te zijn bereikt. Na een sterke daling in eerdere jaren lijkt de externe inhuur zich in de meeste gemeenten te stabiliseren rond de 10 procent. Waarschijnlijk om ontslagen van vast personeel te vermijden, hebben gemeenten er in de eerste bezuinigingsrondes voor gekozen om tijdelijke aanstellingen niet te verlengen. Dat heeft er toe geleid dat het aantal medewerkers met een tijdelijke aanstelling nog maar 4 procent van het totaal uitmaakt. Samen met de teruggelopen uitgaven aan externe inhuur wijst dit erop dat de flexibele schil rond gemeenten steeds kleiner wordt. Om de verwachte bezuinigingen ook in de komende jaren te realiseren, zal er daarom steeds vaker moeten worden gezocht naar mogelijkheden om de medewerkers met een vaste aanstelling in beweging te krijgen.
Hoogste periodiek salarisschaal
Dat zal de komende jaren volgens het A+O fonds een grote uitdaging voor het personeelsbeleid van gemeenten worden. Er is namelijk niet veel flexibiliteit meer over bij gemeenten. De bezetting bestaat voor het overgrote deel uit medewerkers met een vast contract (96 procent), die in de hoogste periodiek van hun salarisschaal zitten (74 procent) en waarvan bijna de helft (46 procent) al langer dan 10 jaar in dienst is. ‘Met een doorstroompercentage voor de gehele bezetting van 4 procent lijkt het moeilijk om met deze medewerkers de noodzakelijke flexibiliteit tot stand te brengen. Zeker gezien de verwachte decentralisatie van rijkstaken en het voortgaande fusie- en samenwerkingsproces bij gemeenten is veel flexibiliteit gewenst. De uitdaging voor gemeenten is dan ook de eigen medewerkers in beweging te krijgen.’
Reacties: 11
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
http://www.kokenvoormanagers.nl/
Veel te riante ontslagregeling? Voor zover dat nog waar zou zijn heeft daar een stelselmatige koopkrachtdaling over de laatste 35 jaar tegenover gestaan. Maar het is feitelijk onjuist en de laatste restjes "riante" rechtspositie qua rechtsmiddelen (Algemene Wet Bestuursrecht en Ambtenarenwet 1929) worden met de initiatiefwet Van Hijum en Fatma Koser Kaya wel grondig te niet gedaan. Als straks de economie weer opbloeit en jongeren heel hard nodig zijn krijgen de gemeenten geen hond meer binnen met hun tot op het bot uitgeklede en armetierige arbeidsvoorwaardenpakket. Bovendien wordt de gemeenteambtenaar dan helemaal bloot gesteld aan de politieke waan van de dag. Je zult maar jaren lang als beleidsambtenaar een VVD-bewindsman hebben moeten adviseren, waarna er een PvdA-wethouder aantreedt. De concept-ontslagbrief ligt al vast klaar!!
De afgelopen bezuinigingsronden hebben geleid tot absurde werkdruk. De loopbaankansen zijn er alleen wanneer je politiek juist gekleurd bent maar worden nu helemaal teniet gedaan door de blijvers.
Kortom wanneer de markt weer aantrekt, wordt het weer volop inhuren.....
Zijn de "jongeren" minder flexibel geworden door nu te kiezen voor een zeker baan zelfs al is die matig betaald.
Wat er nu gebeurd is dus duidelijk niet de schuld van die ambtenaar maar van de "al wetende" politiek en hun adviseurs. Zij hebben immers in hun "briljante"visie bepaald, iedereen moet langer werken zonder naar het arbeidsverleden te kijken. Uiteraard krijg je dan nu vergrijzing en blijven de oudere ambtenaren zitten waar ze zitten. Door deze maatregelen zitten nu steeds meer jongeren thuis zonder werk. Nee ga dan nu eens slim nadenken als beleidsmakers en adviseurs en bedenk hoe je dit probleem oplost. Een tip voor deze duurbetaalde mensen ( hij is gratis van een anbtenaar met veel ervaring) Laat die grijze ambtenaar eerder stoppen met een reële regeling zodat die jongere aan het werk kan. Kosten? nee want het is een sterfhuisconstructie maar die jongeren ambtenaar heeft weer werk dus meer geld om uit te geven.
Maar ook die vervroegd uittredende ambtenaar heeft tijd en geld om uit te geven. En zie daar is een impuls voor onze economie. De kosten vallen weg doordat een ww uitkering ook weg valt.
Als ambtenaar heb je niets aan welke ontslagregeling dan ook als je werkgever je met veel intimidatie en psychisch geweld uit de organisatie werkt zonder WW-uitkering of wat dan ook.
Het is bijna niet te geloven, maar dat gebeurt ook bij onze overheid. Zie de gang van zaken bij de gemeente Zevenaar. Je zult maar de pech hebben in zo'n ontslagerij te werken.
Je rechtspositie is dan plotseling geen cent meer waard: http://www.wijdoendatzo.wordpress.com/