Overslaan en naar de inhoud gaan

Secretariaat oogst de meeste lof bij ambtenaren

Het secretariaat, de juridische dienstverlening en ict doen het goed. Vooral HRM, inkoop en communicatie zijn zorgenkindjes.

Mensen op stoelen - legopoppetjes
− Pixabay

Ruim de helft van de ambtenaren is best tevreden over de bedrijfsvoering in hun organisatie. Kleine én hele grote gemeenten scoren iets slechter.

Juridische diensten

Voor het eerst is overheidsbreed de kwaliteit van de bedrijfsvoering in beeld, gebaseerd op een enquête van Vensters voor Bedrijfsvoering onder ruim 11.000 medewerkers. Bij bedrijfsvoering gaat het om de ict, financiën & control, personeel & organisatie, inkoop, communicatie, juridische diensten en secretariële ondersteuning.

HRM zorgenkindje

Overall blijkt 57 procent van de medewerkers best tevreden over de afdeling bedrijfsvoering, 29 procent geeft een voldoende en 14 procent een onvoldoende. Opvallend is dat de verschillen tussen de  functiegebieden heel groot zijn. Het secretariaat, de juridische dienstverlening en ict doen het goed. Vooral personeel & organisatie (HRM), inkoop en communicatie zijn zorgenkindjes: 17 tot 20 procent van de medewerkers is daar ontevreden over.

Gemeenten in middenmoot

Er is een duidelijk verschil in tevredenheid over de bedrijfsvoering tussen de verschillende overheidssectoren. De bedrijfsvoering van zbo’s, provincies en waterschappen wordt gemiddeld genomen als goed beoordeeld. Die van de rechterlijke macht scoort matig: liefst 18 procent van de medewerkers geeft het een onvoldoende. De kritiek richt zich hier met name op de HRM-functie: daarover is 29 procent van de medewerkers negatief. Het rijk, gemeenten en gemeenschappelijke regelingen zitten in de middenmoot.

Inkoop

De kwaliteit van de bedrijfsvoering is mede afhankelijk van de omvang van de gemeente. Zowel kleine gemeenten (circa 40.000 inwoners) als grote gemeenten (de G4-gemeenten) scoren wat lager.

De schaaleffecten ten aanzien van de tevredenheid over de bedrijfsvoering verschillen per bedrijfsvoeringsfunctie. Kleine gemeenten kampen vooral met een minder goede ict-servicedesk en HRM-functie. Grote gemeenten ondervinden vooral problemen met hun inkoopafdeling.

Zie voor een volledig beeld Binnenlands Bestuur nr. 11 van deze week.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

BB 11-2023 Kwaliteit bedrijfsvoering

Klik om te vergroten

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in