Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaren in de gordijnen na oproep Plasterk tot klare taal

Ambtenaren die op hun taalgebruik worden aangesproken, is als het gooien van een knuppel in het hoenderhok.

14 maart 2014

De uitspraak van minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) dat de ambtelijke voorbereiding van raadsvoorstellen beter moet, schiet bij veel ambtenaren in het verkeerde keelgat. Bijval krijgt hij echter ook. En de bal teruggekaatst. 

Ambtenaren die op hun taalgebruik worden aangesproken, is als het gooien van een knuppel in het hoenderhok. ‘Helder en begrijpelijk’ moeten de stukken aan de raadsleden zijn, zei Plasterk recent in een interview in Binnenlands Bestuur over de kwaliteit van raadsleden. In een oogopslag moet duidelijk zijn waar de keuzes liggen en wat daarvan de gevolgen zijn.

‘Ja, de ambtenaren hebben het weer gedaan. Gaan we nu het ‘met dedain praten over de politiek’ inruilen voor ‘met dedain praten over ambtenaren’, reageert een BB-lezer op de website. ‘Het zal je baas maar zijn, om ongezouten blijk te geven van dedain voor zijn ambtenaren’, stelt ambtenaar Marten in een reactie.

Plasje
Het euvel ligt niet bij de ambtenaar, maar in het traject dat een nota tussen ambtenaar en de raadszaal aflegt, pareert beleidsmedewerker Jos Praat de kritiek van Plasterk. ‘We schrijven duidelijke taal. Het wordt pas ingewikkeld doordat een nota vele managementlagen – en een toenemend aantal samenwerkingsverbanden – door moet en daarna, via de griffie (die ook nog wel eens contrair wil gaan) het politieke circuit bereikt. Wanneer ieder er z’n plasje over heeft gedaan, bereikt een ander stuk dan het concept, inmiddels voorzien van verhullend taalgebruik en compromissen, de raad. En die moet daar vervolgens chocolade van zien te maken.’

Ook adviseur Xander stelt duidelijke taal te schrijven, maar dat de raadsstukken zo compact worden samengevat, ‘dat het logisch is dat ze er niets van snappen.’ Ambtenaren kunnen best begrijpelijk schrijven, maar worden vaak teruggefloten door ‘bestuurders die een voorliefde hebben voor vaag taalgebruik’, voegt M. van Doorne toe.

Bijval krijgt Plasterk echter ook. ‘De minister heeft volstrekt gelijk dat hij op deze wijze een bijdrage levert aan het debat over dit thema’, vindt Rikkert, directeur strategie bij een gemeentelijk samenwerkingsverband. Volgens hem valt er nog veel winst te behalen bij het schrijven in klare taal. ‘Daarbij moeten uiteraard niet alle ambtenaren over een kam worden geschoren. Ik zou zeggen: wie de schoen past trekt hem aan.’

Het is in zijn ogen te gemakkelijk om het door Plasterk gemaakte punt terzijde te schuiven. Beleidsadviseur Joost is het daar volmondig mee eens. ‘Ik zie dagelijks collegebesluiten en raadsvoorstellen. Die zitten vol met ingewikkelde zinnen en moeilijke woorden.’ Dat kan anders, vindt ook deze ambtenaar. Ambtenaren en politici moeten elkaar aanspreken op onzinnig taalgebruik, stelt adviseur strategie Ipe van der Deen, die daaraan toevoegt dat ‘onzinnig taalgebruik vaak wordt gebruikt om dingen te verhullen’.

Circulaires
Plasterk krijgt ook zelf de wind van voren. ‘Zullen we dan eens beginnen dat in Den Haag begrijpelijke wetgeving tot stand komt!!!’, stelt raadsgriffier Ricus Tiekstra. De minister moet de hand in eigen boezem steken, vindt ook H. Heezen. ‘Ik lees een paar maal per jaar de circulaire over het gemeentefonds. Dikke pakken papier: onbegrijpelijk en schier onleesbaar. Het enige wat echt duidelijk en helder is in het stuk is de ondertekening… door minister Plasterk.’

‘Het lijkt mij dat de minister eerst bij zijn eigen ministerie kan beginnen’, valt de gepensioneerde Wiersma bij. ‘Circulaires vanuit menig ministerie zijn voor een leek onleesbaar. Er worden termen gebezigd die voor een buitenstaander onbegrijpelijk zijn’, fulmineert adviseur Johannes. ‘Bijvoorbeeld recidive. Voor een gemiddelde uitkeringsgerechtigde is dat abracadabra. Waarom niet gewoon “herhaling”.’ Een wethouder verwijst in een reactie naar de site bobotaal.nl: de schandpaal voor cliché-ridders. Daar zijn prachtige – nietszeggende − volzinnen te lezen. Wat te denken van ‘We moeten de focus die bij de horizon ligt niet uit het oog verliezen’, ‘ik veroorzaak een rimpeling en draag bij aan het kantelen van processen’ of ‘wij refl ecteren ook zelf allemaal de verbinding.’

Ambtenaren en wethouders in Heusden worden letterlijk, zij het met een knipoog, aan de schandpaal genageld als ze het met vaag taalgebruik in stukken te bont maken. De D66-fractie heeft daarvoor de Wazzie in het leven geroepen, twitterde D66-fractievoorzitter Han Vonk. De Wazzie − ‘ook bekend als wazzeettie’ (wat zegt hij, red.) − is een wisselbeker voor het meest ‘virtuoos ambtelijk taalgebruik’. Doel van de Wazzie is een beter taalgebruik in de lokale politiek, stelt de D66-fractie. Die moet helder, begrijpelijk, samenhangend en eenduidig zijn.

Het college van Heusden heeft de Wazzie 2013 gewonnen, met zijn beantwoording van technische vragen over de Voorjaarsnota 2013: ‘Als er meer formatie drukt op de reguliere exploitatie doordat er minder inzet op projecten en bouwgrondexploitaties mogelijk is en je moet binnen een taakstellend budget aan salariskosten blijven, dan moet er meer inspanning worden geleverd om toch op dat bedrag te komen.’

Reacties: 13

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P.P. Verroen / adviseur
_1 Vaagtaal is een zegen in onze cultuur, zoals een buffervloeistof een zegen is in chemische reacties.

_2 Roepen om “helder en duidelijk”, is als roepen om een “Sterke Man”.

_3 Zeuren over taal, is als water de schuld geven van een lekkage.

_4 Zeg het nooit duidelijker dan je het kunt denken.

E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Dan ga ik nu even plassen
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
Ik heb een aantal jaren geleden het niet onverdeelde genoegen gehad burgerlid van een gemeentelijke commissie te zijn. Wat mij vooral opviel waren de erg dikke enveloppen met, inderdaad, niet al te vlot te lezen stukken. Ik herinner me dat ik toen al eens opmerkte dat niet de kwantiteit, maar de kwaliteit belangrijk zou moeten zijn...



Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand Plasterk nog heel serieus neemt.
O. ten Hove
Plasterk valt niet serieus te nemen maar hij heeft wel de macht. Ik herinner mij een column in de Volkskrant over het ietisme (er moet toch iets zijn als er geen God bestaat) wat hij als zijn 'vondst' beschouwde terwijl al tig anderen daarover schreven. Met dit soort 'plagiaatplegers; heb ik dus niets... verder allerlei rare beleidsvoorstellen zoals opheffen van provincies waaruit blijkt dat hij weliswaar Nederlander is maar met Duitse wortels en niets snapt van de Nederlandse en provinciale identiteiten. Zo zijn er meer opmerkingen over hem, maar een goede CAO voor ambtenaren ho maar... hij doet zijn werk niet...
Gijs Vonk
Plasterk is nu al een aantal jaren minister. Maar hij denkt dat hij nog steeds columnist is. Overal heeft hij een mening over en verkondigt die luidkeels. Maar daden, daar hebben we hem nog steeds niet op kunnen betrappen. Plasterk moet de overgang van taken van rijk naar gemeenten coördineren. Hij blijft echter op zijn handen zitten en doet helemaal niets. Behalve zijn praatjes de wereld in sturen.



Flipper / The Highly Skilled & Nyenrode Crackin' Dolphin
De zin: "Het euvel ligt niet bij de ambtenaar, maar in het traject dat een nota tussen ambtenaar en de raadszaal aflegt", spreekt boekdelen. Uit ervaring weet ik, de enkele uitzonderingen daargelaten, dat ambtenaren in 1e instantie in heldere en begrijpelijke taal schrijven.



Maar ja, "Heldere en duidelijk taal", zegt u ??? "Tsja, maar ehhh, dan komen er misschien wek bepaalde personen, organisaties en meer zaken misschien wel eens in moeilijkheden".



Dus worden er inderdaad in het traject tussen ambtenaar en raadslid veel zaken verandert. En dat niet ten gunste van uiteindelijk de burger.

Ook hier geeft Plasterk dus aan dat ie totaal niet capabel is voor z'n functie, want hij begrijpt niet waar de problemen echt liggen.



Op raadsleden heeft ie het ook al niet zo begrepen, gezien z'n uitspraken over bijvoorbeeld hun raadsvergoeding. Ook niet willen wetende dat dat in kleinere gemeenten gewoon een verliespost is (mede dankzij de belastingdienst. Ehhh, bedankt jongens). Een fooitje zou volgens hem nog teveel zijn, want het dient maar te gebeuren naast een volledige baan- en je hebt het maar te zien als vrijwilligerswerk en liefdewerk.



Dit gaat totaal voorbij aan het belang van raadswerk. Zeker nu de drie decentralisaties eraan komen, en men verwacht dat die praktisch gratis werkende raadsleden de ingrijpende beslissingen even met gemak op een perfecte manier nemen.



Al bij al kun je de vraag stellen: hoelang is ie nog minister na 19 maart a.s. ?

Flipper
August Biels / gewezen ambtenaar
Maar ook raadsleden kunnen er wat van. Na een tijdje raken ze compleet verambtenaard, en praten ook dezelfde malle kromtaal als beleidsambtenaren doen.



Wat te denken van een CDA verkiezingsflyer: Het CDA gaat voor een voortschrijdende vergroening van de Spindop....



Wat het CDA bedoelt, en de burger wil is dat er snel wat meer groen in de Spindop komt. Waarom dan niet gewoon precies dàt gezegd?

gerrie
In Heusden zijn ze al jaren vergeten om te handhaven. Laten ze zich daar eens druk om maken inplaats van de scoren. In Haarsteeg zit ik al jaren in de stank.
ruurd van Eck / advocaat
Het is toch raar dat een goed idee waar niemand iets op tegen kan hebben zo veel negatieve reacties oproept. Alleen maar verdedigen en naar anderen wijzen. Ik (advocaat :-)) doe mee: De rest van de week elke zin zo kort mogelijk en woorden die iemand met een middelbare school opleiding zonder woordenboek kan begrijpen. Tenzij het niet anders kan.
Richard / op persoonlijke titel
Als er iemand klare taal moet spreken is het Minister Plasterk. In het herindelingsdossier is de man het spoor volledig bijster!
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
@ Van Eck: Natuurlijk is het een goed idee om heldere en begrijpelijke stukken te schrijven. Daar ging het echter niet om. Het ging er om dat de minister de kritiek op raadsleden pareerde door te beweren dat hun slechte imago te wijten is aan hun ambtenaren. Als je als minister van Binnenlandse Zaken de schuld in de schoenen van je ambtenaren schuift ben je geen knip voor de neus waard.
Peter Zuijdgeest / dir/ eig Bureau Zuijdgeest Beter Schrijven
Zo lang leidinggevenden ook over genuanceerder onderwerpen taalniveau B1 (jip-en-janneketaal) van hun ambtenaren eisen, blijft het tobben. Maar raadsvoorstellen in gewonemensentaal leren schrijven loont inderdaad.

Rik / journalist
Plasterk en klare taal. Na het debat over de veiligheidsdiensten is dat een contradictio in terminis. Hij had uren nodig om uit te leggen dat hij een beetje dom was geweest.
Advertentie